Bugetul sărăciei. STB, nevoită să amâne selecția firmei care îi va livra cel puțin 40 de tramvaie

8 iunie 2020

Societatea de Transport București a amânat până la finele anului evaluarea financiară la licitația de achiziție a 40 de tramvaie de 18 metri, fără explicații. Motivul cel mai probabil este lipsa resurselor bugetare de achiziție a tramvaielor deoarece desemnarea câștigătorului ar trebui urmată de semnarea contractului și plata măcar a unui avans.

Doru Cireașă

Societatea de Transporturi București a amânat pentru 31 decembrie 2020 evaluarea financiară a celor două oferte primite pentru achiziția a 40 de tramvaie de 18 metri, în condițiile în care evaluarea tehnică, cea mai dificilă etapă, s-a încheiat la 25 mai, iar termenul inițial anunțat pentru încheierea procedurii era 2 iunie 2020.

STB: Un an ca să afle câștigătorul

Amânarea semnifică faptul că STB îi este necesar peste un an de deliberări pentru desemnarea câștigătorului, în condițiile în care depunerea ofertelor a avut loc în decembrie 2019.

Un alt fapt demn de menționat este că amânarea vine în contextul în care primarul general Gabriela Firea aruncă vina pe firmele participante la licitație care depun contestații. Acestea, în opinia primarului general, ar fi vinovatele pentru lipsa achizițiilor de mijloace noi de transport. Măsura STB de împingere a termenului final al acestei licitații demonstrează că vina este a Primăriei sau a STB.

STB și-a gajat sediul și parcul auto

Amânarea nu are nicio explicație. Cel mai probabil însă Societății care anul trecut și-a gajat o parte a activelor îi lipsesc resursele financiare necesare în condițiile în care sursa de finanțare e bugetul propriu.

Din lipsa banilor, STB a început să aibă dificultăți la plata datoriilor la ANAF. Pentru a le acoperi, STB a fost nevoită să angajzeze o linie de credit de la BRD în valoare de 120 milioane lei, ceea ce a dus la o creștere a cheltuielilor financiare cu 290%, potrivit rectificării bugetului de la finele anului trecut.

În decembrie 2019, Club Feroviar a arătat că STB a pus gaj la Fisc 10 tramvaie, 995 de autobuze, 65 de troleibuze, alte utilaje, precum și sediul central al societății, pentru a putea obține reeșalonarea unei datorii de 231 milioane de lei. Directorul general al STB, Andrei Creci, spunea că nu este nimic ieșit din comun și că datoria s-a acumulat pentru că a crescut foarte mult volumul de activitate.

Societatea de Transport București (STB) a acumulat către ANAF o datorie de 231 milioane de lei din restanțe la plata TVA și, pentru a obține eșalonarea la plată pe cinci ani, a depus garanție la Fisc sediul societății și o parte din parcul auto, potrivit unei hotărâri a Adunării Generale Extraordinare a Acționarilor.

Premieră: Contractul STB disputat de către firme românești

Două companii din industria feroviară românească au depus oferte la licitația pentru tramvaie de 18 metri, organizată de STB.

Prima vine de la ofertantul Electroputere VFU Pașcani, împreună cu Reloc Craiova (terț), ambele parte a Grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica. Cea de-a doua ofertă este a asocierii Astra Vagoane Călători Arad (lider), Atelierele CFR Grivița București (ofertant) și CRRC Qingdao Co. Ltd. China.

Astra Vagoane Călători este controlată de omul de afaceri arădean Valer Blidar.

Societatea de Transport Bucureşti (STB) a lansat la finele lunii septembrie licitaţia pentru achiziţia a 40 de tramvaie noi de 18 metri lungime. Valoarea estimată a achiziţiei este de 307,6 milioane de lei, cu posibilitatea suplimentării cu 461,4 milioane, dacă va fi comandat un lot suplimentar de 60 de tramvaie.

Licitaţia lansată de STB vizează achiziţia de tramvaie noi din gama de 18 m cu podea total coborâtă. Contractul de furnizare va fi unul multianual, cu derulare în anii 2019 şi până în 2022, reprezentând încheierea contractului şi respectiv livrarea a 40 tramvaie şi posibilitatea încheierii unui act adiţional de prelungire a valabilităţii, maximum până în 2024, şi de suplimentare a cantităţii cu până la maximum 60 de bucăţi.