luni, aprilie 29, 2024
spot_img

Bulgaria și România, incapabile să își cumpere material rulant din fonduri europene

Probleme la achiziția de material rulant din fonduri europene. Bulgaria riscă să piardă 1,2 miliarde de euro din Planul de redresare după ce a anulat licitațiile pentru reînnoirea trenurilor la Căile Ferate Bulgare de Stat BDZ.  La rândul ei, România are de făcut față unor riscuri asemănătoare, căci are cvasi-anulate două proceduri de achiziție a materialului rulant.

Georgi Gvozdeykov, ministru din cabinetul lui Nikolai Denkov care a rămas în guvernul interimar pentru că dorea să finalizeze modernizarea BDZ, a suspendat săptămâna trecută o licitație uriașă în valoare estimată de 600 de milioane de euro. Pentru această finanțare din partea UE, Bulgaria trebuia să obțină 35 de trenuri cu un singur nivel, potrivit Euractiv.

O zi mai târziu, o licitație similară în valoare de 600 de milioane de euro pentru furnizarea a 20 de trenuri noi de mare viteză a fost anulată.

Reînnoirea Căilor Ferate Bulgare este cel mai mare proiect finanțat prin Planul de redresare, cu o valoare totală pentru Bulgaria de 6 miliarde de euro și este vital pentru compania feroviară de stat.

Ieftin, dar de durată

În cadrul primei licitații, favoriții pentru furnizarea a 35 de trenuri cu un singur etaj au fost compania cehă SKODA și compania poloneză PESA, care au depus oferte pentru sume mult mai mici decât finanțarea UE. Bulgaria a anulat procedura deoarece cele două companii au oferit un termen de livrare mai lung pentru trenuri.

În cadrul celei de-a doua licitații pentru furnizarea a 20 de trenuri de mare viteză, guvernul a dorit să atragă cei mai mari producători, dar termenele de livrare prea restrictive au speriat mulți potențiali participanți.

Doar două companii – Talgo din Spania și CRRC Qingdao Sifang Co. Ltd. Oferta companiei spaniole a fost de 600 de milioane de euro, iar cea a companiei chineze de 303 milioane de euro.

Comisia Europeană acuză de dumping CRRC

Diferența dublă de preț și suspiciunile de ajutor de stat nereglementat acordat companiei chineze au determinat Comisia Europeană să lanseze o investigație în februarie. Aceasta a obligat compania chineză să își retragă oferta, deoarece investigația ar fi dus la încălcarea programului propus de companie de a livra trenurile în termen de 33 de luni.

Negocierile au continuat cu compania spaniolă, dar s-a dovedit că oferta acesteia de livrare a celor 20 de trenuri noi ar fi mai îndelungată decât cele 33 de luni stabilite de Bulgaria. În lipsa unui angajament pentru această perioadă, licitația a fost anulată.

Guvernul bulgar susține că nu va fi redeschisă comanda pentru 20 de noi trenuri de mare viteză, deoarece producătorii nu le pot produce într-un timp atât de scurt. Comisia Europeană a permis Bulgariei să facă modificări la licitație pentru a livra trenuri care pot fi produse și livrate până la jumătatea anului 2026.

Knorr Bremse

România, și aceasta în impas

Mai la nord, România întâmpină probleme asemănătoare cu cele ale Bulgariei, riscând să lase neatinși banii europeni. Producătorul francez Alstom are dificultăți la respectarea graficelor de livrare, invocând anumite crize în livrarea diferitelor componente necesare. Conform graficului actualizat de livrare a trenurilor, predat de către Alstom Ferroviaria S.p.A., cele 37 RE-IR1 vor intra în circulație gradual în perioada noiembrie 2024 – decembrie 2025.

Alstom și Autoritatea pentru Reformă Feroviară din România (ARF) au semnat în martie 2022, deci acum doi ani, un contract pentru livrarea a 20 de trenuri interregionale Coradia Stream și a serviciilor de mentenanță asociate, pe o perioadă de 15 ani. Valoarea totală estimată a contractului este de aproximativ 270 de milioane de euro. Deocamdată a sosit un singur tren care s-ar afla de câteva luni în probe.

Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a declarat la începutul lunii curente că penalitățile aplicate Alstom pentru întârzierile în livrarea celor 37 de trenuri pentru ARF s-au strâns penalități de 80 de milioane de lei (16 milioane de euro).

Pe de altă parte, compania Alstom a avut câștig de cauză la Curtea de Apel București în acțiunea intentată împotriva desemnării competitorului polonez PESA drept câștigător la două licitații de achiziție a unor trenuri regionale (62 de trenuri, contract de 3,2 miliarde lei) și interregionale (20 de unități).

Potrivit înțelegerii convenite cu CE – Reprezentanța Comisiei Europene în România avea obligația semnării contractelor până la finele anului trecut și pe cea a livrării materialului rulant achiziționat până la jumătatea lui 2026. Este însă puțin probabil că ori Alstom, ori PESA vor putea livra peste 100 de trenuri complete în doar doi ani, cât mai sunt până la termenul limită.

 

 

IN THE SPOTLIGHT

ARIC 25 de ani: Basm/Real. Ţinta comună – Realizarea proiectului

ARIC a organizat ieri, 18 aprilie, o Conferință aniversară la hotel Novotel București pentru a celebra 25 de ani de la înfiinţare. Evenimentul, intitulat „Basm/Real...

Ultimele Articole