miercuri, mai 1, 2024
spot_img

CAF Spania cere Metrorex câțiva TB de documente pentru licitația de mentenanță

Firma spaniolă cere Metrorex să îi prezinte câteva zeci de mii de pagini de documentație, printre care date privind întreținerea pardoselilor, sistemul de canalizare, reparații de mobilier necesare, marca și durata de viață a plăcuțelor de frână, informații care, spune Metrorex, nu pot fi oferite ca urmare a volumului imens de date. Este legitimă întrebarea: dorește CAF Spania într-adevăr să câștige licitația sau este doar o încercare de blocare a acesteia în condițiile în care firma franceză Alstom s-ar putea afla în pole position ca urmare a faptului că derulează contractul în prezent?

licitația de mentenanță Metrorex reviziile trenurilor de metrou licitația pentru mentenanța ramelor de metrou revizia la trenurile Bombardier acord Alstom-Metrorex

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Niciun service auto din România sau din lume nu te va întreba ce marcă ai plăcuțele de frână sau filtrele de carburanți atunci când te prezinți cu mașina pentru a ți se face un deviz de lucrări la servisarea periodică și achiziții a pieselor de înlocuire necesare.

De aceea solicitarea adresată zilele trecute Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor de către Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles Spania (CAF Spania) suprinde. Firma spaniolă, perdantă a procesului intentat AGIFER privind metroul zburător înfipt în parapeții depoului Berceni, perdantă și a licitației Metrorex de achiziție trenuri noi pentru Magistrala 5, cere nu mai puțin de zeci de mii de pagini de documentație pentru a putea prezenta o ofertă. Argumenul Metrorex că un astfel de volum de date este uriaș și nu poate fi pus la dispoziție nu a satisfăcut firma spaniolă. Este un pretext, a reclamat aceasta la CNSC.

Ce cere CAF pentru licitația de mentenanță Metrorex

Potrivit contestației depuse, spaniolii ar vrea să știe:

– Detaliile tehnice pentru fiecare tip de flotă (IVA, BM2, BM21, …). Lista echipamentelor componente ale fiecărui tren. – Denumirea echipamentului, – Descriere, tip de echipament, – Numărul de echipamente pe tren, – Producător, – Etc.

– Informații despre pantograf pentru fiecare flotă: – Producător de pantografe – Tip bandă de pantograf – Durata de viață a benzii pantografului în kilometri.”

– Informații privind sistemul de ventilație pentru fiecare flotă: – Producător – Frecvența, în kilometri, de înlocuire a mantalei filtrului sau a filtrului în sine.”

-Informații privind plăcuțele de frână pentru fiecare flotă – Producător – Durata de viață/frecvența de înlocuire? ”

-Informații privind discurile de frână pentru fiecare flotă – Producător – Durata de viață/frecvența de înlocuire? ”

Dar informațiile solicitate privesc nu doar trenurile propriu-zise ci și instalațiile și clădirile anexe.

Ar mai fi deci vorba de:

  • toată documentația tehnică (planuri de întreținere, manuale descriptive, caracteristici tehnice, catalog de piese de schimb) ale clădirilor, instalațiilor și echipamentelor care trebuie întreținute, precum: • Mentenanța interiorului și exteriorului clădirilor; • Întreținerea și reparațiile pardoselilor • Întreținerea și reparațiile ferestrelor, ușilor și porților de acces;
  • Întreținerea și reparațiile instalațiilor de iluminat; • Întreținerea și reparațiile sistemului de producere și furnizare a aerului comprimat industrial; • Întreținerea și reparațiile instalații sanitare; • Întreținerea și reparațiile instalațiilor de alimentare cu apă și de canalizare; • Întreținerea și reparațiile instalațiilor de încălzire și de condiționare a aerului; • Întreținerea și reparațiile instalațiilor de gaze; • Întreținerea și reparațiile mobilierului divers utilizat; • Întreținerea curentă a drumurilor de acces; • Întreținerea și echiparea punctelor de acordare a primului ajutor etc.
  • În ceea ce privește activitățile legate de „Mentenanța dotaăilor și echipamentelor din depouri și uzina de reparații, destinate mentenanței ramelor electrice de metrou și vehiculelor feroviare specifice infrastructurilor de metrou” Vă rugăm să puneți la dispoziție toată documentația tehnică (planuri de întreținere, manuale descriptive, caracteristici tehnice, catalog de piese de schimb,…..) a tuturor echipamentelor/ utilajelor enumerate într-o anexă.
  • O altă cerere privește salariile personalului, nu nominal pe fiecare angajat pentru a se respecta regulile GDPR. „În scopul menținerii „păcii sociale” și a „cunoștințelor dobândite”, luând în considerare posibilitatea de a absorbi personalul angajat în prezent în serviciul de întreținere care face obiectul prezentei oferte, cerem ca următoarele informații să fie puse la dispoziția fiecărui angajat: 1. Nivelul contractual și salariul; 2. Ani de experiență în întreținerea materialului rulant; 3. Ani de experiență în companie; 4. Vârsta persoanei (pentru a ști dacă vreun Eprosna (probabil persoană – n.red.) se va retrage în curând); 5. Atelierul în care lucrați în prezent Pentru probleme de confidențialitate, se solicită ca informațiile să fie asociate cu un număr generic progresiv și non-nominativ.

În cazul acestei proceduri de achiziție publică, Metrorex S.A. a acționat sistematic în sensul ocultării informațiilor vitale pentru corecta cuantificare a prețurilor, urmărind în mod activ descurajarea subscrisei și a oricărui alt subiect de drept să formuleze oferte care să concureze pe cea a furnizorului actual de servicii de mentenanță”, se plânge CAF.

Metrorex: CAF cere zeci de mii de pagini

Datele solicitate sunt extrem de voluminoase (zeci de mii de pagini), ceea ce face imposibila utilizarea lor pentru întocmirea ofertei. Tocmai din aceste motive, pentru întocmirea ofertei, la finalul Anexei nr. 18 este prezentat centralizatorul costurilor de întreținere a instalațiilor fixe din depouri și Uzina Militari. Considerăm că pe baza experienței cumulate în contracte similare, fiecare ofertant poate aprecia și evalua cât va reprezenta costul aferent al acestora pe perioada contractului de servicii de mentenanță.

Considerăm că aceste date/informații nu sunt relevante pentru întocmirea ofertei. Datele solicitate sunt extrem de voluminoase (cartea tehnică a fiecărui vehicul), pentru o parte dintre acestea fabricantul trenului impunând prin contractele de achiziție limitarea accesului, respectiv permisiunea de a fi puse doar la dispoziția prestatorului de mentenanță. Astfel, toate aceste informații vor fi puse la dispoziția ofertantului câștigător, după semnarea contractului sub condiția utilizării exclusiv în scopul prestării serviciilor.

Câțiva terabytes buni de informații

Dar ce semnifică disponibilizarea întregii documentații cerute de CAF? Socotind formatul pdf,  câteva zeci de mii de pagini în acest format pot ocupa aproximativ 10 terabytes de capacitate de stocare. Desigur, date fiind performanțele sistemelor informatice din zilele noastre nu aceasta este problema. Dacă însă ceri personalului care pregătește licitația extragerea acesteia din documentații, multiplicarea informatică sau fizică, gruparea, sortarea acesteia, timpul necesar ar putea ajunge la ani de zile.

Ce presupune contractul ce va fi încheiat după licitația de mentenanță Metrorex

Contractul ce urmează a fi încheiat presupune mentenanță standard pentru: parcul de material rulant de generație veche (trenuri tip IVA, produse în anii 70-80 la Întreprinderea de Vagoane Arad, acum Astra Vagoane Călători) aferent unui parcurs estimat de 16.020.000 km (1.068.000 km/an x 15 ani); parcul de material rulant de generație nouă (trenuri tip BM2, BM21 si BM3, adică două tipuri de trenuri Bombardier și trenurile CAF, alt tip de material rulant achiziționat în perioada contractuală) aferent unui parcurs estimat de 121.500.000 km (8.100.000 km/an x 15 ani).

Cantitatea de servicii de mentenanță standard poate fi revizuită ca urmare a modificărilor intervenite la nivelul necesității Metrorex determinate de situații obiective din operare (modificarea intervalului de circulație, evenimente deosebite ce necesită modificarea programului de circulație etc.). Suplimentarea cantității de servicii de mentenanță standard nu va depăși 30% din valoarea serviciilor de mentenanță standard ce fac obiectul contractului. De asemenea, Metrorex poate solicita prestatorului servicii de mentenanță corectivă cu caracter ocazional, în limita a 15% din valoarea angajată contractual pentru servicii standard (valoarea contractului inițial).

Valoarea estimată a serviciilor de mentenanță standard, pentru o perioadă de 15 ani este de 2.828.901.015 lei, fără TVA. Valoarea totală maximă estimată a contractului ce va fi încheiat după licitația de mentenanță Metrorex, incluzând aplicarea opțiunilor de revizuire a cantităților de servicii (mentenanță standard, mentenanță corectivă cu caracter ocazional) se ridică la 4.101.906.471,75 lei, fără TVA.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC 25 de ani: Basm/Real. Ţinta comună – Realizarea proiectului

ARIC a organizat ieri, 18 aprilie, o Conferință aniversară la hotel Novotel București pentru a celebra 25 de ani de la înfiinţare. Evenimentul, intitulat „Basm/Real...

Ultimele Articole