Presa locală din Maramureș prezintă fotografii ale unei linii reparate pentru a salva traficul de cereale al Ucrainei, dar care acum este năpădită de buruieni, nefiind folosită vreodată.
Calea ferată care leagă România de Ucraina la Câmpulung la Tisa este părăsită în totalitate în pofida faptului că a fost reparată cu aproximativ doi ani în urmă. La acel moment a existat un soi de isterie națională a investițiilor în reparația liniilor ce făceau legătura cu Ucraina. Acum traficul maritim a fost reluat, cel puțin cel prin portul Odesa, și de aceste linii nu pare a mai fi mare nevoie.
Calea ferată înverzește înapoi
Situația a fost descrisă de publicația Graiul Maramureșului. „Se înierbează înapoi calea ferată dintre România și Ucraina, de la Câmpulung la Tisa, în ciuda încercărilor de redeschidere a traseului. Ceva n-a funcționat și poate fi vorba de transferul de pe dimensiuni diferite de căi ferate. Cert e că, după luni de lucrări susținute, defrișări, pregătiri, calea ferată înverzește înapoi”, scrie publicația menționată.
Specialist: N-a fost niciodată trafic acolo
Un specialist în transporturi feroviare confirmă situația: „Acolo nu e sigur trafic de marfă și niciodată nu a fost, din perspectiva traficului de mărfuri nu s-a justificat investiția. Dornești a fost aglomerat în perioada de început, iar Halmeu la nord-vest a făcut față cu succes, nu avea nevoie de suplimentare. Circulația pe zona aceea e destul de dificilă, nu e suficientă funcționalitatea liniei, e nevoie de un dispozitiv de linii pentru așteptarea vagoanelor de ecartament normal și larg, nu se știe dacă a existat, trebuia stabilită o tehnologie de operare de către CFR SA în colaborare cu operatorii. Cât privește traficul, la Dornești e mult mai mic, portul Odesa functionează bine, iar recolta de cereale a fost mult mai mică și la noi sunt cifre mult mai mici, nu mai au nevoie sa vină către alte frontiere”, spune acesta.
Regionala Cluj a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a redeschis la data de 15 noiembrie 2022 punctul feroviar de frontieră Câmpulung la Tisa, pentru reluarea circulației feroviare la granița cu Ucraina, pe relația Teresva (UZ) – Câmpulung la Tisa (CFR).
Câteva luni mai târziu s-a făcut chiar o probă. În data de 22.02.2023, pe relația Teresva (UZ) – Câmpulung la Tisa (CFR) – Sighetu Marmației – Bocicoi – Valea Vișeului (CFR) a circulat, la solicitarea reprezentanților UZ, o garnitură specială ucraineană de probă, compusă dintr-un vagon de măsurat și locomotivă pentru linii cu ecartament larg (și nu automotor de probă, cu care UZ a circulat pe relația Berlibas (UZ) – Valea Vișeului (CFR), în luna octombrie 2022, cursa respectivă având drept scop tocmai verificarea liniei CF și a gabaritului de liberă trecere pe întregul traseu.
Lucrările de reparații, executate în regie proprie de Regionala CF Cluj pe linia CF Teresva (UZ) – Câmpulung la Tisa (CFR) – Sighetu Marmației – Bocicoi – Valea Vișeului (CFR) – Berlibas (UZ), în lungime de 40,44 km, au fost finalizate la sfârșitul anului 2022, informații pe care compania le-a anunțat oficial și se regăsesc inclusiv pe pagina oficială de Facebook a companiei.
Lucrările de reparații executate de SRCF Cluj în regie proprie, în perioada septembrie 2022 – decembrie 2022, pe relația Teresva (UZ) – Câmpulung la Tisa (CFR) – Sighetu Marmației – Bocicoi – Valea Vișeului (CFR) – Berlibas (UZ), au avut drept scop reluarea și fluidizarea traficului feroviar transfrontalier prin cele două granițe feroviare cu UZ, pe unde, de mai bine de 16 ani, Căile Ferate Ucrainene nu au mai pus în circulație niciun tren, comunica CFR SA la acel moment.