spot_img
joi, octombrie 6, 2022
spot_img

BVC Metrorex pe 2022. Așteptăm mai mult în stații până la toamnă

Ministerul Transporturilor a dezvăluit vineri prima variantă de BVC Metrorex pe 2022, după ce anul trecut societatea de transport subteran din Capitală nu a avut buget aprobat. Cifrele nu sunt deloc îmbucurătoare, în condițiile în care subvenția rămâne la nivelul anului trecut, iar pierderea crește cu aproape 20% față de anul 2020. O altă veste proastă este că, cel puțin până în luna septembrie, trenurile vor fi mai rare pe trei din cele cinci magistrale.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a fost pus vineri după-amiază, în dezbatere publică, proiectul de Ordin al viceprim-ministrului, ministrul Transporturilor și Infrastructurii privind aprobarea actualizării Contractului de servicii publice de transport cu metroul pentru perioada 2020-2024 al Societății de Transport cu Metroul București Metrorex- S.A., aprobat prin Ordinul ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor nr. 697/2020, prin încheierea Actului adițional nr. 1 pentru anul 2022. Proiectul de act normatic a fost întocmit pe baza prevederilor Legii bugetului de stat pe anul în curs și a Hotărârii nr. 2 a Consiliului de Administrație al Metrorex din data de 3 februarie 2022.

BVC Metrorex pe 2022. Pierderi de 84,5 milioane de euro

În setul de anexe care însoțesc proiectul este prezentată și propunerea de venituri și cheltuieli pe anul în curs.

Astfel, veniturile totale sunt prognozate la 1.543.856,02 mii lei, iar cheltuielile la 2.698.410,96 mii lei, de unde rezultă o pierdere de 418.354,94 mii lei, echivalentul a peste 84,5 milioane de euro. Pierderea este mai mare cu 19,38% față de cea consemnată în anul 2020, când două luni România s-a aflat în stare de urgență, de 350.436,84 mii lei. Cum rezultatele pe 2021 nu sunt disponibile și, așa cum spuneam, nu a fost buget aprobat, nu se poate face o comparație cu anul trecut.

Subvenția de la buget – la nivelul anului trecut

Singura comparație care se poate realiza în raport cu 2021 este în privința subvenției acordate de la bugetul statului. Pentru anul în curs, aceasta este egală cu cea rectificată pentru anul 2021, de 818 milioane de lei, echivalentul a aproximativ 165 de milioane de euro.

„Conform Legii bugetului de stat pe anul 2022 nr. 317/2021, societății Metrorex i s-a alocat compensație/subvenție pentru transport călători cu metroul în cuantum de 818.000,00 mii lei. În anul 2022, se estimează că Metrorex va primi pentru diferențe de tarif rezultate din reducerile de tarif la legitimațiile de călătorie individuale pentru anumite categorii de călători față de tariful de călătorie suma de 40.900,00 mii lei. Astfel, în anul 2022, Metrorex ar putea beneficia pentru prestarea serviciului de transport public de călători cu metroul, de un sprijin financiar din fonduri publice în cuantum de 858.900,00 mii lei, din care: 818.000,00 mii lei subvenție pentru prestarea serviciului public și 40.900,00 mii lei pentru diferențe de tarif”, se arată în Anexa nr. 3 a proiectului de Ordin. De remarcat faptul că în proiectul BVC Metrorex pe 2022 cheltuielile cu personalul sunt de 810.815,21 mii lei, aproape egale cu valoarea subvenției primite de la bugetul statului.

Numărul de călători transportați pentru acest an este estimat la 130 milioane, în creștere semnificativă față de acum doi ani, când cifra a fost de nici 90,52 milioane, așa cum reiese din Raportul de activitate al Metrorex pe 2020.

Trenuri mai rare până în septembrie

Chiar și în aceste condiții, în care numărul de călători este estimat în creștere, trenurile vor fi mai rare pe trei din cele cinci magistrale aflate în exploatare, așa cum se poate observa din tabelul alăturat, unde este prezentată evoluția numărului de kilometri parcurși.

Magistrala realizat realizat Km estimaţi
2020 2021 2022 2023 2024
Pantelimon – Dristor 2 3.437.897 3.011.898 2.740.245 2.855.082 2.867.314
Berceni – Pipera 2.209.391 2.274.923 2.438.631 2.643.048 2.663.100
Anghel Saligny – Preciziei 1.761.800 1.822.169 1.928.494 2.017.474 2.026.184
Gara de Nord – Străuleşti 705.005 738.831 718.884 732.027 735.042
Râul Doamnei – Eroilor 188.706 598.222 597.426 595.834 598.788
Km planificaţi 8.423.680 8.843.465 8.890.428
Total km* = km planificaţi x 1,021 8.302.799 8.446.043 8.600.577 9.029.178 9.077.127

 

Făcând niște calcule simple, rezultă că pe M1 avem o scădere (față de 2021) de 10%, pe M4 de 2,7% și pe M5 de 0,2%. În schimb, pe M2 numărul de kilometri crește cu 7%, iar pe M3 cu 5,8%.

Cum explică autorii proiectului această situație: „Valorile rezultate din calculul km planificați sunt determinate de graficele de circulație aplicate pe fiecare Magistrală (nr. km/grafic), în funcție de necesitatea de transport ((nr. zile lucrătoare/nr zile festive)/an) și de măsurile de reducere a cheltuielilor conform act. nr. M.06.01/564/22.03.2021. Ca urmare a prelungirii stării de alertă pe teritoriul României (prin H.G. nr. 293/2021), situație care a generat scăderea numărului de călători transportați, Metrorex a luat măsura de reducere a graficelor de circulație atât în zilele lucrătoare cat și în zilele festive, pe magistralele 1, 2, 3 și 4, în perioada ianuarie – septembrie 2022”.

Cu alte cuvinte, oficialii Ministerului Transporturilor știu încă de pe acum că starea de alertă va fi menținută până la finele lunii mai 2022. Asta pentru că, oricum, în perioada de vară numărul de trenuri în circulație este mai redus, majoritatea oamenilor fiind în concediu, iar școlile sunt închise.



Speranțe pentru anul 2024

Abia din 2024 oficialii ministerului prognozează că timpul de așteptare în stații va scădea: „S-a ţinut cont de faptul că până la sfârșitul anului 2023 vor fi livrate cele 13 trenuri noi achiziționate pentru exploatarea pe Magistrala 5. Prin urmare, în anul 2024, cele 13 trenuri noi se vor utiliza pe Magistrala 5, iar trenurile tip BM utilizate pe această magistrală în perioada 2020-2023 vor reveni în parcul Magistralelor 1 și 3, acțiune care va crea posibilitatea aplicării graficelor de circulație prin care este prevăzută scăderea intervalului de urmărire a trenurilor de la 6 minute la 5 minute în orele de vârf de trafic”.

Cele 13 trenuri noi vor fi livrate de Alstom.

Ultimele Articole