spot_img
sâmbătă, octombrie 16, 2021
spot_img

CAF Spania blochează din nou licitația de mentenanță a metrourilor bucureștene

După ce i s-au pus la dispoziție suplimentar 1.600 de pagini de documentație, în urma unei cereri adresate Curții de Apel, CAF Spania cere amânarea termenului de depunere a ofertelor, motivând că nu are timp să studieze atât de multe pagini, în timp atât de scurt.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Compania spaniolă CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) a depus luni o nouă contestație la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor în care cere, pe de o parte, suspendarea procedurii de atribuire până la judecarea contestației sale și, pe de altă parte, amânarea termenului de depunere a ofertelor.

În faza inițială, CAF Spania a solicitat Metrorex pentru a prezenta oferta de mentenanță a ramelor un volum mare de documentație, invocând faptul că fără aceasta nu poate depune o ofertă. Potrivit contestației prezentate de Metrorex, compania spaniolă a acuzat anul trecut că nu i s-au pus la dispoziție toate documentele necesare realizării unei oferte competitive. Compania a solicitat ceea ce Metrorex consideră un volum uriaș de date, printre care fabricanți ai tuturor componentelor trenurilor, inclusiv salariile personalului angajat în prezent în mentenanță. „În cazul acestei proceduri de achiziție publică, Metrorex S.A. a acționat sistematic în sensul ocultării informațiilor vitale pentru corecta cuantificare a prețurilor, urmărind în mod activ descurajarea subscrisei și a oricărui alt subiect de drept să formuleze oferte care să concureze pe cea a furnizorului actual de servicii de mentenanță”, pretindea CAF.

După ce inițial CNSC nu a dat dreptate spaniolilor, Curtea de Apel a încuviințat parțial cererile lor, fapt pentru care luna trecută Metrorex a organizat o vizită de documentare a spaniolilor la companie, ocazie cu care li s-au pus la dispoziție alte 1600 de pagini. Aceștia au cerut însă amânarea termenului de depunere a ofertelor, stabilit pentru miercuri, 12 mai 2021. Cererea spaniolilor a fost refuzată de Metrorex, astfel: „Reiterăm faptul că documentele la care se asigură accesul operatorilor economici spre consultare în cadrul vizitei organizate, nu conțin informații strict necesare pentru elaborarea ofertelor în condițiile documentației de atribuire și nu se constituie ca parte a documentației de atribuire, consultarea acestora având exclusiv caracter de informare, la un nivel de detaliu ce excede etapei de elaborare și prezentare a ofertelor, fiind vorba despre aspecte ce țin de etapa de implementare efectivă a sarcinilor contractului. Caracterul exclusiv de informare decurge și din faptul că, mare parte din informațiile care se regăsesc în documentele solicitate și la care se asigură accesul, sunt documente rezultate în perioada de derulare a contractului/contractelor anterioare, având ca obiect mentenanța materialului rulant, din acest motiv fiind adaptate specificului soluției tehnice de prestare a serviciilor, soluție proprie actualului prestator”, a răspuns Metrorex. Nemulțumiți de răspuns, spaniolii s-au adresat CNSC solicitând, printre altele, amânarea termenului de depunere a ofertelor.

Dispute vechi Metrorex – CAF Spania pe tema metroului zburător

Pe rolul instanțelor de judecată se mai află un proces privind vina CAF Spania în accidentul metroului zburător, rămas înfipt într-un zid al depoului Berceni.

În data de 26 ianuarie 2019, o garnitură produsă de spaniolii de la CAF a rămas la peste doi metri înălțime, după ce s-a înfipt într-un parapet, motiv pentru care a primit ”porecla” de ”metroul zburător”. Mecanicii pur și simplu nu au reușit să oprească garnitura care prinsese viteză. Un mecanic a fost rănit. Raportul AGIFER este categoric: accidentul s-a produs din cauza software-ului instalat pe tren, care a reacționat defectuos.

Accidentul a avut consecințe importante. Astfel, în urma producerii incidentului, garnitura a distrus parapetul opritorul fix al liniei nr.8 din depou, a părăsit calea de rulare, înscriindu-se pe o traiectorie rectilinie. Trenul a străpuns zidul camerei unui stand de probă, stația de epurare a apei și peretele stației ventilație, ulterior trenul rămânând suspendat pe structura de rezistență a clădirii.

O tractare discutabilă cu o locomotivă LDH

Garnitura era tractată de către o locomotivă hidraulică LDH, acesta fiind un element de controversă în investigație. La locomotiva LDH (locomotivă diesel hidraulică), pe suprafața roților acesteia s-au produs locuri plane ca urmare a efectului acțiunii sistemului de frânare, care a fost comandat de mecanic în încercarea acestuia de a opri creșterea necontrolată a vitezei convoiului. ”Totodată, ca urmare a forțelor de compresiune apărute în timpul impactului, a fost deformată și cupla automată dintre locomotiva LDH și TEM BM3 nr.1322-2322”, se arată în raport.

Spaniolii zic că n-au vină în cazul metroului zburător

Până acum, CAF Spania a pierdut majoritatea înfățișărilor în fața instanțelor, însă în luna martie 2021 spaniolii au făcut recurs la ultima decizie a Curții de Apel, potrivnică lor.

Tot la capitolul controverse este de amintit și licitația trucată din 2015 pentru achiziția a 51 de rame de metrou. Atunci, un angajat Metrorex, membru în comisia de licitație și un angajat al CAF au fost trimiși în judecată de către DNA sub acuzele de „instigare la folosire, în orice mod, direct sau indirect, de informatii ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații”.

 

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole