Căile ferate britanice se recentralizează. Guvernul britanic a publicat un proiect de lege care prevede reforma căilor ferate britanice, prin crearea unui nou organism din sectorul public, denumit Great British Railways (GBR), care să fie responsabil de infrastructura feroviară și de atribuirea contractelor de exploatare a trenurilor de pasageri.
Încercările de a îmbunătăți punctualitatea și de a simplifica emiterea biletelor se numără printre alte măsuri prezentate de miniștri într-un proiect de lege recent privind reforma feroviară, potrivit morningstar.ro.
Este puțin probabil ca propunerea legislativă să ajungă lege înainte de următoarele alegeri generale.
Personalități politice de rang înalt și experți din industrie au criticat timpul necesar pentru crearea GBR.
Fostul ministru conservator al transporturilor Patrick McLoughlin a declarat zilele trecute, în cadrul unui eveniment organizat de organismul comercial Railway Industry Association, că este „incredibil de dezamăgitor” faptul că proiectul de lege ar fi în formă de proiect.
Căile ferate britanice se recentralizează
Formarea GBR a fost anunțată de secretarul de atunci al transporturilor, Grant Shapps, într-o Carte Albă numită Planul Williams-Shapps pentru calea ferată în mai 2021.
Acesta s-a bazat pe recomandările unei revizuiri efectuate de fostul director executiv al British Airways, Keith Williams, care a fost înființat în septembrie 2018.
Secretarul de stat pentru transporturi, Mark Harper, a declarat: „Au trecut aproape 200 de ani de la nașterea căilor ferate britanice și, având în vedere că modelele de călătorie s-au schimbat semnificativ în ultimii ani, este acum mai important ca niciodată ca acestea să țină pasul cu vremurile în schimbare. Acest proiect de lege demonstrează angajamentul nostru față de reformarea căilor ferate. Lucrând cu industria, ne vom îndrepta către o rețea feroviară mai modernă și mai sigură din punct de vedere financiar, care să ofere pasagerilor (servicii corespunzătoare – n.red.) și în următorii 200 de ani.”
DfT a declarat că „multe reforme și îmbunătățiri tangibile pentru pasageri sunt deja în curs de realizare”, cum ar fi introducerea sistemului de plată a biletelor în mai multe stații din sud-estul țării și testarea acestei tehnologii în West Midlands și Greater Manchester.
Directorul executiv al Network Rail, Andrew Haines, care conduce echipa de tranziție a Căilor Ferate Britanice, a declarat: „Pasagerii, clienții de transport de marfă și comunitățile cer cu insistență o cale ferată mai simplă și mai bună, iar publicarea proiectului de lege este un pas important în această direcție.”