miercuri, noiembrie 29, 2023
spot_img

BREAKING. Alstom contestă acordarea contractului de 62 de trenuri electrice polonezilor de la PESA

Compania Alstom a depus joi contestație la licitația de achiziție a 62 de trenuri electrice regionale de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară.

Contractul a fost atribuit la finele lunii trecute companiei poloneze PESA care a fost desemnată câștigătoare și la o altă licitație importantă, cea pentru 20 de rame electrice interregionale.

Trenuri electrice prin POT, Programul Operațional Transporturi

La acest moment nu este cunoscut conținutul contestației. Spre deosebire de proiectul de achiziție rame interregionale, finanțat din PNRR, cele regionale vor fi cumpărate cu bani primiți de România prin POT. „Conform prevederilor Regulamentului UE 2021/241 privind MRR contractele (PNRR-n.red.) trebuie încheiate până la sfârșitul anului 2023. Urmărim să încheiem procedurile începute în acest an, pentru a ne încadra cu acest termen final”, spunea la finele lui octombrie șeful ARF, Ștefan Roșeanu.

ARF a anunțat la finele lunii trecute, printr-un comunicat postat pe pagina sa de Facebook,  că a desemnat societatea Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyjna (Polonia) – PESA drept câștigător al licitației pentru achiziția a 62 de rame electrice regionale (RE-R) – Loturile 1, 2 și 3.

Finanțarea proiectului va fi asigurată în cadrul Programului Transport (PT) 2021-2027, din fondurile alocate sectorului de transport feroviar, cofinanţarea fiind asigurată de la bugetul de stat.

Perioada de mentenanță și servicii de reparații, necesară funcționării respectivelor trenuri, este de 15 ani. Contractele de achiziţii au prevăzută o clauză de revizuire, respectiv posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional.

Rutele trenurilor regionale

Noua investiție propusă se va materializa în achiziția a 62 de trenuri electrice și va conduce la creșterea frecvenței de călătorie, utilizând transportul feroviar și la o reducere semnificativa de emisii de CO2 (12.014,7t CO2/an, ceea ce reprezintă 29,2% raportat la situația actuală).
Ramele electrice achiziționate vor fi operaționale pe 11 rute, respectiv:
➢ R1: București Nord – Ploiești Vest – Brașov;
➢ R2: Brașov – Gheorghieni;
➢ R3: București Nord – Ploiești Sud – Adjud;
➢ R4: București Nord – Roșiori Nord;
➢ R5: București Nord – București Obor;
➢ R6: București Nord – Fundulea;
➢ R7: Arad – Timișoara – Caransebeș;
➢ R8: Huedin – Cluj – Bistrița;
➢ R9: Iași – Pașcani – Suceava;
➢ R10: Bacău – Pașcani;
➢ R11: Fetești – Constanța.

Mentenanță 15+15 ani

Perioada de mentenanță și servicii de reparații este de 15 ani, necesară funcționării respectivelor trenuri. Astfel, contractele de achiziţii au prevăzută o clauză de revizuire, respectiv posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional.
Valoarea totală a proiectului este cuprinsă între 3.237.711.753 și 4.150.288.451 lei, fără TVA, împărțită pe trei loturi, și anume:
• Lotul 1 – 20 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești S – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 1.044.933.546 și 1.339.823.526 lei, fără TVA;
• Lotul 2 – 23 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 1.208.571.156 și 1.554.592.210 lei, fără TVA;
• Lotul 3 – 19 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești V – Brașov, București N – Roșiori, București N – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 984.207.051 și 1.255.872.715 lei, fără TVA.

Ultimele Articole