spot_img
vineri, decembrie 3, 2021
spot_img

Guvernul a adoptat BVC CFR SA și CFR Marfă pe 2021. Rămân ”corigente” CFR Călători și Metrorex

Imediat după ce a picat moțiunea de cenzură, Guvernul a aprobat marți seara BVC CFR SA și CFR Marfă pe 2021. În ceea ce privește administratorul infrastructurii feroviare, ultima variantă a bugetului de venituri și cheltuieli pe anul în curs prevedea o pierdere de 50 milioane de euro, în scădere cu 10% față de cea înregistrată în 2020. Pe de altă parte, se estimează că operatorul național de marfă  va trece pe profit în 2021. Dintre societățile feroviare de stat, CFR Călători și Metrorex nu au nici acum aprobate bugetele pe 2021.

Adrian Bărbulescu

BVC CFR SA exproprieri pentru calea ferată falimentul CEH Statutul personalului feroviar licitațiile ARF Ordonanța pe achizițiile publice exproprierile pe Apața-Cața Guvernul a adoptat bugetul CFR SA întâlnire Ludovic Orban-patronatele din transporturi bugetele societăților feroviare contractele de servicii publice bugetul CFR Călători rectificat Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare rectificare bugetară exproprieri pentru calea ferată banii de la Strabag Departamentul pentru infrastructură

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA  a înregistrat la 31 decembrie 2020 un rezultat brut negativ (pierdere) în valoare de  275.942,14 mii lei și plăți restante în valoare de 104.571,14 mii lei.

Ultima variantă oficială a proiectului de buget de venituri și cheltuieli pe 2021 al administratorului infrastructurii feroviare publice a fost publicată pe site-ul Ministerului Transporturilor, în dezbatere publică, la data de 29 aprilie.

Cifrele cheie din BVC CFR SA pe 2021

BVC CFR SA investițiile feroviare din PNRRDocumentul fusese în prealabil, pe 16 aprilie, aprobat de Adunarea Generală a Acționarilor companiei.

În acest proiect, pentru anul 2021 se estimează o pierdere mai mică decât cea înregistrată la finele anului trecut cu 10,25%, până la valoarea de 247.670 mii lei. Nivelul plăților restante a fost prognozat la valoarea de 72.800 mii lei.

Potrivit documentului, nivelul veniturilor totale a fost estimat în anul 2021 la 3.833.156 lei,  în scădere cu 24,59% față de nivelul realizat în anul 2020. La rândul lui, nivelul cheltuielilor totale a fost estimat în anul 2021 în scădere cu 23,85% față de nivelul realizat în anul 2020.

Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2021 au fost estimate în scădere cu 43,42% față de cele programate pentru anul 2020 și în creștere cu 75,62% față de cele realizate efectiv la finele anului trecut  și vor fi asigurate din:

  • surse proprii în valoare de 163.246,07 mii lei;
  • alocații de la buget în valoare de 117.000 mii lei;
  • alte surse în valoare de 4.858.059 mii lei.

BVC CFR SA pe 2021: Numărul angajaților, în creștere

Numărul de personal prognozat la finele anului 2021 va fi mai mic decât cel prognozat la finele anului 2020 cu 110 salariați, dar mai mare față de numărul de personal realizat efectiv la finele anului trecut, cu 78 de salariați.

Această diferență apare ca urmare a preluării, începând cu luna iunie 2021, a secțiilor de circulație neinteroperabile  Blaj-Târnăveni Vest- Praid  și  Barabanț-Zlatna. Astfel, numărul de salariați estimat pentru finele anului în curs este de 23.296. Câștigul mediu lunar brut pe salariat este de 5.749 lei.

BVC CFR Marfă pe 2021: concedieri și profit

preavize la CFR Marfă economii la CFR MarfăBugetul CFR Marfă pe 2021, al cărui proiect a fost pus pe 16 aprilie în dezbatere de Ministerul Transporturilor, prevede realizarea de profit, dar și concedierea a 1.400 de salariați.

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul în curs al transportatorului național de marfă fusese aprobat pe 9 aprilie de reprezentanții  Adunării Generale a Acționarilor. Societatea își propune creșterea veniturilor totale cu 75,58% față de cele realizate la 31 decembrie 2020, până la suma de peste un miliard de lei (1.004.048 mii lei, mai exact). Pe de altă parte, nivelul total al cheltuielilor  în anul 2021 a fost estimat în scădere cu 11,52% față de anul precedent și în funcție de necesarul de materiale și servicii necesare desfăşurării în condiţii de siguranță în exploatare, în condiții normale de activitate și în condiții de eficiență a activității. Astfel, veniturile totale ar urma să fie în sumă de 971.008 mii lei.

Bugetul CFR Marfă pe 2021: profit de 6,7 milioane de euro

Trăgând linie, pentru anul în curs, CFR Marfă a programat un rezultat brut pozitiv, în valoare de 33.040 mii lei (aproximativ 6,7 milioane de euro), ca urmare a majorării veniturilor din vânzarea activelor corporale cu 335.546 mii lei, a reducerii cheltuielilor cu amortizarea, de la 275.436 mii lei (anul 2020) la 248.737 mii lei (anul 2021) cu 9,69% și reducerea cheltuielilor de natură salarială de la 283.241 mii lei (anul 2020) la 242.259 mii lei (anul 2021) cu 14,47%, urmare a reducerii numărului de salariați cu 1.400.

Astfel, la finele anului în curs, Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă ar urma să aibă 3.414 salariați. Câștigul mediu lunar brut pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, calculat conform legii anuale a bugetului de stat, în anul 2021 scade de la 4.865,74 lei (anul trecut) la 4.861,02 lei (cu 0,10%).

Bugetele CFR Călători și Metrorex rămân restante

cumulul pensie-salariu cursanți pentru mecanici de locomotivăGuvernul nu a aprobat însă bugetele de venituri și cheltuieli pe 2021 ale Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători și Metrorex, cu toate că suntem deja la jumătatea anului în curs.

La CFR Călători, problema este reprezentată de nivelul foarte ridicat al pierderilor, înregistrat anul trecut. Proiectul de buget pe 2021 întocmit de fostul director general Dan Marian Costescu a fost respins de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, pe motiv că nu prevedea măsuri pentru reducerea pierderilor operatorului feroviar de stat.

Pe de altă parte, la Metrorex ”cartoful fierbinte” este reprezentat de majorarea salarială de 18%, negociată la finele anului trecut cu Unitatea – Sindicatul Liber Metrou și inclusă în Contractul Colectiv de Muncă. Ministrul Cătălin Drulă a încercat în mai multe rânduri, inclusiv printr-o acțiune în instanță, să anuleze această creștere. Tentativele sale au fost însă sortite eșecului, iar disensiunile cu liderul sindical Ion Rădoi au făcut ca, cel puțin deocamdată, bugetul Metrorex pe anul în curs să rămână în aer.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole