joi, mai 2, 2024
spot_img

BREAKING. Contractul semnat de PESA pentru 20 de trenuri, la loc comanda

La nici trei luni după ce Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a dat dreptate firmei poloneze PESA la licitația de achiziție a 20 de trenuri interregionale, Curtea de Apel întoarce decizia și obligă ARF să reevalueze oferta polonezilor. Deciziile contradictorii costă România pierderea finanțărilor de sute de milioane de euro de la Comisia Europeană, dar și daune ce pot fi cerute de către participanții la licitație.

Nu au trecut nici două luni de la semnarea cu mare fast la Ministerul Transporturilor a contractului în valoare de 1,1 miliarde lei pentru achiziție de către România a 20 de rame interregionale și contractul este în pericol de a fi reziliat.

Curtea de Apel s-a pronunțat luni asupra plângerii depuse de către producătorul francez Alstom, dând dreptate acestuia în disputa cu producătorul polonez PESA, titularul contractului semnat la 19 decembrie 2023.


„Admite în parte plângerea. Modifică Decizia atacată, în sensul că admite în parte contestaţia formulată de Alstom Transport S.A. şi, în consecinţă: – anulează Adresa nr. 6653/15.09.2023 privind comunicarea rezultatului procedurii de atribuire şi Raportul procedurii nr. 6524/12.09.2023; – obligă Autoritatea contractantă la reevaluarea ofertei depuse de POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ S.A., conform motivelor expuse în considerentele prezentei hotărâri. Menţine Decizia atacată în rest. Respinge capătul de cerere privind suspendarea procedurii de atribuire, ca rămas fără obiect. Definitivă. Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor, prin mijlocirea grefei instanţei, azi, 09.02.2024. Document: Hotarâre  82/2024  09.02.2024”, se arată în decizia disponibilă aici care nu are însă motivarea publicată.

La acest moment nu este clar care sunt pașii de urmat, însă cel mai probabil, din această situație va ieși în pierdere în primul rând România, și nu cei doi producători. „E o sentință în care se spune că o parte din lucruri trebuie reevaluate și când vom vedea decizia finală, vom trece la reevaluare. Deocamdată nu e vorba de despăgubiri, căci abia am intrat în contract, nu știu cine a fost păgubit sau despăgubit. E semnat, dar nu e produs trenul. Vom vedea dacă e vreo pagubă și în funcție de analize se va plăti acea pagubă dacă e cazul. Noi avem acum o bază legală care ne obligă ca atunci când e decizia CNSC să semnăm contractele. Această decizie întârzie clar livrarea trenurilor, căci trebuie făcută această reevaluare, luată din nou o decizie, acea decizie intră din nou în perioada de posibilă contestare, atribuire și așa mai departe. E prima dată când ne lovim de această situație, inclusiv în tot ministerul. Colegii de la juridic analizează implicațiile, deocamdată aștept motivația Curții, să vedem ce s-a decis acolo”, spune Ștefan Roșeanu, președintele ARF.

La mijlocul lunii septembrie, ARF a desemnat societatea poloneză Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA) drept câștigătoare a licitației pentru achiziția a 20 de rame electrice destinate serviciilor publice obligatorii de transport feroviar de călători de mediu și lung parcurs RE-IR2.

Finanțarea proiectului de achiziție a trenurilor electrice RE-IR2 este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii. Valoarea totală estimată a achiziției este cuprinsă între 1.201.615.722 lei și 2.374.592.590 lei, fără TVA, inclusiv serviciile de mentenanţă și reparații necesare funcționării în condiții optime de siguranță și confort, instruire a personalului în ceea ce priveşte exploatarea, operarea trenurilor, transportul, asigurarea, punerea în funcțiune şi asistenţa tehnică în perioada de garanţie, conform Caietului de Sarcini.

De asemenea, în contractul de achiziție este prevăzută o clauză de revizuire privind posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 15 ani și cantității cu 9 rame electrice interregionale. Suplimentarea cantităților achiziționate va putea fi făcută prin încheierea unor acte adiționale la contractul de achiziție.

Ulterior, firmele de material rulant PESA și, respectiv, Alstom a depus contestații la licitația de achiziție a 20 de trenuri interregionale electrice.

 

 

IN THE SPOTLIGHT

Târgul de Carieră Feroviară în România, 12-14 iunie în format hibrid: fizic și online

”Târgul de Carieră Feroviară în România”, singurul târg de profil dedicat domeniului feroviar și al transportului urban pe șină, se va desfășura în format...

Ultimele Articole