Bulgaria lanseaza un proiect de modernizare a statiilor de cale ferata

Ministrul bulgar al Transporturilor, Rossen Jeliazkov, a anuntat ca planuieste sa lanseze lucrari de reparatii, modernizare si reconstructie pentru mai multe statii de cale ferata din tara. Programul include modernizarea statiilor Iskar, Karnobat si Nova Zagora, dar si constructia unor statii noi in Obelya si Kostenets. „Investitiile facute in ultimii ani in infrastructura feroviara sunt reale si vizibile”, a declarat Jeliazkov.
Anuntul a fost facut in timpul lansarii oficiale a lucrarilor de reconstructie la statia Poduyane, care se numara printre primele statii construite in Sofia in 1930. „Proiectul isi doreste nu doar sa pastreze aspectul autentic al statiei, ci si sa il scoata in evidenta. Acest lucru este o provocare pentru contractor care si-a luat angajamentul sa finalizeze lucrarile de reconstructie in perioada stipulata de 15 luni”, a declarat Jeliazkov.
Proiectul include renovarea completa a cladirii de receptie, sisteme noi eficiente din punct de vedere energetic, instalarea unui sistem tehnologic modern pentru alimentarea cu energie, incalzire, ventilatie si aer conditionat, dar si proiectarea si implementarea consolidarii structurii si reabilitarea elementelor cladirii.
Reconstructia statiei Poduyane este cofinantata de Fondul European pentru Dezvoltare Regionala (FEDR) prin Programul Operational „Transport si Infrastructura de Transport” 2014-2020.
Modernizarea statiei Poduyane face parte din proiectul de reconstructie a statiilor Iskar si Kazichene care beneficiaza de fonduri in valoare totala de 6,25 de milioane de euro. Conform estimarilor, proiectul va fi finalizat in 2021.
In noiembrie 2017, a fost modificat proiectul pentru reconstructia cladirilor statiilor de cale ferata aflate pe reteaua centrala TEN-T, fiind inlocuita statia Chirpan cu statia Karnobat. Proiectul de modernizare include si statiile de cale ferata Stara Zagora, Nova Zagora, Kazichene, Iskar si Poduyane.
Statia Poduyane nu a mai fost reabilitata de la constructia sa, din 1930. Statia se afla pe linia Sofia-Plovdiv care este cea mai aglomerata ruta feroviara din Bulgaria. In 2017, 1,4 milioane de pasageri au utilizat serviciile de transport feroviar pe linia Sofia-Plovdiv.
In urmatorii 10-15 ani, autoritatile se asteapta ca transportul feroviar sa devina principalul mijloc de transport din tara „deoarece acestea sunt tendintele la nivel european in ceea ce priveste sectorul de transport. Europa si lumea intreaga investesc in infrastructura si in transportul feroviar. Este mai ieftin, mai convenabil si mai prietenos cu mediul, asa ca trebuie sa intretinem infrastructura si sa o modernizam”, a declarat Jeliazkov.