Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR) a depus o nouă plângere la Comisia Europeană care vizează nerespectarea de către statul român a obligațiilor privind recuperarea ajutorului de stat incompatibil acordat CFR Marfă, precum și ceea ce patronatele consideră „încercarea evidentă de eludare a dispozițiilor europene prin înființarea companiei Carpatica Feroviar România”.
Potrivit unui comunicat de presă remis luni de Organizație, aceasta reclamă la Comisia Europeană intenția statului român de a folosi banii publici destinați capitalizării Carpatica Feroviar România pentru achiziționarea de material rulant și alte active de la CFR Marfă.
Redăm comunicatul:
„Banii vor fi ulterior transferați de către CFR Marfă în conturile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru stingerea ajutorului financiar ilegal stabilit prin decizie C.E. Practic, un ajutor ilegal din bani publici pe care CFR Marfă l-a primit în trecut, urmează să fie stins tot cu bani publici, nu prin valorificarea în mod transparent a patrimoniului CFR Marfă.
Conform Deciziei Comisiei Europene din februarie 2020, statul român avea obligația de a recupera ajutorul de stat ilegal acordat CFR Marfă în termen de 6 luni, până în august 2020. Până în prezent, această obligație nu a fost îndeplinită, ceea ce conferă CFR Marfă un avantaj competitiv nejustificat, perpetuând distorsiunile pieței și încălcând legislația europeană privind ajutoarele de stat.
Mai mult, OPSFPR atrage atenția asupra intenției vădite a autorităților române de a eluda dispozițiile Comisiei Europene, prin înființarea și capitalizarea companiei Carpatica Feroviar România, căreia îi vor fi transferate activele viabile ale CFR Marfă printr-o procedură netransparentă și neconcurențială. Această operațiune, evaluată la peste 300 de milioane de euro și finanțată din fonduri publice, va avea loc într-un context național economic și financiar extrem de delicat.
Carpatica Feroviar în poziție favorizată
OPSFPR semnalează faptul că transferul activelor viabile către Carpatica Feroviar, fără o licitație publică sau o consultare reală a operatorilor privați, distorsionează grav concurența pe piața transportului feroviar de marfă. Această măsură exclude operatorii privați de la accesul la resurse strategice și consolidează o poziție favorizată pentru Carpatica Feroviar, perpetuând practicile neconcurențiale sancționate deja de Comisia Europeană.
Mai mult, utilizarea fondurilor publice pentru finanțarea acestei operațiuni reprezintă o povară semnificativă pentru bugetul de stat, într-un moment în care România se confruntă cu presiuni economice și financiare acute. OPSFPR consideră că alocarea acestor resurse este nu doar ilegală, ci și profund ineficientă, având un impact negativ asupra economiei naționale.
Practicile actuale ale autorităților române reprezintă o amenințare gravă pentru integritatea pieței interne a Uniunii Europene și perpetuează afectarea principiilor fundamentale ale concurenței loiale pentru toți operatorii din transportul feroviar de marfă.
Deși OPSFPR a semnalat în repetate rânduri aceste aspecte autorităților naționale, lipsa de reacție din partea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din România a forțat organizația patronală feroviară să apeleze din nou la Comisia Europeană. OPSFPR solicită intervenția promptă a Comisiei pentru a preveni perpetuarea acestor distorsiuni și pentru a restabili echilibrul pe piața transportului feroviar.
În același timp, OPSFPR face un apel ferm către autoritățile din România să respecte legislația europeană privind ajutoarele de stat și să implementeze măsuri care să asigure un climat de concurență reală pe piața transportului feroviar de marfă din România. Respectarea regulilor europene este esențială pentru atragerea de investiții, dezvoltarea sustenabilă a sectorului feroviar și protejarea intereselor economice naționale.
Ce doresc patronatele
În plângerea depusă, OPSFPR solicită Comisiei Europene să:
- Investigheze nerespectarea Deciziei de recuperare a ajutorului de stat incompatibil acordat CFR Marfă.
- Blocheze transferul activelor viabile către Carpatica Feroviar, având în vedere lipsa unei proceduri transparente și impactul asupra pieței.
- Analizeze impactul alocării de 300 de milioane de euro din fonduri publice, care contravine principiilor utilizării eficiente a resurselor și legislației europene privind ajutoarele de stat.
- Solicite măsuri imediate pentru restabilirea condițiilor de concurență loială pe piața transportului feroviar din România.
OPSFPR reafirmă angajamentul său față de respectarea principiilor concurenței loiale și față de asigurarea unui mediu de afaceri echitabil în sectorul feroviar din România. Organizația solicită autorităților din România să adopte măsuri concrete pentru a respecta legislația europeană privind ajutoarele de stat și să promoveze o piață deschisă, în care toți operatorii să concureze în mod egal”.
Tot operatorii privați la originea dosarului ajutor de stat pentru CFR Marfă
La originea dosarului ajutorului de stat pentru CFR Marfă dosar care s-a soldat cu o decizie a Comisiei Europene care aproape că a împins în faliment CFR Marfă s-a aflat tot o plângere a patronatelor din 2017. Spunem a împins în faliment căci pe aceasta piață este virtual impposibil ca un operator să supraviețuiască fiind obligat să achite din scurt sume, penalități și dobânzi de câteva ori mai mari decât cifra sa de afaceri. Redăm mai jos un facsimil care menționează plângerea OPSFPR din 2017.

În prezent OPSFPR are în componență GFR, Cargo Trans Vagon, Unicom Tranzit, Tehnotrans Feroviar, Logistica Feroviară, Vest Trans Rail, GP Rail Cargo, Tim Rail Cargo și Rail Cargo Carrier. O dispariție a oricărui operator de stat de pe piața transporturilor de marfă ar avantaja operatorii privați care ar prelua cota acestuia (dacă desigur ar avea capacitatea). În plus, lichidarea CFR Marfă ar deschide poarta cumpărării de material rulant mai ieftin de către operatorii privați, prețurile de vânzare urmând să fie cel mai probabil mult sub valorile de inventar/contabile.
Nu trebuie însă ascuns și faptul că actuala situația a CFR Marfă a fost cauzată nu atât de operatorii privați, cât de o listă lungă de politicieni, administratori răi ai statului și oameni de afaceri, precum Traian Băsescu (președinte la momentul privatizării companiei și șef al CSAT), Victor Ponta, premier la acel moment, liberalii Relu Fenechiu și Ramona Mănescu, miniștrii ai Transporturilor, Gruia Stoica, patronul firmei care câștigase licitația de achiziție a pachetului majoritar de acțiuni. Se adaugă și ceilalți administratori ai statului care au adus după 2000 CFR Marfă în această situație.
Citește „Zestrea de două miliarde de lei dată Carpatica Feroviar, motiv de aviz negativ pentru buget”