EXCLUSIV Bugetul CFR Marfă pe 2020: pierderi zero, pentru prima oară după 13 ani. Care e soluția miraculoasă

14 februarie 2020

Bugetul CFR Marfă pe 2020, obținut în exclusivitate de Club Feroviar, prevede, pentru prima oară din 2007, pierderi zero, iar pentru anii următori sunt prognozate profituri consistente. Totuși, proiectul de buget nu ia în calcul restituirea ajutorului de stat primit în 2013. Directorul general Traian Preoteasa este optimist și spune că are un plan pentru redresarea operatorului național.

Adrian Bărbulescu

Bugetul CFR Marfă pe 2020 salvarea CFR Marfă restituirea supraaccizei la motorină

Dacă pentru acest an proiectul de buget de venituri și cheltuieli al CFR Marfă prevede un break-even, pentru 2021 este prognozat un profit de 6,69 milioane de lei, echivalentul a aproximativ 1,4 milioane de euro. Pentru 2022, documentul estimează un profit identic celui din 2021.

Trecerea pe zero a rezultatului financiar al CFR Marfă este surprinzătoare, în condițiile în care anul trecut, potrivit rezultatelor preliminate, operatorul național de transport de marfă pe calea ferată a contabilizat o pierdere de 204,78 milioane de lei. ”Miracolul” este explicat pentru Club Feroviar de directorul general al CFR Marfă, Traian Preoteasa: ”La capitolul venituri, avem prognozată o sumă suplimentară de aproximativ 350 milioane de lei, care va proveni în urma vânzării celor 9.800 de vagoane pe care a pus sechestru CFR SA. Odată ce vom ceda aceste vagoane, vom face și o altă economie, prin faptul că nu vom mai plăti non-TUI (tariful de utilizare a infrastructurii pentru vagoanele imobilizate, <la gard>, cum se spune în domeniul feroviar – n.red.) pentru ele”. CFR Marfă are un parc total de aproximativ 35.000 de vagoane, dintre care doar 15.000 sunt în exploatare.

Totul depinde de momentul în care se va cere restituirea ajutorului de stat

Directorul CFR Marfă are și alte conjuncturi bune pe care se bazează în planul de redresare a societății: ”Pentru anul acesta se anunță o prognoză bună și la cereale, să transportăm mai mult pe zona asta. Dacă executorul judecătoresc ne va vinde vagoanele, vom avea o evoluție bună”.

Toate planurile depind însă de momentul în care societatea va trebui să returneze ajutorul de stat primit în 2013 pentru privatizarea care nu s-a mai dus la bun sfârșit. ”Sper să mai întârzie trei-patru săptămâni (cererea de returnare a ajutorului de stat – n.red.), să apucăm să introducem societatea în concordat preventiv”, a concluzionat Traian Preoteasa.

Dar să vedem indicatorii financiari care au fost luați în calcul la întocmirea bugetului de venituri și cheltuieli pentru acest an al CFR Marfă. Veniturile totale sunt în Bugetul CFR Marfă pe 2020 în sumă de 1,09 miliarde de lei, față de numai 769,19 milioane de lei anul trecut. Pentru 2021, ele ar urma să scadă la 890,22 milioane de lei, la fel și pentru 2022. Logic, din moment ce nu mai sunt prognozate vânzări de vagoane.

Majorări salariale și angajări, cuprinse în Bugetul CFR Marfă pe 2020

Cheltuielile totale se vor cifra în acest an la 1,095 miliarde de lei, față de 973,97 milioane de lei anul trecut. În 2021, ele ar urma să scadă la 883,53 milioane de lei, sumă care ar trebui menținută și în 2022. Cheltuielile cu salariile cresc de la 316,21 milioane de lei în 2019 la 315,91 milioane de lei în acest an. Explicabil, din moment ce numărul salariaților, la finele anului, ar urma și el să crească cu 174 de persoane, de la 5.349 la 5.523. În plus, sunt prevăzute și creșteri salariale. Astfel, câștigul mediu lunar pe salariat ar urma să se majoreze de la 4.644,23 lei în 2019 la 5.088,22 lei în acest an.

O creștere spectaculoasă ar urma s-o înregistreze cheltuielile cu investițiile, de la 26,6 milioane de lei anul trecut (5,5 milioane de euro) la 81 milioane de lei (17 milioane de euro) în 2020. Pe de altă parte, valoarea totală a creanțelor ar urma să scadă de la 429,66 milioane de lei la 300,76 milioane de lei.