Bode: Sper ca Dacia și CFR Marfă să găsească soluții care să îi avantajeze reciproc

26 noiembrie 2019

Ministrul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Lucian Bode, a discutat cu reprezentanţii companiei Dacia despre stadiul proiectelor de infrastructură necesare pentru dezvoltarea atât a exportului de autovehicule produse în uzinele Dacia cât şi a economiei naţionale. Situația căii ferate este una dintre nemulțumirilor Dacia – Renault, dar și a Ford Craiova.

Doru Cireașă

“La întâlnirea cu reprezentanţii conducerii Dacia am convenit asupra formării unor grupuri de lucru alcătuite din reprezentanţi ai administraţiei, ai investitorilor privaţi şi consilieri ai prim-ministrului”, spune ministrul, potrivit Agerpres.

„Ştiu problemele cu care se confruntă cei de la Dacia şi am convingerea că printr-un dialog permanent, mare parte dintre acestea se pot rezolva. Deja le-am transmis ca s-a rezolvat situaţia pe care mi-au semnalat-o în ceea ce priveşte portul Constanţa: din ianuarie 2020 nu se vor mai desfăşura operaţiuni încărcare/descărcare mărfuri pulbere vrac, la dana vecină cu zona unde se află autoturismele Dacia, destinate exportului. În ceea ce priveşte relaţia contractuală cu CFR Marfă, sper ca noua conducere a societăţii să găsească, prin dialogul cu reprezentanţii Dacia, o soluţie care să avantajeze ambele părţi”,  a adăugat Lucian Bode.

La întrevederea cu reprezentanţii managementului companiei Dacia şi cu CEO Groupe Renault România, Christophe Dridi au participat ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode, împreună cu Ludovic Orban, prim-ministrul României şi Costel Alexe, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor.

Renault, nemulțumit de calea ferată

Recent, Renault România i-a reclamat președintelui Consiliului Concurenței /CC/, Bogdan Chirițoiu, că ar avea nevoie de o cale ferată mai bună care să îi permită eficientizarea exportului de vehicule. Declarația a fost făcută recent, în deschiderea evenimentului Zilele Feroviare 2019 de către șeful CC, Bogdan Chirițoiu.

Viteza de circulație a trenurilor pe calea ferată trebuie crescută astfel încât transportul de călători și marfă să se facă în mod corespunzător, a mai spus Chirițoiu.

„Marii operatorii economici se plâng că nu pot folosi calea ferată. Am aflat de la Renault că are nevoie de o capacitate mai bună (de transport pe calea ferată – n.red.) pentru export”, a explicat el.

Transportul pe calea ferată, totuși cel preferat

Compania de logistică ce transportă 60% dintre automobilele Dacia și Ford produse în țară, respectiv GEFCO, spune că transportul pe calea ferată este de preferat, din mai multe motive. Potrivit Hotnews.ro, compania transportă annual în medie 122.000 de mașini pe calea ferată și 99.000 pe șosele. Viteza rămâne marea problemă a trenurilor, care sunt ținute ore în șir în diverse locuri și ajung să facă două-trei zile dintr-o parte în alta a țării. Apoi, la granița ungară pot fi ținute și o zi pentru control.

Transporturile pe calea ferată sunt mai ușor de organizat și capacitatea este mult mai mare, în comparație cu cele efectuate cu camioanele, spune Jerome Chevrolet, director GEFCO pentru România și Bulgaria.

Într-un tren încap peste 250 de mașini și, deși uneori drumul de la Constanța la granița ungară poate dura 72 de ore, capacitatea de transport este un factor esențial de partea feroviarului.

Transporturile feroviare sunt mai ușor de organizat și amprenta de carbon este mai redusă, mai spun cei de la GEFCO , care trimit 20 de trenuri/săptămână. Spre exemplu, mașini Ford sunt trimise către patru destinații: Germania, Italia, țările Benelux și portul Constanța. GEFCO a comandat vagoane special concepute pentru a se potrivi cu noile necesități determinate de dimensiunile modelului EcoSport fabricat de Ford Craiova.

Clienții preferă transportul feroviar, chiar dacă durează mai mult și, cu cât timpul de tranzit este mai mare, cu atât companiile pierd bani mai mulți. Compensează însă faptul că volumele de transport sunt mult mai mari pe calea ferată.

Sunt multe porțiuni unde șoselele au o singură bandă pe sens și, deși viteza medie pe ”rutier” poate fi net superioară celei de pe calea ferată, per total tot trenurile sunt preferate pentru transportul de piese auto și mașini.

Transportul feroviar rămâne de bază, datorită capacității, mai ales că în Europa nu sunt suficiente camioane pentru transportul de mașini finite. ”Calea ferată asigură transportul într-un timp rezonabil al unui număr mare de mașini”, explică Dan Artenii de la GEFCO.

Recent, Ian Pearson, director în cadrul Ford Craiova, spunea că trenurile de marfă au o viteză de numai 13 km/h. El spunea că trenurile sunt ținute și 24 de ore la granița româno-ungară și că din Craiova, până în Austria trenurile cu mașini fac 36 de ore, din care 24 până la ieșirea din țară. Imediat după ieșirea din țară viteza medie a trenurilor ajunge să fie de patru ori mai mare, adaugă reprezentantul Ford.