Bugetele companiilor feroviare. Guvernul discută joi bugetele a două companii feroviare, permițând astfel deblocarea negocierilor privitoare la Contractele Colectivele de Muncă.
UPDATE. Guvernul a aprobat în ședința sa de joi bugetele celeor două companii.
În ședința de joi, Executivul urmează să discute bugetele CFR SA și CFR Călători, proiecte despre care Club Feroviar a scris aici și, respectiv aici.
Transferuri mai mici de la buget
Pe partea de transferuri de la bugetul de stat, CFR SA va avea în acest an 3.096,9 milioane lei față de 3,248 milioane lei, deci o scădere de aproape 5%. „Veniturile din transferurile pentru întreținerea și funcționarea/exploatarea infrastructurii feroviare publice în anul 2025, în valoare de 3.049.200 mii lei, sunt în scădere cu 4,29% față de nivelul preliminat în anul 2024, care a fost în valoare de 3.185.811,04 mii lei, au o pondere de 48,63% în totalul veniturilor de exploatare și se utilizează cu prioritate pentru plata obligațiilor către bugetul general consolidat, asigurarea cheltuielilor stabilite de lege, aferente activității de întreținere și funcționare a infrastructurii feroviare publice prestate de administratorul infrastructurii feroviare, precum și a cheltuielilor stabilite prin contracte de prestări servicii.
Mai puțin personal
Numărul de personal va fi în scădere. Astfel, pentru finele anului se prognozează un număr de 24.969 față de 25.397 în proiectul de buget pe anul trecut. Cheltuielile cu personalul au fost 3,59 miliarde lei anul trecut, iar în acest an vor fi 3,58 miliarde lei, deci în scădere mică, probabil ca urmare a intenției de trecere a unei bune părți a personalului la săptămâna de lucru de patru zile, măsura despre care Club Feroviar a informat aici.
TUI mai mic
Majorările TUI nu reușesc să acopere scăderea traficului. Venitul din taxa de utilizare a infrastructurii feroviare (TUI), în valoare de 956,2 milioane lei, este principalul venit obținut de companie în urma punerii infrastructurii feroviare, în mod nediscriminatoriu, la dispoziția tuturor operatorilor de transport feroviar de marfă și călători, în baza contractelor de acces.
Programarea acestui element de venit, s-a realizat în baza solicitărilor de trase ale operatorilor de transport feroviar de călători și al volumului estimat al traficului feroviar, care urmează să fie realizat de operatorii de transport feroviar de marfă în anul 2025.
Valoarea programată pentru anul 2025 este mai mică cu 3,86% decât cea preliminată la data de 31.12.2024 și reprezintă 15,25% din totalul veniturilor de exploatare.
Venituri totale la CFR Călători, mai mici
Restrângerea activității economice se întâlnește și în cazul bugetului CFR Călători, discutat tot vineri. Veniturile totale în valoare de 3.610.500 mii lei (echivalentul a aproximativ 725 de milioane de euro) sunt programate în scădere cu 1,78% faţă de cele preliminate în anul 2024.
Veniturile din serviciile prestate, respectiv veniturile din transportul feroviar public de călători, prognozate în anul 2025 la valoarea de 1.329.000 mii lei, vor scădea cu 0,13%, respectiv cu suma de 1.675,09 mii lei față de nivelul preliminat al acestora din anul 2024, în special pe seama diminuării unor venituri din facilități de călătorie.
Veniturile din vânzarea biletelor sunt estimate în creștere cu 17% față de nivelul preliminat al acestora din anul precedent, ca urmare a faptului că tarifele de deservire generală în transportul public feroviar de călători au fost majorate cu un procent de 4,6% din data de 15 decembrie 2024.
Cât privește nivelul cheltuielilor, totalul acestora ajunge la 3.595.500 mii lei, programate în scădere cu 1,58% față de nivelul preliminat la data de 31 decembrie 2024. Cheltuielile cu personalul, în valoare de 1.718.200,40 mii lei, sunt estimate în anul 2025, în scădere cu suma de 81.699,60 mii lei față cele aprobate în anul 2024 în bugetul de venituri și cheltuieli.
Cifrele sunt influențate de planul de măsuri prin care a fost redus drastic numărul de trenuri în circulație și, în consecință, au fost diminuate orele suplimentare.
Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 1.635.069 mii lei, sunt programate în scădere cu 4,66% față de 2024. În structura acestora, cheltuielile cu salariile vor fi de 1.570.000 mii lei. Bonusurile, în valoare de 65.069 mii lei, vor fi în scădere cu 9.931 mii lei față de nivelul aprobat al acestora în anul precedent, fiind formate din cheltuieli sociale în valoare de 15.669 mii lei și 49.400 mii lei contravaloare tichete de masă. Vor fi 7.128 salariați care se încadrează în plafonul de 8.000 de lei salariul net lunar, pentru a primi tichete de masă.