spot_img
marți, februarie 7, 2023
spot_img

VIDEO GALERIE FOTO Șapte ani și cinci primari pentru o buclă de întoarcere a tramvaielor

O buclă de întoarcere a tramvaielor, situată la capătul Șoselei Pantelimon, la Granitul, nu este funcțională nici acum, la șapte ani de la începerea lucrărilor și după ce Capitala a fost condusă de cinci primari generali. Cu puțin noroc, lucrările ar putea fi gata până la finele anului în curs, iar panglica să fie tăiată de noul edil Nicușor Dan.

Adrian Bărbulescu

În momentul de față, se lucrează ”cu talent” la terminalul park&ride de la Cora Pantelimon, după cum a putut constata luni după amiază reporterul Club Feroviar.

Muncitorii lucrează zor-nevoie la construcția cu patru nivele, inclusiv parterul, pe unde trec și liniile de tramvai și unde vor fi și stațiile de autobuz ale liniilor urbane și preorășenești. Una dintre rampele de acces în parcare pentru mașini este aproape gata, iar la cea de-a doua a fost turnată fundația, urmând a fi instalată structura metalică.

Noua buclă de întoarcere a tramvaielor e gata, dar nu e folosită

La nivelul solului, liniile de tramvai sunt gata. Ba chiar au fost instalate catenarele și linia de contact, iar refugiul este gata, inclusiv cu copertină. Cu toate acestea, tramvaiele vor putea întoarce pe noua buclă abia după ce va fi gata toată lucrarea, pentru că altfel utilajele de construcții ar stânjeni deplasarea vehiculelor pe șine.

Între timp, tramvaiele liniei 55 întorc tot cu ajutorul macazului improvizat în 2017 acolo unde se termină linia funcțională de pe Bulevardul Pantelimon. Pe aici circulă doar tramvaie cu dublă cabină de conducere – la ambele capete ale vehiculului – retrase în urmă cu trei ani de zile de pe linia 5, Piața Sântul Gheorghe – Aeroport Băneasa. Tramvaiul schimbă linia cu ajutorul macazului, apoi vatmanul se mută la celălalt post de conducere și își reia călătoria în sens invers.

Trebuie precizat faptul că, în 2017, fostul edil general Gabriela Firea a ținut să puncteze la capitolul imagine: a reluat circulația tramvaielor pe Șoseaua Pantelimon, dar a suspendat sine die linia 5, care nu circulă nici acum. Dar asta e altă poveste, asupra căreia vom reveni cu alt prilej.

CITEȘTE și VIDEO FOTO Ce a făcut Gabriela Firea pentru tramvaie. În trei ani nu s-a modernizat un metru de linie

Toată povestea a început în 2013 și s-a oprit în 2014

buclă de întoarcere a tramvaielor Gabriela Firea și Traian BăsescuCât privește lucrările de modernizare a Șoselelor Iancului și Pantelimon, inclusiv refacerea de la zero a infrastructurii de tramvai, au fost începute de constructorul Tehnologica Radion în 2013, în mandatul de primar general al lui Sorin Oprescu. Termenul de finalizare a investiției, inclusiv o parcare subterană de tip park&ride la Cora Pantelimon, era 10 august 2014.

Ei bine, lucrările nu au fost gata atunci pentru că în acel an Tehnologica Radion a intrat în insolvență. Apoi, în august 2014, patronul companiei, Teodor Berna, a fost arestat preventiv într-un dosar de spălare de bani și evaziune fiscală cu un prejudiciu, potrivit procurorilor, în valoare de 100 milioane de euro. După acest episod, lucrările pe Șoseaua Pantelimon s-au oprit definitiv.

Ștefănel Dan Marin și Răzvan Sava, doi primari care n-au făcut nimic pentru infrastructură

Cristian Popescu Piedone (stânga) și Răzvan Sava, în campania electorală din 2016

Între timp, au apărut problemele cu legea ale primarului general Sorin Oprescu, care a fost reținut de DNA. Pe cale de consecință, conducerea Bucureștiului a fost preluată, în perioada 15 septembrie – 24 noiembrie 2015, de primarul general interimar Ștefănel Dan Marin. Apoi, până pe 5 iunie 2016, când au avut loc alegeri locale, a fost un alt primar general interimar, în persoana penelistului Răzvan Sava.

Cei doi au avut mai degrabă preocupări electorale (Răzvan Sava își făcea campanie pentru Primăria Sectorului 5 cu Cristian Popescu Piedone, condamnat ulterior la opt ani și șase luni de închisoare în Dosarul Colectiv, între timp ales primar al Sectorului 5) decât legate de infrastructura orașului. Așa că această buclă de întoarcere a tramvaielor a rămas la stadiul de proiect.

CITEȘTE și ANALIZĂ Ce au făcut în 30 de ani primarii Capitalei pentru tramvaie și transport ecologic în general

2019: un nou contract, semnat cu aceeași asociere care a abandonat lucrările în 2014

licitația pentru tramvaie autobuze pe linia de tramvai investiții în linii de tramvai STB după 15 mai reorganizarea companiilor municipale mai puține tramvaie în București Gabriela Firea și Traian Băsescu Firea îi dă replica lui Ludovic Orban transport public gratuit licitația pentru tramvaie tramvaie turcești la BucureștiAu mai trecut ani buni până ca proiectul să fie reluat. La finele lunii iulie 2019, Primăria Capitalei, condusă de Gabriela Firea, a semnat un nou contract, în valoare de 21 milioane de euro, cu un consorțiu format din TIAB SA, Tehnologica Radion și VIA. Exact aceeași asociere care ar fi trebuit să finalizeze lucrările pe 10 august 2014. Între timp, parcarea s-a transformat din subterană în supraterană și lucrările ar fi trebuit să fie gata în luna august a acestui an.

Nu a fost așa, pentru că a venit pandemia de coronavirus, iar Gabriela Firea a luat decizia de a închide toate șantierele Municipalității (asta chiar dacă cele coordonate de Ministerul Transporturilor, de exemplu, au mers din plin inclusiv în starea de urgență). În consecință, termenul a fost din nou amânat, fără a mai fi precizată data finalizării.

Tramvaiele 14 și 46 vor reveni pe traseul de bază

metroul de suprafață din BucureștiÎntre timp, Gabriela Firea nu mai e primar general, iar cel mai probabil panglica va fi tăiată de succesorul său, Nicușor Dan.

Odată ce va fi gata noua buclă de întoarcere a tramvaielor de la Cora Pantelimon, liniile 14 și 46, care acum circulă deviat, pe Bulevardul Chișinău și Bulevardul Basarabia, până la terminalul de la Republica, vor reveni pe traseul de bază.

Pe ruta deviată, calea de rulare a tramvaielor este într-o stare avansată de degradare, ceea ce a provocat, în urmă cu câteva luni, și o deraiere în intersecția de la Diham. Acum, tramvaiele din Pantelimon ale liniei 55 au un interval de succedare de 10 până la 15 minute.

Parcarea de la Pantelimon va fi a doua de tip park&ride din Bucureşti construită de o autoritate de stat, după cea de la Străuleşti, inaugurată de Metrorex în noiembrie 2018 și care stă mai mult goală. Reabilitarea infrastructurii de pe liniile 40 și 55 este prevăzută, ca o condiție, în contractul pe fonduri europene privind achiziționarea a 100 de tramvaie noi. Ele vor fi livrate în cele din urmă de Astra Vagoane Călători Arad.

Ultimele Articole