ULTIMA ORĂ. Nu va fi circulație oprită la metrou săptămâna viitoare. Metrorex a ajuns la o înțelegere cu Alstom

Alstom Transport România, firma care asigură mentenanța întregului parc de trenuri al Metrorex, amenință cu oprirea operațiunilor, ceea ce ar însemna imposibilitatea trenurilor de a mai circula începând de săptămâna viitoare.

circulaíe oprită la metrou casierii pentru elevi BVC Metrorex pe 2019

Cauza acestei situații sunt datoriilor de 132 de milioane lei pe care Metrorex le are la Alstom Transport. ”În 2019 nu au plătit nicio factură pe lucrările efectuate în acest an ci doar pe lucrări efectuate anul trecut”, a declarat pentru Club Ferovioar, Gabriel Stanciu, director general Alstom Transport.

UPDATE  Nu va fi circulație oprită la metrou

Directorul general al Metrorex, Marin Aldea, a avut discutii cu directorul general al Alstom, Gabriel Stanciu si au concluzionat ca serviciile nu se vor suspenda începând de luni, urmând ca împreună să identifice soluțiii pentru rezolvarea acestei situații, a transmis Metrorex joi seara. Reprezentantii celor două companii au stabilit ca plata primei tranșe, de 25 milioane de lei, să se facă în perioada imediat următoare, urmând ca diferența să se plăteasca eșalonat până la sfarsitul anului. ”În sensul celor precizate asigurăm publicul călător că serviciile de mentananță nu vor fi întrerupte, iar circulația trenurilor de metrou nu va fi afectată”, se încheie comunicatul Metrorex.

Metrorex a trimis firmei Alstom o propunere de reeșalonare a datoriilor asupra căreia Alstom încă nu s-a pronunțat. Oficialul Alstom a promis o informare publică în cazul în care se va ajunge la situația blocării contractului.

Metrorex a propus firmei Alstom să plătească o primă tranșă de 25 de milioane lei. Dacă părțile nu ajung la un acord ar putea circula doar un tren din trei sau doar o treime din timpul total de ciurculație.

Potrivit directorului general Alstom, Metrorex justifică neplata facturilor prin faptul că nu are bani. Aceasta din cauză că a plătit daune mari companiei italiene Astaldi. Aceasta a acționat compania de stat în judecată pretinzând daune la lucrările făcute. Firma italiană și-a făcut un obicei din a propri conturile regiei de transport pentru creanțe asupra Metrorex în valoare de 100 de milioane de lei.

Citește aici cum influențează pretențiile Astaldi situația Metrorex.

Practic Metrorex a ajuns bun de plată pentru această sumă pentru că nu și-ar fi îndeplinit obligațiile contractuale față de Astaldi. Italienii au pretins că aceste neindepliniri le cauzează pierderi și s-au adresat instanțelor arbitrale. Până la ora difuzării articolului, Metrorex nu a avut o poziție oficială.

Redăm în continuare un pasaj dintr-un interviu acordat de directorul general Alstom, Gabriel Stanciu, publicației noastre în primăvara acestui an, privind lucrările de mentenanță ale metroului.

I: A venit vorba de mentenanță, iar firma dvs asigură aceste servicii pentru întregul parc Metrorex. Alstom Transport România a fost uneori criticată că practică prețuri mari pentru acest serviciu. Care este răspunsul dvs?

R: Vreau să explic mai întâi ce este cu acest serviciu. Metrorex plătește un tarif pe kilometru ceea ce face ca aceste costuri să fie predictibile pentru companie. Ei știu la începutul anului că vor face cinci milioane de km. Înmulțit cu tariful, ei știu cât îi va costa în anul respectiv. Când am preluat serviciul, gradul de disponibilitate a flotei era de 60%, acum este de peste 99%. Facem mentenanță la trei tipuri de rame, niciunul fabricat de Alstom. Este vorba de IVA (fabricație autohtonă anii ‘70– n.red.), Bombardier două tipuri, CAF. La IVA (Vagoane Arad – n.red.)  am înlocuit pe banii noștri cinci sisteme majore care cauzau 80% dintre probleme. În perioada 2020-2022 vin reviziile majore care ne vor costa de trei ori cât încasăm. E un business complicat care necesita eforturi logistice mari căci trebuie să avem disponibilitate la piese 24 de ore din 24, șapte zile din șapte. Pe de altă parte nu poți face stoc infinit de piese căci costă foarte mult.

Avem și altfel de costuri, nu doar cele legate strict de mentenanță. Avem de încasat facturi din octombrie anul trecut, iar noi suntem în iunie. Valoarea acestora este de 30 de milioane euro. Avem costuri financiare cu acestea care nu sunt plătite. Sigur, Metrorex are o problemă căci un anumit constructor de la Magistrala 5 (Astaldi – n.red.) a câștigat în instanță un proces împotriva lor, procese pe care noi nu le-am deschis niciodată. Nu înțelegem însă de ce să ne fie nouă operațiunile afectate. Negocierile privind relațiile de muncă sunt cu sindicatul clientului, alt aspect delicat. Sunt constrângeri care nu se văd dinafară, dar care înseamnă costuri pentru noi.