vineri, august 30, 2024
spot_img

Societatea feroviară de stat cu doar 33 de angajați și 12 șefi plătiți regește

O societate feroviară de stat bate recordul la ”eficiență”: are doar 33 de angajați și 12 șefi, adică directori și membri ai Consiliului de Administrație și ai Adunării Generale a Acționarilor. Iar șefii sunt plătiți cu sume foarte generoase, așa cum reiese din bugetul Electrificare CFR pe 2024.

Da, despre această societate este vorba. Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat, în consultare publică, proiectul de Ordin comun pentru aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2024 al Societății “Electrificare C.F.R.” – S.A., filiala Companiei Naționale de Căi Ferate “C.F.R.” – S.A.

Valoarea profitului scade de zece ori față de cea de anul trecut

Din capul locului, în nota de fundamentare a proiectului de act normativ se precizează faptul că societatea își va reduce anul acesta de zece ori valoarea profitului brut față de cea consemnată în 2023: două milioane de lei, față de 20,6 milioane de lei (20.600,95 mii lei). Tot aici se menționează că pierderea contabilă reportată din anii precedenți este acoperită parțial cu suma de 19.535,91 mii lei din profitul anului 2023.

Nivelul veniturilor totale a fost estimat în bugetul Electrificare CFR pe 2024 la valoarea de 1.438.885 mii lei, în creștere cu 56,74% față de cele realizate la data de 31 decembrie 2023. Veniturile din exploatare sunt estimate în creștere cu 57,02% față de cele realizate la finele anului trecut, fiind singurul furnizor de energie electrică de tracțiune pentru întreaga rețea feroviară națională. În cadrul veniturilor din exploatare, cea mai mare pondere o au veniturile din vânzarea energiei electrice de tracțiune în sectorul feroviar, pentru anul 2024, în valoare de 1.406.606 mii lei, în creștere cu 78,09% față de valoarea realizată în anul 2023.



Cheltuielile cresc cu peste 60% în bugetul Electrificare CFR pe 2024

Numai că degeaba cresc veniturile cu 56,74%, dacă cheltuielile cresc și mai abitir, cu 60,11%, până la valoarea de 1.436.885 mii lei.

Cheltuielile cu personalul, în valoare de 8.297,07 mii lei, sunt programate în creștere cu 74,05% față de cele realizate la data de 31 decembrie 2023 și au o pondere de 0,58% în totalul cheltuielilor de exploatare.

În urma divizării parțiale prin care Compania Națională de Căi Ferate CFR SA. a preluat un număr de 2.250 de salariați din data de 15 martie 2022, în cadrul Societății Electrificare CFR SA numărul mediu de salariați a fost redus de la 592 în anul 2022 la doar 33, ca număr mediu. Cheltuielile de natură salarială programate pentru 2024, în valoare de 5.553,24 mii lei se compun din: cheltuieli cu salariile, în valoare de 5.080 mii lei, și bonusuri, în valoare de 473,24 mii lei.

Cheltuielile cu personalul au fost estimate, în anul 2024, la valoarea de 8.297,07 mii lei și sunt formate din: cheltuieli de natură salarială în valoare de 5.553,24 mii lei (66,93%), cheltuieli aferente contractului de mandat și a altor organe de conducere și control, comisii și comitete, în valoare de 2.571,67 mii lei și din cheltuielile cu contribuțiile datorate de angajator, în valoare de 172,16 mii lei.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Trei directori, doi membri ai AGA și șapte membri ai CA la 33 de salariați

bugetul Electrificare CFR pe 2024 director al Direcției de Transport Feroviar
Ana Maria Dascălu

Așa cum spuneam și în debutul articolului, societatea are nu mai puțin de 12 șefi: trei directori (general, de Furnizare și Financiar), doi membri ai AGA și șapte membri ai CA.

Din AGA fac parte doi reprezentanți ai acționarului unic CFR SA: Mihai Ungureanu și Marian Daniel Caprarin.

Consiliul de Administrație are deocamdată doar cinci membri, toți numiți provizoriu: Claudia Carmen Radu (președinte), Dumitru Nancu, Ion Paul Lazăr, Monica-Maria Mihăileanu și Ana-Maria Dascălu. Monica Mihăileanu este director general adjunct Proiecte cu Finanțare Externă al CFR SA, iar Ana-Maria Dascălu (foto) este directorul Juridic al companiei de infrastructură.

Aceasta din urmă a fost promovată de foștii miniștri ai Transporturilor (în ordine cronologică) Răzvan Cuc și Cătălin Drulă (USR), dar și de fostul primar general Gabriela Firea, și este ”abonată” la posturi în consilii de administrație la companii feroviare de stat. Nu în ultimul rând, ea a fost numită anul trecut de actualul ministru Sorin Grindeanu (așa cum am scris la vremea respectivă) în funcția de președinte al Consiliului de Administrație al Rolling Stock Company (RSCO), transportatorul deținut de CFR Marfă și Grup Feroviar Român (GFR). Un conflict de interese, am spune noi, căci nu poți fi simultan și director în cadrul CFR SA și șef la operatorul privat deținut de Gruia Stoica, ce utilizează infrastructura feroviară publică.

Sume uriașe încasate de șefi

Dar să vedem ce bani le intră acestor oameni în conturi. În Bugetul Electrificare CFR SA pe 2024 se precizează că pentru directori/directorat a fost alocată suma de 1.054,85 mii lei.

Făcând un calcul simplu, având în vedere că, așa cum am arătat, sunt trei directori, rezultă că fiecare dintre aceștia câștigă, în medie, 29.301 lei pe lună, sumă brută. Evident, suma nu este aceeași pentru fiecare director (cel general câștigă mai mult), dar acestea sunt cifrele disponibile.

Pentru Consiliul de Administrație a fost repartizată suma de 1.516,82 mii lei, valoare programată pentru un număr de șapte membri. Facem și aici un calcul și rezultă că fiecăruia dintre cei șapte (deocamdată cinci) le va intra în cont suma de 216.571 de lei în anul 2024, adică 43.468 de euro. Cu alte cuvinte, 18.047 de lei pe lună, echivalentul a 3.622 de euro, sume brute.

Nu e deloc rău, având în vedere că, spre deosebire de directori, membrii CA nu vin zi de zi la serviciu, ci se reunesc o dată sau de două ori, cel mult, pe lună, într-o ședință de o oră. Tariful orar pentru munca prestată este demn de Wall Street.

Și în cazul angajaților de rând veniturile lunare sunt în creștere. Câștigul mediu brut lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Legii nr. 421/2023 a bugetului de stat pe anul 2024, este prognozat în anul 2024 la valoarea de 13.381,92 lei/persoană, în creștere cu 56,95% față de nivelul realizat în anul 2023, se precizează în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Pentru investiții a fost alocată o sumă ridicolă

Cum majoritatea banilor se duc pe salariile șefilor și ale angajaților, sumele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2024 au fost programate la nivelul extrem de redus de 33.000 de lei, în creștere cu 3,13% față de nivelul realizat în anul 2023. Societatea Electrificare CFR SA nu are înregistrate plăți restante și nu programează plăți restante la sfârșitul anului 2024. Pe de altă parte, societatea estimează creanțe restante la sfârșitul anului 2024 în valoare de două milioane de lei, în scădere cu 88,8% față de nivelul realizat în anul 2023.

În conformitate cu art. 6 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2024 a fost supus consultării către reprezentanții salariaților – FNST Elcatel.

IN THE SPOTLIGHT

Recalcularea pensiilor: Ce riscă mecanicii de locomotivă pensionari care lucrează la privat

Recalcularea pensiilor tuturor românilor este în curs, iar deciziile au început să le fie livrate pensionarilor prin Poșta Română. Numai că așteptările au fost...

Ultimele Articole