CAF s-a încurcat în numărul de aparate A.C. la licitația trenurilor de metrou

16 iunie 2020

Producătorul spaniol CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) acuză Metrorex, în contestația depusă privind licitația de achiziție a 30 de trenuri destinate Magistralei 5, că autoritatea contractantă a procedat discrimiunatoriu la evaluarea ofertei sale, căutându-i nod în papură acesteia și închizând ochii în cazul unei alte oferte.

trenul zburător din Depoul Berceni defectări de trenuri la metrou
Metroul CAF nu a mai putut fi oprit de către mecanic la capătul liniei

Doru Cireașă

Spaniolii sunt mai vocali decât asocierea româno-chineză când e vorba de acuze. Care a fost cauza pentru care CAF a fost exclusă?

Motivul a fost oarecum similar cu cel ce a dus la scoaterea Astra Vagoane – CRRC China din competiție, anume depășirea greutății maxime admise pe osie a trenurilor anume 14 tone/osie.

Dacă în cazul Astra Vagoane — CRRC neîncadrarea a fost cauzată de greutatea persoanelor îmbarcate în tren – cel puțin aceasta susține Metrorex, în cazul CAF cauza depășirii a reprezentat-o unitățile de condiționare a aerului. Se pare că la calcul greutății spaniolii au luat în considerare o singură unitate de condiționare a aerului pe vagon, de 575 de kilograme, deși în alte părți a ofertei tot ei au propus (și s-a cerut prin documentație) două unități, fiecare cu o greutate de 520 de kilograme, anume 1.040 kilograme în total. Nu se știe dacă a fost greșeală sau strategie a lor pentru a se încadra în greutatea admisă pe osie, de 14 tone. CAF spune că a fost o eroare și că în restul documentației lor au menționat corect două unități.

Metrorex a cerut explicații producătorului spaniol, iar acesta a corectat într-o anexă ulterioară faptul că e vorba de două unități, Autoritatea contractantă Metrorex le-a cerut să confirme noua greutate de 1.040 de kilograme (două unități a 520 de kilograme). Cererea a fost o capcană căci pe baza acesteia spaniolii au fost excluși, lasă să se înțeleagă ei.

CAF spune că aplicarea marjelor de greutate, cât se poate de normale în procesul de fabricație și proiectare, cu un procentaj de plus/minus 15%, ar fi dus la încadrarea lor în greutatea solicitată. Un plus minus 3% ar fi permis o greutate mai mare a vagonului de aproape 900 de kilograme.

CAF, cuvinte dure către Metrorex

Însă, în loc să ia în calcul faptul că greutățile sunt estimative și să admită unele variații, Metrorex a preferat să jongleze situția, acuză CAF. Spaniolii susțin că:

-Este vorba de modificări tehnice minore care legal nu ar trebui să ducă la excluderea lor.

-Metrorex a adresat solicitări tendențioase care au indicat dorința de descalificare a CAF

-O abatere de plus, minus 3% acceptabilă ar fi dfus la o greutate suplimentară sau in minus de 840 kilograme pe vagon.

– CAF susține că avut parte de tratament discriminatoriu raportat la alți participanți.

– Licitația a fost organizată într-un mod neprofesionist. Un „profesionist” ar fi indicat marjele în care trebuie să se încaderze valorile ofertanților, pretind spaniolii.

CRRC – Astra, problema persoanei fracționate

Este evident că un tren nu poate transporta 998,2 persoane, ci ori 998 persoane, ori 999 persoane. Cam aici a fost disputa între CRRC – Astra Vagoane și Metrorex, asocierea româno-chineză fiind și aceasta descalificată. Trenurile CRRC – Astra Vagoane au depășit greutatea maximă admisă pe osie cu 10 kilograme sau 40 de kilograme pe vagon (patru osii la vagon, două boghiuri).

Potrivit caietului de sarcini, producătorii au trebuit să ofere vagoane cu o sarcină maximă de 14 tone pe osie. Metrorex a impus o masă medie a fiecărui călător de 70 de kilograme și o capacitate minimă a trenului de șase vagoane de 1200 de locuri (minimum 216 scaune standard și 4 călători pe metru părtrat, în picioare). Producătorul rus Metrowagonmash nu a depus ofertă tehnică.

Producătorii participanți la licitație au calculat câți călători pot fi încărcați pentru a respecta limita de 14 tone pe osie, ținând cont de greutatea trenului lor), iar rezultatul a fost, în mod logic, în exprimare zecimală. Metrorex a rotunjit numărul de persoane la valoarea superioară, rezultând astfel o greutate de peste 14 tone pe osie. Cel puțin aceasta susțin unii producători consultați de Club Feroviar.

În cazul coreenilor de la Hyundai (o a treia companie participantă) situația fost similară. Ei nu au depășit limita de 14 tone, dar nu au respectat nici numărul de călători cerut.

Este de neînțeles de ce producătorii nu au ocolit situația”scoțând” din greutate câteva zeci de kilograme la un ansamlu de zeci de tone prin optimizări privind materialelor folosite, dimensiuni, grosimi etc.

Rotunjirea numărului de persoane s-a făcut în sus de către Metrorex și astfel s-a ajuns ca greutatea să fie mai mare în cadrul ofertei CRRC – Astra Vagoane.

Nemulțumirea este că Metrorex a invocat o așa-zisă practică generală aplicabilă în materie pentru a proceda astfel și nu standarde precise exacte, ce pot fi consultate. De aceea, cel mai probabil vor apărea contestații, spunea recent un producător consultat de Club Feroviar. Oferta a fost respinsă pe „o chestie neconcretă, cum ar fi așa-zise bune practici în industrie, nimic concret”.

Surse consultate susțin că diferența de preț dintre oferta câștigătoare (cea a Alstom) și cea a celor mai bine plasați competitori a fost una semnificativă. Trebuie precizat însă că prețul a avut o pondere de doar 60% în desemnarea câștigătorului.

CAF, subiectul unui scandal de corupție

Compania CAF a mai fost prezentă la licitațiile Metrorex de rame și acum cinci ani. În 2015 trei angajaţi Metrorex şi un director CAF au fost urmăriţi penal de DNA în dosarul achiziţiei de trenuri spaniole la metrou. Angajaţii Metrorex ar fi contribuit la trucarea licitaţiei de 440 de milioane de euro pentru achiziţia de trenuri noi la metrou, alături de un director al spaniolilor de la CAF.

Doi dintre aceștia au fost achitați iar alți doi cercetați au fost condamnați cu suspendare.

Spaniolii de la CAF, fabricanți ai unui metrou înaripat

Un alt eveniment care a atras atenția opiniei publice asupra fabricantului spaniol a avut loc în ianuarie 2019. Pe 26 ianuarie 2019, un tren CAF nu a mai răspuns la comenzi în Depoul Berceni și a deraiat, înfigându-se într-un parapet, la mai bine de doi metri deasupra solului. Incidentul este cercetat de Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER), care în curând trebuie să furnizeze concluziile anchetei.

În parcul activ al Metrorex, care numără 82 de trenuri, se află 24 de garnituri produse de spaniolii de la CAF, iar toate circulă pe Magistrala 2 Berceni-Pipera.