Bogdan Aurescu, ministrul Afacerilor Externe, va discuta în cursul unei întâlniri la Washington, la invitația omologului său, secretarul de stat Antony Blinken, soarta proiectului Rail2Sea.
„Vom discuta despre posibilitatea dezvoltării proiectelor de interconectare strategică care sunt foarte importante pentru România și pentru regiunea celor 3 Mări – mă refer aici în special la proiectul Rail2Sea care conectează Portul Constanța, pe cale ferată, cu Portul Gdansk din Polonia de la Marea Baltică, dar și proiectul Via Carpathia, și să vedem în ce măsură SUA pot să participe inclusiv financiar la dezvoltarea acestor proiecte”, a spus diplomatul într-un interviu acordat Antena3.
Coridorul feroviar Gdansk – Constanţa (3.663 km) este proiectul propus de România la Summitul celor 3 Mări, derulat în 2018.
Ce presupune proiectul Rail2Sea
Potrivit sitului de internet al proiectului, disponibil aici, pe teritoriul României proiectul vizează modernizarea și dezvoltarea liniilor de cale ferată și are patru ramuri:
- Ramura de Nord A Episcopia Bihor – Cluj Napoca – Campia Turzii – Teius – Coslariu – Brasov – Predeal – Ploiesti – Bucuresti – Fetesti – Constanta Traseul traversează toate tipurile de relief geografic O parte a traseului este electrificată într-un sistem AC de 25kw 50Hz Viteza maximă variază între 50 și 160 km/h O parte a secțiunii este o cale ferată modernizată. Calea ferată face parte din rețeaua TEN-T Sunt necesare lucrari de reabilitare/modernizare/electrificare pentru urmatoarele tronsoane: Episcopia Bihor – Cluj Napoca – Campia Turzii – Teius – Coslariu si Brasov – Predeal .
- Ramura de Nord B Arad – Simeria – Coslariu – Sighisoara – Brasov – Predeal – Ploiesti – Bucuresti – Fetesti – Constanta Traseul traversează toate tipurile de relief geografic Întregul traseu este electrificat într-un sistem AC de 25kw 50Hz Toata lungimea se executa pe calea ferata dubla electrificata Viteza maximă variază între 50 și 160 km/h 571 km reprezintă calea ferată modernizată Întregul traseu face parte din coridorul TEN-T Core Sunt necesare lucrari de reabilitare/modernizare/electrificare pentru urmatorul tronson: Brasov – Predeal.
- Ramura de Nord C Valea lui Mihai – Oradea – Cluj Napoca – Dej – Beclean – Ilva Mica – Vatra Dornei – Campulung Moldovenesc – Gura Humorului – Suceava – Pascani – Bacau – Focsani – Buzau – Fetesti – Constanta Traseul traversează toate tipurile de relief geografic O parte a traseului este electrificată într-un sistem AC de 25kw 50Hz Aproximativ 70% din secțiune este cale ferată electrificată cu două șine și aproximativ 30% este cale ferată neelectrificată cu o singură cale. Viteza maximă variază între 50 și 160 km/h 79 km reprezintă calea ferată modernizată Întregul traseu face parte din coridorul TEN-T Core Sunt necesare lucrari de reabilitare/modernizare/electrificare pentru urmatoarele tronsoane: Valea lui Mihai – Oradea – Cluj Napoca – Dej – Beclean – Ilva Mica – Vatra Dornei – Campulung Moldovenesc – Gura Humorului – Suceava – Pascani – Bacau – Focsani – Buzau – Fetesti
- Ramura de Sud Arad – Timisoara – Caransebes – Craiova – Bucuresti – Fetesti – Constanta Traseul traversează toate tipurile de relief geografic Întregul traseu este electrificat într-un sistem AC de 25kw 50Hz Cea mai mare parte a lungimii este reprezentată de calea ferată dublă Viteza maximă variază între 50 și 160 km/h 222 km reprezintă calea ferată modernizată Întregul traseu face parte din coridorul TEN-T Core Sunt necesare lucrari de reabilitare/modernizare/electrificare pentru urmatoarele tronsoane: Arad – Timisoara – Caransebes – Craiova – Bucuresti
Întregul proiect ar trebui să fie gata in România în perioada 2023-2024, potrivit sitului de internet menționat.