Bogdan Chirițoiu: Producătorii auto mi s-au plâns de starea căii ferate

Renault România i-a reclamat președintelui Consiliului Concurenței /CC/ că ar avea nevoie de o cale ferată mai bună care să îi permită eficientizarea exportului de vehicule. Declarația a fost făcută marți in deschiderea evenimentului Zilele Feroviare 2019 de către șeful CC, Bogdan Chirițoiu.

investigația CE la CFR Marfă

Viteza de circulație a trenurilor pe calea ferată trebuie crescută astfel încât transportul de călători și marfă să se facă în mod corespunzător, a spus marți Chirițoiu în deschiderea lucrărilor Zilele Feroviare 2019, eveniment aflat la a 14-a ediție.

„Marii operatorii economici se plâng că nu pot folosi calea ferată. Am aflat de la Renault că are nevoie de o capacitate mai bună (de transport pe calea ferată – n.red.) pentru export”, a explicat el.

Șeful CC spune că transporturile pe calea ferată sunt zona cea mai puțin reformată a economiei românești din ultimii 30 de ani. ”Cum se văd lucrurile din zona noastră? Este zona cea mai puțin reformată, cea mai putin schimbată de la comunism încoace. Aveți neșansa să nu aveți un sprijin bun din partea administrației. Poate fi o problemă de expertiză, dar nu cred. Cred că e vorba de capturarea administratiei de diferite (alte – n.red.) interese” a afirmat el.

Chirițoiu vede și o parte bună, anume presiunea pusă pe România pentru adoptarea regulilor UE. „Partea bună e că suntem fortați să facem schimbări. O dată că sunt regulile ce ne vin de la UE și trebuie să facem schimbări apoi sunt cele financiare, sunt investițiile ce se fac în infrastructură. Dacă nu creștem viteza de circulație a trenurilor nu vom putea face nici transport de marfă, nici călători pe calea ferată”, a adăugat acesta.

Care este actualitatea în domeniul Concurenței

„Cartoful fierbinte”, după cum se exprimă Chirițoiu, este situația CFR Marfă. În urmă cu ani buni compania a beneficiat de măsuri în vederea privatizării care acum riscă să fie interpretate de către Comisia Europeană drept ajutor de stat. Situația se va clarifica până la finele acestui an. Vom ști dacă la datoriile CFR Marfă trebuie să mai adăugam câteva sute de milioane d eeuro, spune el. „Avem câteva luni ca să gândim cu CFR Marfă și Ministerul Transporturilor soluții, cum vedem evoluția companiei”. CC a propus ca o partea a activelor CFR Marfă, de genul vagoane și locomotive, să meargă la CFR SA. Cu acestea CFR SA ar putea înființa o companie feroviară de transport pentru utilitate proprie. Potrivit șefului CFR SA datoriile CFR Marfă către gestionarul de infrastructură feroviară sunt de aproximativ un miliard de lei.

Două alte probleme sunt pe agenda CC. Una este cea a modului în care în viitor va fi subvenționat transportul pe calea ferată. „Avem discuții privind modul în care va fi subvenționat transportul de călători pe calea ferată. Este o fază intermediară cea în care suntem acum. Preocuparea noastră e să respectăm limita de suportabilitate a bugetului. Trebuie cu toții să ne pregătim însă pentru momentul când va trebui să deschidem și acest sector, deci când va trebui să facem diferența între traseele profitabile care nu necesită subvenții și cele care necesită subvenții”.

O a doua problemă privește TUI. O Directivă a UE obligă gestionarul infrastructurii să ajusteze valoarea taxei la costurile înregistrate, ceea ce ar trebui să ducă la o scădere a taxei. Pentru Consiliul Feroviar momentul adevărului va fi stabilirea TUI. Momentăm verificăm (doar – n.red.) dacă există acces nediscriminator la rețeaua de cale ferată dar în viitor vom verifica modul în care se calculează TUI”, avertizează Chirițoiu.

El mai opinează că România nu trebuie să fie o campioană a reformelor. „Schimbările nu se vor face dintr-o dată. Sunt de acord că România nu trebuie să fie campioana reformelor. Mai bine stăm și vedem ce fac alții și învățăm”, afirmă el.

Marian Mihail Călin, AFER: Pachetul IV ne va schimba

Adoptarea pachetului IV feroviar va transforma profund sectorul feroviar din România, a spus Marian Mihail Călin, șeful AFER. „În urma adoptării Pachetului IV ne așteptăm ca transportul feroviar să se transforme profund. Aceasta a început deja, știm că la 11 iunie România a semnat acordul de cooperare alături de Franța și Grecia, moment în care autoritatea feroviară a devenit jucător important în procesul de autorizare și certificare”, a spus el. Călin și-a manifestat convingerea că în scurt timp România va transpune cele două directive europene din domeniu în legislația națională.

Luscalov, AIF: CFR este la apogeul ultimilor 30 de ani

O voce unică, prin prisma optimismului exprimat, a fost cea a lui Corneliu Luscalov, director executiv al Asociației Industriei Feroviare. „CFR este la apogeul dezvoltării sale din ultimii 30 de ani. Vedem șase secțiuni de coridor european în stare de finalizare, alte trei în stare de adjudecare.

Credem că 2020 va fi un an important, că CFR va fi în măsură să redea circulației și alte secțiuni. Valorile contractate sunt importante, de peste 2 miliarde euro dacă luam în calcul și achizițiile de la Metrorex. Este momentul ca transportul pe șină să redevină ceea ce era odată”, a spus el.

Cea de-a XIV-a ediţie a evenimentului Zilele Feroviare 2019 – Summit-ul de Investiţii Feroviare reunește timp de două zile, într-un eveniment ce integrează o expoziţie specializată, o conferinţă internaţională, precum şi numeroase sesiuni de networking, reprezentanţi ai industriei feroviare şi ai serviciilor suport – companii, specialişti şi autorităţi.

Evenimentul este organizat de Club Feroviar cu sprijinul Asociaţiei Industriei Feroviare din România şi are loc în zilele de 8 şi 9 octombrie la Bucureşti (Hotel Radisson Blu).

Obiectivul principal este analiza completă a pieţei feroviare interne şi internaţionale, în cadrul unui dialog intens între strategii şi experţii sectorului feroviar, ai operatorilor de transport feroviar de călători şi de marfă, ai organizaţiilor internaţionale de profil şi cei ai industriei feroviare.