Brăila primește o finanțare de 80 milioane lei pentru achiziția de tramvaie

Tramvai traversând Parcul Monument din Brăila

Zece tramvaie, cu o lungime de 18 metri, care vor deservi ruta de transport public cu numărul 21 din municipiul Brăila, vor fi achiziţionate cu fonduri europene asigurate prin Programul Operaţional Regional (POR) 2014-2020, coordonat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP).

Ordinul de finanţare a proiectului a fost semnat pe 13 iunie 2019, iar investiţia va fi implementată de MDRAP (în calitate de lider de parteneriat) şi municipiul Brăila (în calitate de partener), potrivit unui anunț de presă de miercuri al ministerului menționat.

Obiectivul proiectului îl reprezintă îmbunătățirea transportului public local în Brăila, valoarea finanțării nerambursabile este de 79,03 milioane lei, iar perioada de implementare – de 48 de luni.

Proiectul a fost depus în cadrul apelului cu numărul POR/2018/4/4.1/3/în parteneriat, Obiectivul specific 4.1 „Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă” din Axa prioritară 4 ”Sprijinirea dezvoltării urbane durabile” a POR 2014-2020.

De la începutul anului MDRAP a inițiat nu mai puțin de cinci licitații de achiziții de tramvaie pentru diferite localități din țară. Astfel în 15 ianuarie în SEAP a fost publicat anunțul de participare pentru achiizția a 40 de tramvaie de 18 metri, la o valoare estimativă de 320 milioane lei. Două zile mai târziu același minister a mai scos la licitație achiziția a 13 tramvaie bidirecționale pentru o valoare estimativă de 118,96 milioane lei.

În 18 ianuarie, deci o zi mai târziu tot un anunț de participare anunța intenția de achiziție a 17 tramvaie de 25 de metri la o sumă estimativă de 170 de milioane lei. Licitația, destinată achiziției de tramvaie pentru municipiul Craiova, a fost însă anulată.

Potrivit publicaței locale gds.ro, licitaţie nu s-a prezentat nicio firmă. Ultimul termen de depunere a ofertelor fusese 10 iunie, după ce ministerul îl mai prelungise o dată de la 6 martie, la 8 mai.

MDRAP a primit zeci de solicitări de clarificări, însă în final procedura a fost anulată automat, din lipsă de oferte.

La finele lunii ianuarie MDRAP a mai publicat anunțul de participare pentru cumpărarea a 16 tramvaie, de data aceasta de 30 de metri, achiziție pentru care s-a oferit să plătească până la 184 milioane lei. Și în fine în urmă cu o lună, la 14 mai, MDRAP a licitat cumpărarea a nouă tramvaie unidirecționale cu lungimea de 18 metri în cadrul unei proceduri cu valoare estimativă de 72 milioane lei.

Care sunt cerințele MDRAP privind tramvaiele achiziționate

Tramvaiele licitate de MDRAP trebuie să aibă o viteza maximă de circulaţie de 70 km/oră, reglabilă, limitată electronic la 50 km/oră şi să aibă, preferabil, podea 100% coborâtă pe toată suprafaţa destinată pasagerilor, cu facilităţi (rampe/rampă) pentru accesul persoanelor cu handicap locomotor şi a persoanelor cu mobilitate redusă.

Tramvaiele trebuie să fie formate din module unite între ele prin burdufuri etanşe, să aibă minim trei uşi duble de serviciu comandate electric şi electronic şi acţionate electric, accesibile pe partea dreaptă a tramvaiului în direcţia de mers. Uşile trebuie să fie prevăzute cu sistem de siguranţă antistrivire, cu buton de precomandă a deschiderii uşilor în staţii, atât din interior cât şi din exterior, respectiv cu buton pentru deschiderea uşilor în caz de urgenţă.

Capacitatea de transport totală a tramvaielor trebuie să fie de minim 100 locuri, respectiv 6 persoane pe metrul pătrat.

Totodată, tramvaiele trebuie să fie echipate cu instalaţie de aer condiţionat, instalaţie de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, instalaţie de exhaustare a aerului viciat, sistem de numărare a călătorilor, cu instalaţie audio-video în interior, anunţuri vocale exterioare în staţii pentru persoanele cu dizabilităţi de vedere, instalaţie electrică a echipamentelor de ticketing, instalaţie de informare a călătorilor atât la interior cât şi la exterior.

Durata de viaţă a celor 40 de tramvaie pe care vrea MDRAP să le cumpere trebuie să fie de cel puţin 30 ani (8 ani fără reparaţii generale), timp în care pe baza măsurilor luate împotriva coroziunii, cu ocazia lucrărilor de reparaţii generale, nu va fi necesară demontarea amenajărilor interioare.

 POR, program destinat ameliorării condițiilor de viată ale comunităților locale

POR 2014-2020 este unul dintre programele prin care România poate accesa fondurile europene structurale și de investiții provenite din Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR), în perioada actuală de programare. Alocarea estimată se ridică la 8,38 miliarde euro, din care 6,86 miliarde de euro reprezintă sprijinul UE (prin FEDR), iar 1,52 miliarde de euro – contribuția națională. Autoritatea de Management a programului funcționează la nivelul MDRAP.

POR 2014-2020 finanțează proiecte care contribuie la obiectivul general de creştere a competitivităţii economice şi îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale comunităţilor locale şi regionale, prin sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri, a infrastructurii şi serviciilor, pentru dezvoltarea durabilă a regiunilor, astfel încât acestea să-şi poată gestiona în mod eficient resursele şi să-şi valorifice potenţialul de inovare şi de asimilare a progresului tehnologic.