Brașovenii duc dorul tramvaiului, după desființarea singurei linii

21 octombrie 2020

Al șaptelea oraș al României ca populație (289.000 locuitori in 2018) și al doilea mare oraș care nu deține o rețea de tramvaie, Brașovul simte nevoia acestui mijloc de transport. Constanța este primul mare municipiu (313.000 locuitori) care a renunțat la transportul electric pe șine. În perioada 2004-2008, fostul primar Radu Mazăre a decis că orașului de la malul mării îi stă mai bine fără. La fel, în urmă cu ceva ani, edilii brașoveni au renunțat la singura linie din oraș, iar acum simt lipsa unei rețele dezvoltate. Politiceni din Brașov cochetează cu posibilitatea reintroducerii tramvaielor.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Tramvai 101 în Brașov. Sursa foto: brasov.stfp.net

Brașovenii au început să simtă lipsa unei rețele de tramvai în condițiile în care pandemia impune distanțarea socială, micile autobuze din localitate sunt arhipline, iar orașul înregistrează o dezvoltare demografică și economică susținută. Nelu Corbu, politican local, a prezentat zilele trecute în presa locală câteva avantaje ale transportului cu tramvaiul, menționând inclusiv posibilitatea reintroducerii acestui mijoc de transport în municipiu.

„Stau și mă uit cum se înghesuie călătorii la orele de vârf în autobuze midi în care abia de mai arunci un ac și mă gândesc cum ar fi fost dacă aveam o rețea de tramvaie în tot orașul, trei patru linii, cu rame care ar putea prelua capacitatea a două-trei troleibuze cu burduf sau a 6-7 autobuze odată!”, a spus politicianul menționat, potrivit publicației brasovromania.net.

„Înghesuiala din autobuze contribuie decisiv la răspândirea coronavirusului. Ce bune erau niște tramvaie care să preia capacitatea a 5-6 autobuze. Dar brașovenii se bucură că tramvaiul nu-i încurcă în trafic”, mai spune el.

Sibiul, luat drept exemplu

Orașul învecinat, Sibiu, este dat drept exemplu. Sibienii ar fi chiar mai deștepți, căci doresc dezvoltarea acestei rețele pe fonduri europene. „Cei de la Sibiu sunt mai deștepți. Cer bani europeni pentru intruducerea unor linii de tramvaie. În multele mele intalniri cu diverse persoane care înțeleg ce înseamnă mobilitate urbană și transport public am auzit atât de multe argumete în favoarea tramvaiului încât nu am putut să fac alceva decât să promovez acest mijloc de transport chiar și în condițiile în care brașoveanul obisnuit îți sare la gât în scurt timp numai la vederea unei poze cu un tramvai, darămite la o pledoarie în favoarea acestuia”, spune Corbu.

Orașul a avut recent doar o singură linie de tramvai într-o zonă aglomerată a orașului și percepția publică a fost aceea că tramvaiul în cauză mai mult încurca transportul rutier decât ajuta deplasarea brașovenilor.

„Pot înțelege adversitatea aceasta pentru că e una izvorâtă din experiența, una total nefericită, cu tramvaiul vechi 101 care a circulat în trecut pe traseul Rulmentul-Saturn-Poienelor. Mai adaugi puțină necunoaștere a argumentelor tehnice și ai ca rezultat un mediu total nefavorabil reintroducerii tramvaiului în Brașov ”, mai afirmă acesta.

Apariția tramvaiului în Brașov s-a făcut cu peste o sută de ani în urmă și aceasta printr-un sacrificiu.  Primul tramvai din oraș a fost inaugurat în anul 1891 și pentru punerea acestuia în funcțiune a fost demolată Poarta Vămii, căci locomotiva ce tracta tramvaiul cu aburi nu încăpea pe sub aceasta. Al doilea tramvai din Brașov a funcționat între anii 1987–2006, atunci când a fost înlocuit de linia de troleibuz 8. Acesta circula pe linia 101, pe traseul Rulmentul – Gară – Saturn.

Metroul, nesustenabil

Importanța tramvaiului ar fi cu atât mai mare cu cât realizarea metroului ar fi fezabilă doar în orașele cu peste 800.000 de locuitori, Bucureștiul fiind singurul oraș din România care îndeplinește condiția. Cu toate acestea, primarul Clujului, Emil Boc se vede foarte aproape de împlinirea visului său, de a oferi clujenilor acest mijloc de transport.

„Pentru că vorbim de un oraș de aproximativ 280.000 de locuitori trebuie acceptat de către toți că există o nevoie stringentă a unui mijloc de transport de mare capacitate, care dacă mai e și electrificat putem spune că orașul nu ar avea decât de câștigat de pe urma prezenței acestuia. Și nu, metroul nu este sustenabil financiar decât de la 800.000 – 1.000.000 de locuitori în sus, iar capacitatea unor autobuze (indiferent de propulsia lor, electrice cu atât mai puțin!) nu poate face față orelor de vârf cu o aglomerație de urbe măricică. Nevoia de distanțare e una reală și constatăm că nu toți își permit mașini și mai mult, chiar dacă și-ar permite, nu am avea spațiu public suficient să facem drumurile atât de late încât să folosim cu toții autovehicule personale.

Citește cum a desființat Mazăre tramvaiul din Constanța.

Transportul public electrificat de mare capacitate este o necesitate, nu un moft, nu un blestem, așa cum mulți se grăbesc să-l considere. Iar pentru cei care își doresc tramvai, poate că în prima fază pare o utopie să vorbim de reintroducere, dar vă pot spune ce știu: pe lista de domenii finanțabile din fonduri europene la ADR Centru se află și introducerea tramvaiului, culmea, Sibiul a avut grijă de asta, orașul care nu a avut niciodată tramvai, orașul care este mult mai mic decât Brasovul, dar care probabil dorește să deruleze la un moment dat o astfel de investiție în exercițiul ăsta financiar.

Deci baza cea mai importanta, finanțarea, există. Acum tot ce mai trebuie făcut este să se lucreze local la aducerea subiectului pe ordinea de zi a decidenților locali și convingerea populației de necesitatea acestuia și de efectele benefice pe termen lung ale prezenței tramvaiului în peisajul urban brașovean”, spune Corbu.