spot_img
duminică, noiembrie 28, 2021
spot_img

BREAKING. CRRC – Astra contestă excluderea din licitația de 20 de trenuri inter-regionale

Asocierea româno-chineză a depus joi o contestație la licitația de achiziție a 20 până la 40 de trenuri inter-regionale, invocând faptul că prevederea referitoare la excluderea sa este inaplicabilă și a fost elaborată la un an după o a treia tentativă fără succes de excluderea  a sa din licitație. Avocații firmei invocă și prevederi constituționale.

Contestația spune că Autoritatea pentru Reformă Feroviară a luat decizia excluderii ofertei CRRC Sifang – Astra pe baza unui act normativ „inaplicabil în speță, căruia a încercat să îi ofere efecte retroactive”.

Sunt încălcate principiile neretroactivității, ale transparenței și protecției intereselor legitime, fundamente ale statelor membre UE, susțin reprezentanții asocierii.

Principiul neretroactivității legii este subliniat de Constituție, spune CRRC – Astra. „Legea dispune numai pentru viitor, cu excepția legii penale sau contravenționale mai favorabile” – art 15 aliniat 2 din legea fundamentală.

Fiind o lege nouă, 25/2021 „nu poate fi aplicată unei proceduri de achiiziție demarate sub o altă legislație și, deci, alte condiții de participare”.

Prevederea 25/2021 conține intr-adevăr un fel de excepție de la principiul constituțional al neretroactivității, în sensul că spune că nu se aplică procedurilor la care au fost depuse deja oferte (CRRC – Astra a depus oferta la câteva săptămâni după adoptarea Ordonanței). Însă tot legea românească limitează și detaliază clar situațiile de acest fel. Derogarea trebuia menționată explicit și trebuia adoptată printr-un act normativ de putere cel puțin la fel de mare (nu OUG).

În sprijinul celor afirmate CRRC – Astra invocă spețe similare la nivel european în care au fost pronunțate hotărâri împotriva aplicării retroactive a prevedeirlor legale în favoarea unor firme precum Toshiba, Alstom, ISD Polska etc.

CRRC – Astra mai cere CNSC acces la un număr de 15 documente cărora ARF nu a vrut să i le pună la dispoziție, printre care avize ANAP, anexe la procese verbale, varianta modificată și nemodificată a procesului verbal de evaluare, raport de specialitate al experților, documente de calificare etc.

Toate acestea pentru anularea raportului procedurii și eviterea unui nou raport, cu reevaluarea ofertelor.

O lovitură dată unei achiziții prezentate de oficiali ca deja încheiată

Acțiunea CRRC – Astra vine ca o lovitură dată oficialilor români care recent prezentau drept succes proiectul și dădeau ca sigură semnarea contractului cu compania Alstom.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară a elaborat la finele lunii octombrie raportul procedurii privind achiziția a 20 de trenuri electrice IR, raport prin care a fost exclusă asocierea CRRC – Astra Vagoane, câștigătoare fiind desemnată compania Alstom. Oferta CRRC – Astra nu a fost analizată, căci prevederile legislative o excludeau din competiție.

Practic, ARF a luat în considerare doar oferta companiei franceze Alstom, considerând-o exclusă pe cea a asocierii româno-chineze Astra Vagoane – CRRC.  Gigantul german Siemens, prezent la licitația de trenuri regionale, a renunțat să depună ofertă. „Membrii comisiei de evaluare desemnează oferta prezentată de ofertantul Alstom Ferroviaria SpAca, ofertă câștigătoare pentru această procedură de atribuire, ofertă care a fost clasată pe primul loc”, spunea raportul de evaluare.

Ca urmare, ARF a constatat valabilitatea ofertei depuse de francezi. Autoritatea pentru Reformă Feroviară, prin comisia de evaluare, a decis excluderea ofertei menționate (CRRC-Astra Vagoane Călători) fără a mai verifica îndeplinirea cerințelor de calificare, se arată în raport.

Au fost invocate legea 98/2016 actualizată cu OUG 25/2021 (martie – aprilie 2021, anterior depunerii ofertelor), dar și Ordinul 549/2021 (aprobat de ANAP la finele lunii aprilie, după depunerea ofertei de către Astra Vagoane – CRRC).

Se știe și câte vor fi luate

Secretarul de stat Irinel Scrioșteanu a anunțat în urmă cu o săptămână achiziția a 37 de trenuri electrice regionale de la compania franceză Alstom. Potrivit demnitarului, vor fi achiziționate 37 de unități. Într-o postare pe Facebook, el a scris: „Compania ALSTOM Ferroviaria SpA (parte a grupului european ALSTOM) a fost desemnată astăzi câștigătoarea licitației pentru achiziția a 37 de trenuri electrice noi pentru transportul de călători, de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară”.

Pe ce rute ar merge trenurile

„Cele 37 trenuri (20 provenind din contractul de bază și 17 din activarea opțiunii suplimentare) vor fi primele trenuri electrice cumpărate de România, alăturându-se celor 3 trenuri electrice Hyperion produse în țară, la Craiova, și achiziționate de operatorul privat Softrans. Trenurile electrice (RE-IR) au o capacitate de transport de peste 300 persoane/tren, la o viteză maximă de circulație de 160 km/h. Pentru asigurarea calității vehiculelor, trenurile sunt cumpărate cu servicii de reparații incluse, pe minimum 15 ani”, scria el.

Noile trenuri urmează să fie utilizate pe rutele electrificate majore ale rețelei feroviare, urmărindu-se o deservire echilibrată a teritoriului:

  • București Nord – Constanța
  • București Nord – Brașov – Arad – Timișoar București Nord – Brașov – Cluj
  • Brașov – Deda – Cluj
  • București Nord – Brașov
  • București Nord – Iași
  • București Nord – Suceava
  • București Nord – Galați
  • București Nord – Craiova – Târgu Jiu – Petroșani- Simeria
  • București Nord – Craiova – Timișoara – Arad
  • Cluj – Timișoara
  • Cluj – Suceava – Iași

 

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole