Proiectul BVC CFR SA pe 2021, obținut în exclusivitate de Club Feroviar, prevede o alocare bugetară în creștere cu 27,64% a sumelor destinate întreținerii și funcționării/exploatării infrastructurii feroviare publice din România, în comparație cu anul precedent. Documentul prevede și o reducere cu 63,07% a nivelului pierderilor care vor fi consemnate la finele anului în curs.
Adrian Bărbulescu
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA mizează în acest an pe venituri totale de 3.883.156,26 mii lei, ceea ce reprezintă 96,47% din nivelul consemnat în anul 2020, cifră corespunzătoare Hotărârii Consiliului de Administrație nr. 225 din data de 10 decembrie 2020. În cuprinsul acestui articol, toate referirile la anul 2020 vor lua în calcul valorile aprobate prin această Hotărâre a CA.
Veniturile totale din exploatare sunt în scădere ușoară: 3.692.886,26 mii lei, comparativ cu 3.880.062 mii lei (95,18%).
Mai mulți bani pentru repararea și întreținerea infrastructurii feroviare
Se constată în schimb o creștere de 27,86% la capitolul Transferuri (sume alocate de la bugetul statului), de la 1.018.634 la 1.302.441 mii lei. Suma este apropiată de cea anunțată deja de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, pentru întreținerea și repararea infrastructurii feroviare, de 1,4 miliarde de lei.
Din totalul transferurilor, pentru reparații curente la infrastructura feroviară publică se va aloca suma de 37.717 mii lei, în creștere cu 36,98% față de valoarea din 2020, de 27.535 mii lei. Pentru întreținerea și funcționarea/exploatarea infrastructurii feroviare publice, din trasferuri se alocă suma de 1.236.617 mii lei, mai mare cu 27,64% față de cea din 2020, de 990.000 mii lei.
Cheltuieli mai mici în BVC CFR SA pe 2021, pierderea scade considerabil
În ceea ce privește cheltuielile totale ale CFR SA pe 2021, acestea se previzionează că se vor ridica la 4.080.826,26 mii lei, sumă care reprezintă doar 92,58% din cea consemnată anul trecut, de 4.407.861,88 mii lei.
Pe cale de consecință, și pierderea care se intenționează a se înregistra la sfârșitul exercițiului financiar este de 247.670 mii lei, reprezentând numai 63,07% din cea contabilizată la finele lui 2020, de 392.662,51 mii lei.
Scade numărul de angajați, cresc ușor salariile
Cheltuielile cu personalul sunt în ușoară scădere față de anul anterior: 1.669.041,17 mii lei, comparativ cu 1.699.758,5 mii lei (98,19%). Din acestea, scad și cheltuielile cu salariile, fiind prevăzută suma de 1.526.359,02 mii lei, față de 1.533.024,14 mii lei (99,5%). Reducerea se datorează, în mare parte, scăderii cu 110 persoane a numărului de salariați prognozată pentru finele anului în curs: 23,296 față de 23.406.
Pe de altă parte, este lăsat spațiu de manevră pentru creșterea cu 7,78% a câștigului lunar mediu pe salariat, de la 5.315,74 lei la 5.729,56 lei (valori brute).
CFiR, singura platformă de resurse umane care se ocupă strict de domeniul feroviar și cel al transportului urban pe șină, organizează ediţia a IV-a a Târgului de Carieră Feroviară în România, în perioada 20-21 aprilie, online.
|
BVC CFR SA pe 2021: Se diminuează valoarea creanțelor
Nivelul plăților restante este preconizat să crească cu 35,22% la finele anului, până la valoarea de 72.800 mii lei, față de 53.838 mii lei în 2020. O veste bună este reprezentată de faptul că în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe 2021 al CFR SA se previzionează că va scădea valoarea creanțelor restante. Suma ar urma să fie la sfârșitul exercițiului financiar de doar 975.000 mii lei, ceea ce ar reprezenta numai 77,34% din nivelul înregistrat la finele anului trecut, de 1.266.595,6 mii lei.
Ar mai fi de menționat faptul că în proiectul de buget al gestionarului de infrastructură este prevăzută și preluarea unor secții feroviare neinteroperabile (secundare), fiind bugetată suma de 6.413,39 mii lei pentru preluarea personalului.