Bode speră să fie semnat în mandatul său contractul celor 40 de rame electrice ale ARF

6 noiembrie 2019

Dacă nu vor fi recepționate în mandatul său cele 40 de rame licitate de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară (termenul de livrare a primei rame fiind de 18 luni de la semnarea contractului) măcar contractul acestora să fie semnat cât este el la putere la Ministerul Transporturilor. Ministrul Lucian Bode și-a exprimat marți dorința de a urgenta finalizarea procedurii de achiziție pentru ramele electrice.

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, dorește numirea managerilor potrivit prevederilor legislației guvernanței corporative a companiilor de stat OUG 109 dar și soluționarea rapidă a problemei dificile în care se găsesc unele societăți de cale ferată.

„Astăzi, am avut aproape trei ore de discuţii cu domnul Cuc, cu secretarul general, cu directorul TAROM, cu directorul CFR Marfă, cu directorul CNAIR, pentru că sunt câteva chestiuni urgente care necesită decizii urgente din partea noastră, din partea Guvernului Orban”, a spus marți Lucian Bode.

Situația CFR Marfă este una neclară. Se știe că se așteaptă decizia Comisiei Europene privind măsurile de conversie a datoriilor în acțiuni adoptate de Guvern acum câțiva ani cu ocazia  tentativei de privatizare a CFR Marfă, În timp ce neoficial se vehiculează informațiile că decizia CE ar fi sosit în România (și că aceasta ar fi cea de recuperare de către stat a ajutorului acordat atunci CFR Marfă), oficial lipsește orice confirmare publică.

Aceasta pare a fi problema ce va fi discutată de Lucian Bode, pe lângă situația gravă în care se găsește compania în relația cu CFR SA anume datorii de aproximativ un miliarde de lei în contul TUI neplătit către gestionarul infrastructurii.

Discuțiile vor continua și miercuri după instalarea sa la minister. Ministrul va face declarații presei la ora 16.00 în condițiile în care patru ore mai devreme, la ora 12.00 are loc prima ședință oficială a Guvernului Orban.

“Mâine (miercuri – n. r.), în momentul predării şi preluării ministerului, o să vă stau la dispoziţie pe fiecare dosar în parte cu răspunsuri la întrebările dumneavoastră. Nu întâmplător am chemat la discuţii TAROM, CNAIR şi CFR Marfă, fiind trei companii importante din portofoliul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor şi am discutat despre problemele lor şi mai ales despre ce soluţii se întrevăd pentru a fi luate urgent în cele trei cazuri.

Bode urmează să facă o evaluarea a activității managerilor companiilor de stat printre care CFR SA şi CFR Călători. El a mai spus că susţine decizia Guvernului Orban, aceea de a aduce în funcţii manageri profesionişti, printr-un proces de selecţie pe OUG 109, potrivit Agerpres.

Referitor la materialul rulant nou, Bode a amintit că sunt disponibili bani europeni, respectiv 252 milioane de euro, pentru achiziţia de noi garnituri care să circule pe calea ferată.

“Avem disponibili 252 de milioane de euro bani europeni. S-a demarat procesul de achiziţie pe cele 40 de rame. Există o contestaţie. Noi ne-am propus în acest mandat scurt, în această guvernare, să semnăm contractul pentru achiziţia celor 40 de rame noi. Vorbim de aproximativ 200 de milioane de euro valoare contract. Prima ramă, aşa cum arată condiţiile din contract, trebuie să fie livrată în 18 luni de la semnarea contractului şi restul în 36 de luni”, a mai spus Lucian Bode.

Contestarea licitațiilor a fost făcută de către Alstom și Siemens. Acestea au contestat la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) raportul procedurii organizate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară pentru achiziția de Rame Electrice Regionale (REM).

Licitaţia pentru achiziţia de material rulant nou vizează iniţial 40 de trenuri electrice regionale RE-R, cu posibilitatea suplimentării cu încă 40 de rame electrice. Noile rame vor circula cu viteză maximă de 160 km/oră. Operatorul economic care ofertează trebuie să facă dovada că în cursul unei perioade care acoperă cel mult ultimii trei ani, a furnizat minimum 40 produse similare și a asigurat servicii de mentenanță ale ramelor electrice în valoare de minimum 114,28 milioane lei, fără TVA, echivalentul a 24 milioane de euro fără TVA.

Finanțarea proiectului este asigurată din Programul Operaţional Infrastructură Mare – POIM și bugetul de stat. ARF are calitatea de beneficiar direct în cadrul POIM, în condiţiile prevăzute în Ghidul solicitantului, pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar. Valoarea estimativă a procedurii este cuprinsă între 1,7 și 4,55 miliarde lei, valoarea superioară fiind valabilă în cazul în care ARF mai cumpără 40 de rame.