BREAKING. ARF a ajuns la a treia suspendare a licitației de trenuri inter – regionale

26 octombrie 2020

Exact in ziua în care erau așteptate ofertele participanților la licitația de achiziție a 20 de rame inter-regionale, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a suspendat din nou procedura. 

 

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Motivul invocat e absența ofertelor depuse, fapt cât se poate de explicabil luând in considerare că potențialii participanți au avut o singură zi lucrătoare pentru a depune oferta și a procura noi scrisori de garanție.

La finele săptămânii trecute ARF a deblocat procedura, anunțând însă data de 26 octombrie ca dată limită pentru depunerea propunerilor. Aceasta este a treia suspendare a procedurii de către ARF, în timp ce șeful Autorității, Gigi Gavrilă, învinuia recent instanțele de judecată pentru neînchiderea licitațiilor.

Istoricul anulărilor

Prima dată, ARF a anulat licitația în august. Atunci ARF a decis să anuleze procedura după ce chinezii de la CRRC Qingdao Sifang au obținut la Curtea de Apel București eliminarea unui factor de evaluare. Decizia de anulare a fost însă contestată la CNSC, iar asocierea româno-chineză a avut câștig de cauză.

”Admite contestația și dispune remedierea”, se arăta în decizia CNSC publicată la începutul lui septembrie pe site-ul instituției. Contestația fusese depusă de asocierea CRRC Qingdao Sifang CO LTD – Astra Vagoane Călători SA.

A doua anulare a licitației a avut loc la finele lunii septembrie, pe motiv că nu ar fi fost depuse oferte la termenul limită. La acest moment ARF trebuia să reia licitația, parcurgând doi pași. Primul trebuia să fie o solicitare de revenire în procedură adresată ADR – Agenția de Digitalizare a României, entitate care se ocupă de situl de achiziții publice. Al doilea pas ce trebuia parcurs de către ARF era o prelungire a termenului de depunere a ofertelor. Cum însă ARF a îndeplinit doar prima condiție, sistemul a anulat în mod automat procedura, căci nu a existat și o prelungire a termenului declarat de depunere a ofertelor și nicio ofertă nu a fost găsită în sistem.

„În fapt, din conținutul (…) nu rezultă că Autoritatea pentru Reformă Feroviară a dus la îndeplinire măsurile dispuse de CNSC”, spunea Agenția Națională pentru Achiziții Publice într-un aviz condiționat, datat la 28 septembrie, privind faptul că ARF nu a prelungit atunci termenul de depunere a ofertelor. Forțată de decizia ANAP, ARF a reluat procedura, dând, după cum am explicat, doar o zi lucrătoare de depunere a ofertelor. A urmat actuala suspendare, a treia.

Gigi Gavrilă: Sistemul legislativ e de vină

Haosul în care ARF a impins licitația este justificat de conducerea ARF prin contestațiile din instanțele de judecată.  Toate proiectele mari de infrastructură din România petrec în medie circa 2 – 3 ani prin diverse instanţe, din cauza sistemului legislativ pe care încercăm să-l corectăm de ani de zile, dar cu rezultate foarte mici, a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară, Gigi Gavrilă.

Licitația propune achiziţionarea de 20 rame electrice inter-regionale (RE-IR) cu mentenanță de 15 ani, cu posibilitatea de a dubla atât cantitatea, cât și perioada de mentenanță (40 rame, respectiv 30 de ani de mentenanță), prin acte adiționale la contractul ce urmează a fi semnat. Viteza maximă de deplasare va fi de 160 km/h, iar număr de locuri pe scaune – între 300 și 350 locuri.

Livrarea RE-IR este etapizată, finalizarea achiziției urmând a se face între 25-31 luni de la semnarea contractului, la care se adaugă perioada de mentenanță de 15 ani.
Valoarea totală a proiectului este între 1,31 miliarde lei, fără TVA (contra valoarea a 20 rame, cu 15 ani mentenanță) și 3,71 miliarde lei, fără TVA (pentru 40 rame electrice interregionale, cu 30 ani mentenanță), finanțarea fiind asigurată din contribuția Uniunii Europene prin Programul Operațional Infrastructură Mare și din contribuţia Guvernului.