Ministerul Transporturilor a elaborat și a făcut public bugetul CFR Călători pe 2025, care este construit pe un profit de trei milioane de euro. Potrivit proiectului, câștigurile salariale ale angajaților de rând ai operatorului feroviar de stat ar urma să scadă, în vreme ce indemnizațiile directorului general, directorului financiar și ale membrilor Consiliului de Administrație sunt în creștere.
În structura bugetului, așa cum este prezentat el în proiectul pus în consultare publică pe site-ul Ministerului Transporturilor, veniturile totale în valoare de 3.610.500 mii lei (echivalentul a aproximativ 725 de milioane de euro) sunt programate în scădere cu 1,78% faţă de cele preliminate în anul 2024.
Conducerea visează o creștere semnificativă a încasărilor din bilete
Veniturile din serviciile prestate, respectiv veniturile din transportul feroviar public de călători, prognozate în anul 2025 la valoarea de 1.329.000 mii lei, vor scădea cu 0,13%, respectiv cu suma de 1.675,09 mii lei față de nivelul preliminat al acestora din anul 2024, în special pe seama diminuării unor venituri din facilități de călătorie. Veniturile din vânzarea biletelor sunt estimate în creștere cu 17% față de nivelul preliminat al acestora din anul precedent, ca urmare a faptului că tarifele de deservire generală în transportul public feroviar de călători au fost majorate cu un procent de 4,6% din data de 15 decembrie 2024. Nu se precizează însă de unde va veni restul creșterii, mai ales în condițiile în care datele Institutului Național de Statistică indică scăderi ale numărului de pasageri.
Veniturile din permise, autorizații de călătorie și din prestarea serviciilor de transport feroviar public de călători diferitelor categorii sociale sunt estimate în scădere cu 13% față de nivelul preliminat în anul 2024. Această scădere va avea loc ca urmare a OUG nr. 156/2024 (Ordonanța Trenuleț), cu efecte în scăderea veniturilor obținute din permise, facilități și autorizații de călătorie. Valoarea compensației pentru transportul feroviar de călători, de 2.033.000 mii lei, este în scădere față de nivelul preliminat în anul 2024 cu 4,79%.
Veniturile din vânzarea activelor (vânzarea de vagoane, material rulant motor disponibilizat, terenuri, clădiri) au fost prognozate la valoarea de 24.253 mii lei, în creștere cu 23.351,20 mii lei față de valoarea preliminată în anul 2024.
Scad cheltuielile, cel puțin pe hârtie
Acestea au fost veniturile, să vedem acum cheltuielile, al căror total ajunge la 3.595.500 mii lei, programate în scădere cu 1,58% față de nivelul preliminat la data de 31 decembrie 2024.
Cheltuielile de exploatare, în valoare de 3.563.500 mii lei, sunt programate în scădere cu 1,66%, respectiv cu suma de 60.038,27 mii lei față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
Cheltuielile cu bunuri și servicii, în valoare de 953.299,60 mii lei, sunt programate în anul 2025 în scădere cu 6,97%, respectiv cu suma de 71.398,40 mii lei. Din această categorie fac parte: cheltuielile privind stocurile, în valoare de 468.535 mii lei, programate în scădere în anul 2025 cu 16,6%; cheltuielile privind serviciile executate de terți, în valoare de 314.100 mii lei (întreținerea și reparațiile prognozate la valoarea de 302.800 mii lei la materialul rulant motor, cheltuieli conform acordurilor aflate în derulare pentru prestarea de revizii și reparații planificate la vagoanele de călători și similare, în creștere cu 2,15% față de nivelul preliminat în anul precedent); cheltuielile cu alte servicii executate de terți, în valoare de 170.664,60 mii lei, programate în creștere cu 8,53%, respectiv cu suma de 13.407,16 mii lei.
Cheltuieli cu salariile mai mici pentru angajații de rând
Și acum ajungem la aspectul de care sunt interesați toți ceferiștii, și anume cheltuielile cu personalul, în valoare de 1.718.200,40 mii lei, care sunt estimate în anul 2025, în scădere cu suma de 81.699,60 mii lei față cele aprobate în anul 2024 în bugetul de venituri și cheltuieli.
”În determinarea cheltuielilor de natură salarială pe anul 2025, societatea națională urmărește aplicarea prevederilor XXXIII și XXXIV din OUG nr. 156/2024, art. XLI din Legea nr. 296/2023, având în vedere Planul de măsuri al CFR Călători SA în anul 2025 pentru încadrarea în prevederile OUG nr. 156/2024”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ. Planul de măsuri menționat aici este cel prin care a fost redus drastic numărul de trenuri în circulație și, în consecință, au fost diminuate orele suplimentare.
Astfel, cheltuielile de natură salarială, în valoare de 1.635.069 mii lei, sunt programate în scădere cu 4,66% față de 2024. În structura acestora, cheltuielile cu salariile vor fi de 1.570.000 mii lei. Bonusurile, în valoare de 65.069 mii lei, vor fi în scădere cu 9.931 mii lei față de nivelul aprobat al acestora în anul precedent, fiind formate din cheltuieli sociale în valoare de 15.669 mii lei și 49.400 mii lei contravaloare tichete de masă. Vor fi 7.128 salariați care se încadrează în plafonul de 8.000 de lei salariul net lunar, pentru a primi tichete de masă.
Numărul de personal programat la finele anului 2025 este de 10.800 de persoane, în scădere cu 254 de salariați față de numărul aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2024 și în creștere cu 261 de angajați față de cel preliminat la finele anului 2024. Numărul mediu de salariaţi programat în anul 2025 este de 10.597, în scădere cu 279 față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2024, prin HG nr. 501/2024.
Indemnizațiile șefilor cresc
Dacă pentru majoritatea angajaților veniturile scad, nu același lucru se întâmplă și în cazul șefilor, ba dimpotrivă.
Cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete sunt programate pentru anul 2025 la valoarea de 1.865,40 mii lei. Comparând cu bugetul pe anul trecut, rezultă o creștere de 24,36%.
Să vedem structura acestor cheltuieli. Indemnizațiile directorului general, precum și cele ale directorului financiar sunt stabilite la valoarea de 1.044 mii lei. În document se precizează doar că acestea sunt ”în creștere”, nu și cu cât. Nu-i nimic, am calculat noi: cu 17,43% față de nivelul din 2024 (889 mii lei).
Și indemnizația membrilor Consiliului de Administrație este în creștere față de anul trecut, ajungând la totalul de 741,60 mii lei. Având în vedere că anul trecut aceasta era de 540 mii lei, rezultă o creștere de 37,33%, care este pusă pe seama faptului că în perioada mai-decembrie 2024 CA a funcționat cu patru membri în loc de cinci. În ceea ce privește cheltuielile aferente AGA și cenzori, programate la 70,80 mii lei, acestea rămân aproape constante.
Profit de trei milioane de euro în bugetul CFR Călători pe 2025
Trăgând linie, rezultă un profit programat pentru anul 2025 în valoare de 15.000 mii lei (aproximativ trei milioane de euro), estimat în scădere față de nivelul preliminat în anul 2024, care a fost de 22.790,01 mii lei.
Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2025 în valoare de 790.302 mii lei, sunt estimate în creștere cu 52,17%, programate la nivelul surselor de finanțare. Banii se vor duce pentru realizarea investițiilor în curs, a reparațiilor capitale și modernizărilor planificate la materialul rulant, care vor majora valoarea de intrare a acestuia și pentru realizarea altor investiții noi.