Românii mai au de așteptat trenurile cu hidrogen după ce marți s-a înregistrat o licitație anulată pentru acestea, în absența vreunei oferte. Este a doua licitație anulată din lipsă de propuneri, după cea destinată trenurilor RE-IR.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că procedura privind achiziția de 12 rame electrice pe bază de pile de combustie cu hidrogen, finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a fost anulată automat în sistemul de achiziții publice, SICAP, în condițiile în care nu a fost depusă nicio ofertă.
Potrivit unui comunicat de marți, ARF va analiza soluțiile pentru reluarea procedurii întru-un termen cât mai scurt, în vederea încadrării în jaloanele PNRR și menținerea fondurilor alocate sistemului feroviar.
Licitație anulată pentru trenurile cu hidrogen. ARF se face că nu înțelege cauzele
„Echipa ARF va derula, în prealabil, o serie de consultări de piață prin platforma electronică de licitații SICAP, pentru a identifica soluțiile adecvate la aspecte semnalate de companiile interesate în cadrul derulării procedurii încheiate”, se arată în comunicatul de marți. Cu toate acestea, potențialii participanți au exprimat în corespondența lor cu ARF, parte a procedurii de achiziție. Întrebările ale căror răspunsuri probabil nu au mulțumit participanții s-au referit la moneda utilizată în achiziție, lei sau euro, asigurarea stațiilor de hidrogen, amânarea termenului de depunere a ofertelor.
În plus, o consultare a pieței a fost organizată și anterior licitației.
„Procedura presupune achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, dar și serviciile de mentenanță și reparații necesare funcționării acestora timp de 15 ani, precum și serviciile de alimentare cu hidrogen, obiectivul de investiții fiind finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Procedura prevede și posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 15 ani, prin act adițional.
Menționăm că aceste automotoare vor fi utilizate pentru rutele aflate sub contracte de servicii publice, pe liniile neelectrificate (București – Pitești cu extindere până la Slatina și Craiova, București – Aeroportul Henri Coandă, București – Târgoviște, Pitești – Curtea de Argeș), atribuite unor operatori de transport feroviar, în conformitate cu prevederile Regulamentului 1370/2007/CE cu modificările ulterioare și potrivit legislației din România”, spune ARF.
Valoarea achiziției este cuprinsă între 2.487.210.561 lei fără TVA și 4.249.858.243 lei fără TVA, în funcție de durata serviciilor conexe contractului – 15, respectiv 30 de ani.
Club Feroviar a dorit să afle când va fi reluată procedura, însă președintele ARF, Ștefan Roșeanu (foto) nu a putut fi contactat telefonic.