miercuri, ianuarie 15, 2025
spot_img

Bugetul de stat pe 2024, care ciuntește aplicarea Statutului, aprobat de Guvern în miez de noapte

Ignorând solicitarea sindicatelor de la calea ferată de a se elimina unele articole care limitează aplicarea Statutului feroviar, Guvernul a aprobat, la miezul nopții, ca pe vremea când premier era Sorin Grindeanu, bugetul de stat pe 2024.

Totodată, a fost adoptat şi un proiect de lege şi pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal bugetar pe anul 2024. Proiectele de lege au fost aprobate şi vor fi transmise Parlamentului cu solicitarea de a fi dezbătute şi adoptate în procedură de urgenţă, se arată într-un comunicat de presă al Executivului, citat de Agerpres.

A fost aprobat şi proiectul de ordonanţă privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cunoscut sub numele de Ordonanța trenuleț.

”Investiţiile sunt de 120 de miliarde de lei, este un record absolut după anul 1989. (…) La Transporturi, alocăm cu 27% mai mulţi bani pentru a susţine investiţiile din infrastructură, asta înseamnă 6,5 miliarde de lei în plus pentru alte loturi de autostradă finalizate, trenuri electrice, vagoane noi şi lucrări de modernizare a porturilor”, a declarat premierul Marcel Ciolacu.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Bugetul de stat pe 2023, atentat la Legea 195/2020

În cursul zilei de joi, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulică Măntescu, a trimis o scrisoare decidenților politici prin care cerea eliminarea mai multor articole din proiectul Legii Bugetului de stat pe anul 2024, așa cum a scris Club Feroviar.

Sindicaliștii susțin că modificările solicitate sunt necesare în vederea corelării textelor criticate cu prevederile art. 72, alin. (1), lit. e) din proiectul de act normativ, respectiv aplicarea prevederilor Legii 195/2020 la societăţile feroviare. Altfel, nu se va putea face reîntregirea fondului de salarii la societăţile feroviare corespunzător majorărilor salariale acordate ceferiștilor în cursul anului 2023 conform contractelor colective de muncă în vigoare şi a Legii 195/2020, fapt ce va duce implicit la rămânerea fără bugete în cursul anului 2024 la toate societățile feroviare.



Și Ordonanța trenuleț este criticată de sindicaliști

Și așa-numita Ordonanță trenuleț aprobată de Guvern a fost criticată de FML, care a susținut că atentează la autorizațiile de transport ale ceferiștilor.

Liderul sindical a trimis o scrisoare către miniștrii Transporturilor, Finanțelor și Muncii, Sorin Grindeanu, Marcel Boloș și respectiv Simona Bucura-Oprescu, precum și secretarului general al Guvernului, Mircea Abrudan, în care atrage atenția asupra acestui lucru și cere eliminarea articolului cu pricina.

Concret, este vorba de articolul XIV din proiectul de Ordonanţă de Urgență privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene. Articolul respectiv prevede că în anul 2024 se acordă reduceri de tarife sau după caz, gratuității, numai pentru trei călătorii dus-întors sau șase călătorii simple, la facilităţile de transport prevăzute de mai multe acte normative.

De asemenea, în aceeași scrisoare se cere eliminarea art. XXXIII, care stipulează faptul că aplicarea prevederilor art. 34 și 35 din Legea nr. 195/2020 privind Statutul personalului feroviar, cu modificările şi completările ulterioare, se suspendă începând cu data de 1 ianuarie 2024 şi până la data de 1 ianuarie 2025. Acest articol nu are nicio justificare, având în vedere că cele două articole au fost abrogate deja prin prevederile art. 168 (1) f) din Legea 36012023 privind sistemul public de pensii.

IN THE SPOTLIGHT

Rușine! Numărul de km de cale ferată modernizată în 35 de ani, la jumătate față de cel al autostrăzilor

Anul 2025 a început cu un record negativ pentru transportul feroviar în comparație cu cel rutier: numărul de km de cale ferată modernizată este...

Ultimele Articole