Bugetul CFR Călători pe 2023 va fi, cel mai probabil, din nou pe pierdere, urmând ca el să treacă pe profit abia în anii următori. Avem însă parte și de o veste bună: tarifele în transportul feroviar nu vor crește prea curând.
Acestea sunt concluziile declarațiilor făcute luni de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionuț Săvoiu (responsabil cu domeniul feroviar) și de președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu. Să le luăm pe rând.
„Ministerul Transporturilor trebuie să asigure un scenariu bugetar care să asigure funcționarea optimă a sistemului feroviar din România, și nu supraviețuirea”, a spus Ionuț Săvoiu, prezent la prezentarea Contractelor de Servicii Publice pentru perioada 11 decembrie 2022-11 decembrie 2032.
Ionuț Săvoiu: „Îmi doresc cu tărie ca bugetul CFR Călători pe 2023 să fie pe plus”
Întrebat de Club Feroviar dacă acest lucru înseamnă că de anul viitor bugetul CFR Călători va fi pe profit, și nu pe pierdere, așa cum a fost în ultimii ani (minus 600 de milioane de lei în acest an, de exemplu), demnitarul a răspuns: „Îmi doresc cu tărie ca bugetul de venituri și cheltuieli al CFR Călători pe 2023 să fie pe plus. Doamne ajută! Însă acest lucru nu ține doar de noi, decizia nu e doar la Ministerul Transporturilor. Într-o logică normală, o companie cu capitaluri negative nu are dreptul să investească. Președintele ARF a lucrat la șase scenarii, iar unele propun trecerea pe profit”.
După plecarea lui Ionuț Săvoiu, Ștefan Roșeanu a făcut unele precizări. Președintele ARF a arătat că probabil și anul viitor bugetul de venituri și cheltuieli al operatorului feroviar de stat va fi pe pierdere, însă semnarea Contractului de Servicii Publice (CSP) pe 10 ani „asigură acoperirea acestor pierderi”.
Tarifele de transport feroviar vor crește în fiecare an
Pe de altă parte, șeful ARF a anunțat că, în conformitate cu noile CSP, tarifele în transportul feroviar vor fi actualizate în fiecare an, în funcție de rata inflației.
„Costurile de operare cresc, costurile de modernizare sunt similare cu cele din Occident. Hai să ieșim din această logică în care cerem servicii ca-n Occident, dar prețuri la sfert”, a spus Ștefan Roșeanu. El a dat însă asigurări că tarifele nu vor crește din 11 decembrie 2022, când intră în vigoare Mersul Trenurilor 2022-2023, în condițiile în care a avut loc deja o majorare de 20% de la 1 iulie anul acesta.
O ”ajustare de tarif” în funcție de rata inflației (de fapt un eufemism pentru ”scumpire”) se va produce însă odată cu intrarea în vigoare a Mersului Trenurilor 2023-2024, adică în luna decembrie a anului viitor. Pentru această ”ajustare”, se va lua în calcul rata inflației consemnată la data de 1 octombrie 2023.
Și TUI va crește anual în funcție de rata inflației
Nu doar valoarea titlurilor de călătorie se va actualiza în fiecare an în funcție de rata inflației. Același tratament va fi aplicat și în ceea ce privește Tariful pentru Utilizarea Infrastructurii (TUI) perceput operatorilor de transport feroviar de către Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, a spus Ștefan Roșeanu.
Astfel, atât în cazul biletelor și abonamentelor cât și în cel al TUI se va renunța la practica actuală în care tarifele sunt actualizate odată la câțiva ani, prin decizie politică.
Modelele din Germania și Spania, ignorate de România
Ceea ce nu au precizat însă oficialii Ministerului Transporturilor este că, într-adevăr, biletele în țările din vestul Europei sunt mai scumpe, însă guvernele din multe țări acordă tot felul de facilități.
După cum a scris Club Feroviar, guvernele din mai multe state ale Uniunii Europene, dar și autorități regionale sau chiar locale s-au lansat în vara aceasta într-o adevărată cursă a ieftinirii biletelor la transportul public, inclusiv la cel feroviar. Tonul l-a dat Germania, urmată de Franța și Spania.
Astfel, în Germania, timp de trei luni, începând de la 1 iunie, preţul unui abonament lunar a fost de doar 9 euro pentru toate trenurile de metrou, autobuzele, tramvaiele şi trenurile regionale din această țară. Un preț care și pentru puterea de cumpărare a românilor ar fi fost mic. Ulterior, s-a introdus abonamentul de 49 de euro, un preț de asemenea extrem de scăzut, la care românii nici nu pot visa.
În Spania, premierul Pedro Sanchez a anunțat că biletele cu mai multe călătorii pentru trenurile locale și cele pe distanță medie vor fi gratuite de la 1 septembrie până la sfârșitul anului. Iar exemplele pot continua.
În concluzie, din vestul Europei preluăm doar biletele scumpe, nu și reducerile pe care le acordă guvernele de acolo.