Guvernul va discuta în ședința de joi proiectele de bugete CFR SA și CFR Călători, propuse recent de către Ministerul Transporturilor.
UPDATE. După anunțul inițial privind proiectele care urmau să intre în ședința de Guvern, Palatul Victoria a revenit cu o altă listă, din care lipsesc cele două analize. Deci proictele de bugete ale celor două companii de stat nu vor mai fi discutate în ședința de joi.
Anunțul a fost făcut joi dimineață de către Guvern. „Analiză referitoare la proiectul de Ordonanță privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 al Companiei Naţionale de Căi Ferate ,,C.F.R.” – S.A., aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (…) Analiză referitoare la proiectul de Hotărâre de Guvern privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători” – S.A. aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii”, se arată pe site-ul Guvernului.
Bugetele CFR SA și CFR Călători, pe pierderi
După cum a arătat aici Club Feroviar, după șase luni și jumătate de când a început anul, Ministerul Transporturilor a întocmit și pus în consultare publică bugetul CFR SA pe 2023. Față de varianta din luna martie, pierderile companiei de infrastructură scad cu peste 32%, până la 955 de milioane de lei. Această reducere a pierderilor a fost obținută prin tăierea creșterilor salariale prognozate pentru anul în curs.
Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat, în consultare publică, proiectul de Hotărâre de Guvern privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 al Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA. În urmă cu patru luni, la mijlocul lunii martie, Club Feroviar publica varianta de la acea vreme a bugetului pe acest an al companiei conduse de Ion Simu-Alexandru. Între cele două variante există diferențe semnificative, pe care vi le vom prezenta în cele ce urmează.
Cât privește CFR Călători, compania va înregistra în acest an pierderi de 795 de milioane de lei, de aproximativ 4,4 ori mai mari decât cele de 177 de milioane de lei, înregistrate la execuția bugetară pentru anul trecut. Bugetul CFR Călători pe 2023 este un dezastru ce arată falimentul sistemului feroviar.
Locomotive incendiate, pasageri leșinați de căldură în trenuri, murdărie și întârzieri cu orele, la care se adaugă pierderi uriașe – acestea sunt „talentele” manageriale ale lui Traian Preoteasa la șefia CFR Călători – director care visează la un mandat plin în fruntea companiei, după ce a băgat în concordat și CFR Marfă.
Potrivit prevederilor schiței de buget al companiei pe acest an publicat vineri aici, compania urmează să aibă pierderi brute de 795 de milioane de lei, „mai mare decât cel realizat la data de 31.12.2022 cu 350,82%, respectiv cu suma de 618.653,34 mii lei”.
Pierderea acestui an reprezintă totuși un „progres” față de o schiță realizată în martie 2023 când pierderile au fost gândite la 1.140 milioane de lei, respectiv 1,14 miliarde de lei.