Pentru al doilea an consecutiv, bugetul CFR Marfă pe 2024 este fundamentat luându-se în calcul realizarea de profit, de această dată de aproape patru ori mai mare decât valoarea previzionată în 2023. Și salariile sunt în creștere, însă se vor acorda mai puține tichete de masă, iar vouchere de vacanță deloc.
Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost pus marți după-amiază în consultare publică proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2024 al Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă SA.
Proiectul are previziuni mult mai optimiste decât cel de anul trecut. Veniturile totale, în valoare de 1.201.066 mii lei, au fost estimate în creștere faţă de cele realizate/preliminate în anul 2023 cu 21,69%. Această majorare, se arată în proiectul de act normativ, va fi influențată preponderent de creșterea veniturilor din exploatare cu 22,32%, ca urmare a optimizării volumelor, distanțelor pentru transportul feroviar de marfă, a creșterii valorii indicatorului tone nete km, a majorărilor de prețuri aplicate de la 1 ianuarie 2024.
Veniturile din exploatare, în valoare de 1.186.174 mii lei (care reprezintă 98,76% din veniturile totale), sunt estimate în creștere cu 22,32% față valoarea consemnată anul trecut. Cifra de afaceri previzionată pentru anul 2024, în valoare de 886.342 mii lei, este mai mare cu 14,42% decât cea din anul 2023.
Societatea își propune și o majorare cu 67,11% a indicatorului ”alte venituri din exploatare”, până la valoarea de 261.605 mii lei, aici fiind incluse sumele estimate a se încasa din valorificarea bunurilor în cadrul Addendumului la concordatul preventiv și de către ANAF (bunurile imobile aflate sub sechestru), pentru stingerea ajutorului de stat către CNCF CFR SA și Fisc.
Cheltuieli în scădere ușoară față de anul trecut
La capitolul cheltuieli, totalul acestora este estimat în scădere cu 1,43% față de nivelul din 2023, până la valoarea de 1.200.151 mii lei.
Cheltuielile cu alte servicii executate de terți sunt în valoare de 144.899 mii lei și includ următoarele: 72.871 mii lei cheltuieli cu infrastructura feroviară, respectiv TUI plătit la CNCF CFR, mai mari cu 11,74% față de nivelul preliminat/realizat în anul precedent, și 26.819 mii lei cheltuielile cu manevra și staționarea (mai mari cu 11,66%).
Cresc salariile, dar se dau mai puține tichete de masă
Cheltuielile cu personalul în valoare de 442.029 mii lei, sunt estimate în anul 2024, în creștere cu 8,88% față cele aprobate în anul 2023 în bugetul de venituri și cheltuieli.
Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 421.959 mii lei, sunt estimate în creștere cu 8,91% faţă de valoarea de anul trecut. Aici intră cheltuielile cu salariile, în valoare de 395.010 mii lei (în creștere cu 13,79% față de nivelul aprobat în anul precedent) și bonusuri, în valoare de 26.949 mii lei (în scădere cu 33,14% față de suma aprobată conform HG nr. 226/15.03.2023).
La capitolul bonusuri se constată scăderi la cheltuieli sociale (minus 57 mii lei) și la tichete de masă (minus 296 mii lei).
De asemenea, pentru anul în curs nu au fost prevăzute sume pentru vouchere de vacanță, acordarea lor fiind interzisă de Legea nr. 296/2023, pentru că societatea înregistrează pierderi contabile din anii precedenți nerecuperate.
Câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2024 – legea nr. 421/2023, în valoare de 10.157,32 mii lei/salariat, este estimat în creștere cu 14,87% față de cel din 2023. Numărul de personal prognozat la finele anului 2024, de 3.414 salariați, este la același nivel cu cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023.
Mai puțini bani pentru directori și pentru membrii CA în bugetul CFR Marfă pe 2024
Pe de altă parte, scad cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete, care pentru acest an sunt programate la 791 mii lei, comparativ cu 1.578 mii lei în 2023.
Suma alocată pentru directorat este în 2024 de 517 mii lei (față de 552 mii lei în 2023), iar cea pentru Consiliul de Administraţie de 274 mii lei (comparativ cu 1.026 mii lei anul trecut, după cum a scris atunci Club Feroviar).
Profit prognozat de aproape patru ori mai mare
Trăgând linie, rezultă că rezultatul brut estimat în anul 2024 este pozitiv, respectiv profit în valoare de 915 mii lei. Anul trecut, profitul CFR Marfă a fost de 240 mii lei.
Cheltuielile pentru investiții în acest an, în valoare de 4.783,18 mii lei, sunt programate în creștere cu 253,73% față de cele preliminate/realizate la data de 31 decembrie 2023. Creanțele restante, în valoare de 388.656 mii lei, sunt programate în scădere cu 11,89% față de cele de anul trecut, în urma încheierii unor convenții de eșalonare, a înscrierii la masa credală a unor creanțe de recuperat.
Pe de altă parte, societatea are pierderi provenite din anii precedenți și nerecuperate, preliminând pierdere în valoare de 230.529 mii lei la data 31 decembrie 2023. Plăţile restante, în valoare de 2.180.678 mii lei, sunt estimate în scădere cu 51,13%.
Scăderea nivelului plăților restante este datorată diminuării datoriei restante reprezentând ajutor de stat, conform procedurii de Addendum la Concordatul Preventiv, încheierea unor convenții de eșalonare a datoriilor, valorificarea bunurilor imobile prin licitații de către CITR cuprinse în Addendum la concordatul preventiv și de către ANAF, precum și licitații pentru valorificarea activelor excedentare neutilizate în activitatea de transport, sumă ce va fi repartizată celor doi beneficiari ai ajutorului de stat – ANAF și CNCF CFR SA.