Guvernul și-a exprimat opinia privind măsura decontării accizei pentru transporturile feroviare. Punctul său de vedere a fost trimis recent Parlamentului.
Guvernul a trimis Camerei Deputaților opinia sa privind propunerea legislativă a mai multor parlamentari, de decontare a accizei la carburanții folosiți pentru transporturile feroviare.
Executivul este împotriva măsurii, se arată în opinia trimisă Camerei Deputaților cu ocazia dezbaterilor privind instituirea „Programului de stimulare a transportului feroviar de călători şi/sau de marfă”. Observațiile Guvernului sunt fundamentate pe complexitatea legislației europene a ajutorului de stat și a cerințelor tehnicilor legislative. Acestea atrag însă atenția asupra slabei calități a proceselor de elaborare a inițiativelor legislative în România și, în particular în cazul de față, asupra impasibilității și indiferenței Ministerului Transporturilor de a propune el însuși o schemă de sprijin a sectorului, în condițiile în care, spre deosebire de parlamentarii inițiatori, deține un aparat specializat, plătit din fonduri publice pentru elaborarea legislației.
Un proiect pe două pagini
Proiectul nu conține mai mult de două pagini care prezintă succint măsurile. Sunt prevăzute administratorul schemei ajutorului de stat (Ministerul de Finanțe), perioada de derulare a ajutorului (1 ianuarie 2023- 31 decembrie 2027), cantitatea de carburant cuprinsă (80.076 tone), bugetul total al schemei (657,54 milioane lei).
Se prevede că schema se notifică Comisiei Europene și faptul că nu sunt eligibile firmele aflate în dificultate (acestora urmând să li se aplice alte reglementări, anume cele privind întreprinderile în dificultate).
Unul dintre punctele slabe ale initiative pare a fi și faptul că se propune returnarea integrală a accizei feroviare, în condițiile în care la nivel european se impune un nivel minim de accizare al carburanților.
Care sunt observațiile Guvernului
În opinia trimisă, Guvernul invocă următoarele argumente:
- Un prim motiv este absurd. Potrivit Directivei 96 din 2003, statele membre pot aplica scutiri totale de accize la transportul cu trenul, metroul, tramvaiul etc, însă România nu a transpus în legislația națională aceste prevederi! Adică, Comisia Europeană dă voie, dar pur si simplu trebuia să fie preluată și în Codul Fiscal această posibilitate.
- Schema nu este încadrată pe un Regulament European. Lipsește temeiul legal european și în funcție de acesta se poate decide dacă este necesară sau nu notificarea Comisiei Europene privind schema. Scutirea sub formă de reduceri ale taxelor de mediu este posibilă fără informarea CE, dacă sunt acordate transparent și se plătește cel puțin nivelul minim de impozitare din Directiva 96 pe 2003. Guvernul dă exemplu scutirea motorinei prin HG 549/2018 de diferența dintre nivelul accizei la nivel national și minimul acceptat în UE. Administratorul schemei este Autoritatea Rutieră, spun reprezentanții Guvernului.
- Dacă se alege varianta ce presupune notificarea CE trebuie parcurși pașii:
Cu atâtea cerințe, inițiatorii parlamentari mai bine se lipsesc
- elaborarea proiectului de schema de ajutor de stat;
- obținerea opiniei ministerului care gestionează fondurie europene prin prisma complementarității măsurii cu programele finanțate din fonduri europene;
- consultarea Consiliului Interministerial, realizarea fișei aferente;
- obținerea avizului Ministerului de Finanțe privind încadrarea în politicile economice bugetare ale Guvernului, elaborarea unui memorandum conform legislației naționale a ajutorului de stat;
- transmiterea proiectului la Consiliul Concurenței împreună cu analiza de oportunitate realizată.
Guvernul devine brusc responsabil. Miliardele compensate traderilor de energie nu deranjează
Guvernul spune că singura autoritate în măsură să gestioneze schema ajtorului de stat în domeniul feroviar este Ministerul Transporturilor (nu cel de Finanțe, cum propun inițiatorii).
Executivul mai obiectează că se prevede bugetul total al schemei, dar nu se arată din bugetul cărui ordonator de credite vor fi plătiți banii. Se mai arată că măsura ar putea periclita echilibrul bugetar, stabilitatea economică și ratingul de țară.
În finalul opiniei sale, Guvernul care a susținut cu miliarde de euro profiturile producătorilor și traderilor de energie sub pretextul ajutorării populației arată că nu susține schema ajutorului de stat destinată operatorilor feroviari. Proiectul scutirii a fost inițiat de 23 de parlamentari UDMR.
Argumentația Guvernului este disponibilă integral aici.