Autoritatea pentru Reformă Feroviară dă o zi lucrătoare firmelor să pregătească oferta pentru trenurile inter-regionale

23 octombrie 2020

După ce Autoritatea Națională de Achiziții Publice (ANAP) a obligat conducerea Autorității de Reformă Feroviară să nu anuleze licitația de achiziție a 20 de rame electrice inter – regionale, aceasta s-a „conformat” și a decis că ofertele trebuie depuse în patru zile calendaristice din acest moment.  Există o singură zi lucrătoare pentru realizarea acestora.

Este încă una dintre măsurile discutabile luate de conducerea ARF care fac legitimă intrebarea privind seriozitatea cu care este privit acest proiect.

Potrivit anunțului publicat joi in SEAP ofertele la licitația de achiziție a 20 de rame inter-regionale trebuie depuse până pe data de 26 octombrie, deci existând la dispoziție o singură zi lucrătoare.

Reamintim că ARF a dorit anularea licitației, dar ANAP a impus continuarea acesteia cu adoptarea unui nou termen rezonabil de depunere a ofertelor. ANAP a cerut prelungirea ofertelor cu „un timp suplimentar suficient pentru reacția potențialor ofertanți, potrivit unui răspuns al ANAP către ARF.

Care sunt impedimentele? In primul rând, legislația cere cel puțin trei zile lucrătoare pentru intrarea in vigoare a unei măsuri, pe baza unei erate. cerința nu este respectată de către ARF. In al doilea rând, trebuie prelungite scrisorile de garanție depuse de participanți, ceea ce evident nu se va putea întâmpla într-o zi. Modul de abordare a licitației s-ar putea solda cu o corecție de 25% a fondurilor europene nerambursabile alocate României ca urmare a lipsei de transparență și a modului defectuos de organizare a procedurii.

Una dintre neregulile flagrante este faptul că legislația obligă (vezi foto) la o perioadă de minim trei zile lucrătoare între data eratei publicate de către Autoritatea contractantă și data depunerii ofertelor.

 

 

 

 

ANAP: Autoritatea pentru Reformă Feroviară nu a dus la îndeplinire măsurile dispuse

Date anterioare ale ANAP au dezvăluit modul superficial în care ARF a gestionat licitația. Dealtfel, se pune intrebarea: a dorit cu adevărat ARF să desemneze un câștigător al procedurii, oricare ar fi acesta, sau, mai degrabă, a simulat respectarea legii și interesul, dorind în schimb anularea procedurii cu orice preț?

Un document al ANAP arată că ARF nu și-a îndeplinit obligațiile legale, sugerându-se mai degrabă că s-a simulat doar respectarea acestora. Referirile ANAP sunt la a doua anulare a licitației de către ARF. Aceasta a avut loc la finele lunii septembrie, pe motiv că nu ar fi fost depuse oferte la termenul limită. Cum ar fi fost aceasta posibil în condițiile în care ar exista cel puțin trei ofertanți interesați?

Prima dată ARF a anulat licitația în august. Atunci ARF a decis să anuleze procedura după ce chinezii de la CRRC Qingdao Sifang au obținut la Curtea de Apel București eliminarea unui factor de evaluare. Decizia de anulare a fost însă contestată la CNSC, iar asocierea româno-chineză a avut câștig de cauză.

”Admite contestația și dispune remedierea”, se arăta în decizia CNSC publicată la începutul lui septembrie pe site-ul instituției. Contestația fusese depusă de asocierea CRRC Qingdao Sifang CO LTD – Astra Vagoane Călători SA.

La acest moment ARF trebuia să reia licitația, parcurgând doi pași. Primul trebuia să fie o solicitare de revenire in procedură adresată ADR – Agenția de Digitalizare a României, entitate care se ocupă de situl de achiziții publice. Al doilea pas ce trebuia parcurs de către ARF era o prelungire a termenului de depunere a ofertelor. Cum însă ARF a îndeplinit doar prima condiție sistemul a anulat în mod automat procedura, căci nu a existat și o prelungire a termenului declarat de depunere a ofertelor și nicio ofertă nu a fost găsită în sistem.

„În fapt, din conținutul (…) nu rezultă că Autoritatea pentru Reformă Feroviară a dus la îndeplinire măsurile dispuse de CNSC”, spunea Agenția Națională pentru Achiziții Publice într-un aviz condiționat, datat la 28 septembrie. Neștiință sau rea-voință a ARF? Nimeni nu știe.