sâmbătă, ianuarie 18, 2025
spot_img

BREAKING. PESA, pe cale să semneze și contractul pentru ramele regionale. Contestația Alstom, respinsă

Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a respins joi acțiunea depusă de Alstom contra atribuirii unui contract de 62 de rame electrice regionale către compania poloneză PESA.

Decizia vine la doar 1-2 zile după ce la sediul Ministerului Transporturilor, PESA a semnat un alt contract de atribuire a 20 de rame electrice interregionale prin PNRR.

Contestația depusă de Alstom la CNSC- rezultat

Atribuirea a fost contestată de către Alstom la Curtea de Apel București, ceea ce probabil se va întâmpla și în privința licitației RE-R de 62 de unități.

Licitația RE-R figurează în prezent suspendată în așteptarea deciziei CNSC (pronunțată joi)

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a suspendat pe 13 noiembrie licitația de achiziție a materialului rulant, cea pentru trenuri electrice regionale, 62 de bucăți, după ce compania Alstom a depus contestație la CNSC privind excluderea ofertei sale din licitație, drept neconformă.

ARF a primit însă și o contestație din partea PESA Polonia, compania fiind nemulțumită că oferta Alstom a fost descalificată pe un singur motiv și nu pe mai multe, cum considerau normal polonezii.

Compania Alstom a fost descalificată pe motivul oficial că modul de așezare a scaunelor nu respectă cerințele ARF, respectiv o așezare tip 60/40, și anume raportul scaunelor așezate unul lângă altul ca în avioane și al celor așezate față în față. Alstom ar fi respectat proporția la nivelul întregului tren, nu la nivelul vagoanelor.

Pe lângă disputa în jurul scaunelor, PESA consideră că oferta Alstom trebuia descalificată și din alte motive:

  • Alstom ar fi depus o ofertă „condiționată”, nu necondiționată cum cere ARF;
  • Alstom a refuzat să își asume responsabilitatea în cazul circulației pe curse cu raze mai mici de 80 de metri;
  • Alstom nu a respectat cerința privind cotierele rabatabile (două cotiere de cel puțin 50 de cm);
  • Absența șinelor rezistente la uzură în zonele de bagaje dintre scaunele situate spate în spate;
  • Nu a depus plan de testare preliminară și nici nu a prezentat date tehnice privind puterea motorului electric de tracțiune.

Alstom: Trenurile PESA nu au parcurse procedurile necesare

În contestația sa depusă la CNSC, pe de o parte Alstom a atacat decizia ARF de a exclude oferta companiei și, pe de altă parte, a acuzat nereguli la desemnarea drept câștigătoare a ofertei PESA.

Compania poloneză nu ar fi livrat la timp tramvaie autorităților locale din Gdansk, Polonia, nu ar fi respectat termenele de livrare a unor trenuri tot pentru o companie poloneză și ar fi refuzat la Galați să semneze contractul de livrare a unor tramvaie (deși nu este clar dacă nu cumva perioada de valabilitate a ofertei expirase – n.red.).

Alte semne de întrebare ridicate de Alstom contra ofertei PESA au privit admisibilitatea tehnică a trenurilor poloneze care nu ar avea parcurse procedurile privind autorizarea lor și care nu ar putea fi livrate în timpul promis.

Procedura de analiză a ofertei și documentelor depuse de Alstom s-ar fi desfășurat cu încălcarea prevederilor legale.

IN THE SPOTLIGHT

Rușine! Numărul de km de cale ferată modernizată în 35 de ani, la jumătate față de cel al autostrăzilor

Anul 2025 a început cu un record negativ pentru transportul feroviar în comparație cu cel rutier: numărul de km de cale ferată modernizată este...

Ultimele Articole