Breaking. RailWorks câștigă contractul lotului 2 Brașov – Sighișoara, valoare de 2,72 miliarde lei

31 octombrie 2019

Asocierea RailWorks a fost desemnată câștigătoare a licitației de modernizare a celor 29 de kilometri de cale ferată dintre Apața și Cața, sectorul Brașov-Sighișoara (lotul 2). Aceasta după ce turcii de la Alsim Alarko fuseseră la rândul lor desemnați câștigători în două rânduri. Nu este însă cert ca acest rezultat nu va fi din nou contestat, deznodământul fiind astfel amânat alte luni bune.

Lucrari ample intre statiile Jabar si Recas

Compania națională CFR SA a desemnat miercuri asocierea RailWorks câștigătoare a ofertei de modernizare a lotului 2 Apața –  Cața. Oferta câștigătoare a avut un preț de 2,72 miliarde lei, inferior celui propus de FCC – Astaldi, respectiv 2,84 miliarde lei și celui al turcilor de la Alsim Alarko 2,85 miliarde lei. RailWoks (Alstom – Aktor- Arcada) figurează pe prima poziție în raportul procedurii de atribuire semnat miercuri de comisia de licitație a CFR.

Desemnarea asocierii RailWorks drept câștigătoare are loc după ce în iunie 2019 Curtea de Apel București a anulat o decizie anterioară a CFR SA prin care oferta RailWorks era considerată neconformă. Cauza scoaterii din joc a asocierii a fost faptul că RailWorks nu ar fi declarat subcontractantul lucrărilor de sudură, deși valoarea însumată a acestora era sub 1% din valoarea contractului, acesta fiind un prag valoric care de abia depășit naște obligația declarării unui subcontractor.

La rândul ei asocierea FCC – Astaldi fusese și aceasta exclusă din cauza unor inadvertențe privind prețurile cerute. Potrivit economica.net, la finele lunii mai FCC – Astaldi s-a adresat Tribunalului București solicitând anularea excluderii. În contestaţie, asocierea italo-spaniolă a susţinut că a fost descalificată pentru o eroare de 0,0002% din valoarea ofertată şi că a avut o ofertă cu un milion de euro mai mică decât a turcilor de la Alsim Alarko, desemnaţi câştigători. Oferta RailWorks era la acel moment considerată neconformă.

O decizie a instanței de judecată din vara acestui an a dat dreptate parțial FCC-Astaldi în disputa cu Alsim Alarko introducând din nou asocierea ibero-italiană în joc. În istoria licitației Alsim Alarko a fost desemnată în două rânduri câștigătoare. Acum, după schimbarea rezultatului în favoarea RailWorks, nu este exclusă depunerea unor noi contestații din partea Alsim Alarko sau FCC – Astaldi însă șansele de succes ale acestora scad considerabil odată desemnată oferta RailWorks drept acceptabilă.

Valoarea totală estimată a contractului este de 2,86 miliarde lei, fără TVA (615,7 milioane euro), sursa de finanţare fiind asigurată de Comisia Europeană prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), în proporţie de 81,74%, iar cofinanţarea în proporţie de 18,26% de la Bugetul de Stat.

Subsecţiunea Apaţa – Cața, parte a tronsonului feroviar Braşov – Sighişoara, este situată pe Axa prioritară TEN-T 22 (Coridorul Rin-Dunăre, ramura nordică) Nürnberg – Praga – Viena – Budapesta – Curtici – Simeria – Brașov – București -Constanța, iar modernizarea acestei subsecţiuni contribuie la dezvoltarea infrastructurii feroviare prin sporirea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători şi la 120 km/h pentru trenurile de marfă.

Modernizarea secţiunii Apaţa – Cața contribuie la atingerea obiectivului principal de promovare a mobilităţii sustenabile pe secţiunea frontiera maghiară – Curtici – Arad – Simeria – Sighişoara – Braşov, prin creşterea vitezei de circulaţie la 160 km/h, reducerea duratei de transport, creşterea siguranţei feroviare, facilităţi pentru accesul persoanelor cu mobilitate redusă, introducerea sistemelor moderne de semnalizare şi de management al traficului, îmbunătăţirea gradului de confort oferit călătorilor în staţiile de cale ferată.

Proiectul de modernizare pe această secţiune cuprinde o gamă variată de lucrări feroviare precum infrastructura, suprastructura căii ferate, lucrări de artă – poduri/podețe/viaducte/tuneluri, electrificare şi energoalimentare, telecomunicaţii feroviare (inclusiv GSM-R), semnalizare feroviară (centralizare electronică şi ETCS nivel 2) şi lucrări de construcţii civile în staţii.