Bulgaria acorda operatorilor straini acces la reteaua feroviara

Modificarile la Legea Transportului Feroviar, adoptata la 7 februarie de catre Parlamentul de la Sofia, faciliteaza acum operatorilor straini, de transport feroviar de pasageri, accesul la reteaua feroviara din Bulgaria.

Agentia Executiva pentru Administratia Feroviara (RAEA), din Bulgaria, va trebui sa garanteze operatorilor straini accesul la reteaua feroviara si la terminalele destinate diverselor servicii, dar, mai ales, va trebui sa recunoasca certificatele uniforme de siguranta feroviara eliberate de catre Agentia Europeana a Cailor Ferate (ERA).

Certificatul unic, eliberat de catre ERA, va inlocui actualele certificate Partea A, eliberat de catre statul membru al Uniunii Europene, stat in care este inregistrat operatorul si Partea B, eliberat in fiecare stat UE in care respectivul operator intentioneaza sa ofere servicii de transport.

RAEA va putea, de asemenea, sa elibereze, la randul sau, astfel de certificat unic, insa doar daca operatorul de transport feroviar de pasageri intentioneaza sa circule pe reteaua bulgara.

Cu toate acestea, modificarile aduse legislatiei permit limitarea accesului la reteaua bulgara daca, pe anumite sectiuni, transportul de pasageri este efectuat de catre BDZ, operatorul national de transport feroviar de pasageri. Fireste, pe sectiunile in cauza BDZ va trebui sa aiba incheiate contracte de serviciu public, valabile pana in 2024.

Refuzul de a garanta accesul unui operator strain poate fi justificat doar daca transportul pe respectiva ruta ar duce la afectarea balantei economice a contractului de serviciu public atribuit BDZ.

Important de mentionat este faptul ca niciun operator strain nu va primi, de la stat, subventii pentru desfasurarea serviciilor de transport feroviar de pasageri. Subventiile se acorda operatorului national de transport feroviar de pasageri, BDZ.