Faptul că bugetul de venituri și cheltuieli pe anul în curs al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a fost aprobat de Guvern abia luna trecută a provocat o reacție în lanț la nivelul filialelor sale. Bugetele acestora nu puteau să fie aprobate până nu primea undă verde bugetul companiei-mamă. În această situație se află și Bugetul Informatică Feroviară SA pe 2023, care a fost abia acum propus spre aprobare. În condițiile în care autoritățile centrale, în frunte cu premierul Marcel Ciolacu, trâmbițează austeritatea în instituțiile și companiile de stat, numărul membrilor Consiliului de Administrație al societății Informatică Feroviară a crescut de la cinci la șapte. Lor li se adaugă cei șase directori și cei doi membri ai Adunării Generale a Acționarilor. Astfel, rezultă un raport de un șef la fiecare 17 salariați.
Pe site-ul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a fost postat, în consultare publică, proiectul de Ordin comun pentru aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 al Societății Informatică Feroviară SA. Societatea funcționează ca filială a acționarului unic CNCF CFR SA, din anul 2002.
Potrivit documentului, societatea a programat pentru finele acestui an un rezultat brut pozitiv (profit) în valoare de 274.940 de lei (echivalentul a aproximativ 55.000 de euro), care reprezintă doar 13,33% față de nivelul realizat în anul 2022 în valoare de 2.061,88 mii lei. Pierderea contabilă reportată din anii precedenți a fost la data de 31 decembrie 2022 în valoare de 5.776.890 de lei și este acoperită parțial cu suma de 1.383.770 de lei din profitul anului 2022. Astfel, suma rămasă de acoperit în anul 2023 este de 4.393.120 de lei.
Veniturile cresc mai lent decât cheltuielile
Nivelul veniturilor totale a fost estimat în proiectul de buget pe anul 2023, la valoarea de 44.016.900 de lei mii lei, în creștere cu 6,46% față de cele realizate la data de 31 decembrie 2022. Numai că veniturile au crescut mai puțin decât cheltuielile, al căror nivel total a fost estimat pentru acest an la 43.741.960 de lei, mai mult cu 11,35% față de cele realizate la data 31 decembrie 2022.
Din totalul cheltuielilor de exploatare, un procent ridicat, de 65,21%, îl dețin cheltuielile cu personalul, în valoare absolută de 28.508.050 de lei. Acestea sunt mai mari cu 11,22% față de valoarea de anul trecut. Nivelul cheltuielilor de natură salarială programat pentru anul 2023 la valoarea de 25.886.140 de lei este în creștere cu 10,18% față de valoarea din 2022. Câștigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 prognozat în anul 2023 este în valoare de 8.326,44 lei/persoană.
Suma alocată directorilor, mai mică decât cea destinată membrilor CA
Însă nu nivelul salariilor angajaților de rând ridică semne de întrebare, ci numărul mult prea mare de persoane din conducere. În nota de fundamentare a proiectului de act normativ se precizează că cheltuielile aferente contractului de mandat şi altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete au fost programate la valoarea de 2.041.150 de lei. Din acestea, pentru directorat este alocată suma de 979.190 de lei, iar pentru Consiliul de Administraţie – 1.061.960 de lei.
Mai pe românește, directorii societății, care vin zi de zi la serviciu, primesc cumulat o sumă mai mică decât membrii CA, care mai țin câte o ședință de câteva ore când și când. Tot din Nota de fundamentare mai aflăm și o altă informație: ”Începând cu luna mai 2023 numărul membrilor CA a crescut de la 5 la 7 membri, iar din data de 09.11.2023, A.G.A. numește membrii desemnați pe o durată de 4 ani”.
De ce ar fi nevoie de șapte membri ai CA la o societate cu doar 258 de angajați, doar politicienii pot lămuri. Dacă pot și dacă vor. Unde mai pui că numărul membrilor CA este mai mare decât cel al directorilor societății, care sunt doar șase.
Tabloul este completat de cei doi membri ai Adunării Generale a Acționarilor – în total 15 șefi la 258 de angajați. Făcând un calcul simplu, rezultă că fiecărei persoane din conducere îi revin 17 angajați.
Spre comparație, la compania-mamă, CFR SA, sunt tot șapte membri ai CA, însă la un număr de 25.541 de angajați.
”Cei 7 magnifici” din Consiliul de Administrație al societății
Dar să vedem cine face parte din Consiliul de Administrație al societății Informatică Feroviară SA:
Ionel Scrioșteanu Ionel – secretar de stat în Ministerul Transporturilor
Iulian-Florin Măntescu – directorul Financiar al CNCF CFR SA
Petru Ceșa – directorul SRCF Cluj. El este urmărit penal de către DNA Timișoara, alături de directorul general al CNCF CFR SA, Ion Simu-Alexandru, pentru infracțiunile de abuz în serviciu și uzurparea funcției.
Raluca Mihaela Sandu – consilier al ministrului Sorin Grindeanu
George-Radu Pipa – director general adjunct Exploatare la CNCF CFR SA
Cristian-Alexandru Micu – directorul Comercial al Metrorex SA
Laurențiu-Andrei Ilie – director în cadrul Ministerului Transporturilor.
Dintre aceștia, doar doi – Petru Ceșa și Cristian Alexandru Micu au tangență cu domeniul IT, care reprezintă obiectul principal de activitate al SC Informatică Feroviar SA. În rest, avem trei economiști (Ionel Scrioșteanu, Raluca Mihaela Sandu și Iulian-Florin Măntescu), un inginer de Rezistența Materialelor (George-Radu Pipa) și un geograf (Laurențiu-Andrei Ilie).
Investiții în creștere în bugetul Informatică Feroviară SA pe 2023
Din punct de vedere economico-financiar ar mai fi de spus că sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2023 au fost estimate la nivelul de 6.171.000 de lei, în creștere cu 15,10% față de nivelul realizat anul trecut, și sunt asigurate integral din surse proprii.
Cheltuielile pentru investiții estimate pentru anul 2023, în valoare de 5.331.570 de lei, sunt în creștere cu 55,49% față de valoarea realizată din anul precedent. Societatea Informatică Feroviară SA nu a înregistrat plăți restante și estimează creanţe restante în valoare de 168.820 de lei în anul 2023, valoare care se menține la nivelul realizat anul trecut.