spot_img
luni, ianuarie 30, 2023
spot_img

Bode se consultă cu ministrul austriac al Afacerilor Europene pe trenurile cu îngrijitoare

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a dat duminică seara detalii la un post de televiziune privind recentele informații contradictorii privitoare la organizarea unor trenuri între România și Austria care să transporte personalul necesar îngrijirii vârstnicilor în această țară. Urmează consultări pe trenurile cu îngrijitoare.

trenurile cu îngrijitoare tren de noapte Viena-Bruxelles

Doru Cireașă

Ministrul Transporturilor din România, Lucian Bode, și cel austriac pentru Afaceri Europene, Karoline Edtstadler, vor purta luni o discuție telefonică privind înființarea unor trenuri speciale care să transporte forță de muncă din România în Austria, a informat Bode duminică seara la B1 TV.

Guvernul are obligația să asigure libera circulație a populației, dar azi România se află în stare de urgență, așadar inclusiv circulația persoanelor este reglementată de ordonanțe speciale”, a explicat Bode actuala situație.

Cronologia problemei

Ministrul a arătat cum a evoluat problema transportului special. Joi, ministrul afacerilor europe din Austria (Karoline Edtstadler – n.red.) a anunțat introducere trenurilor speciale începând cu data de 2 mai. Precizez faptul că Ambasada României de la Viena a informat Guvernul tot joi 23 aprilie cu privire la acest anunț, spunând că nu a fost informată cu privire la demersurile Guvernului federal. Tot în 23 aprilie autoritățile române au contactat telefonic Ambasada de la București și au solicitat informații suplimentare (ministrul nu menționează răspunsul Ambasadei – n.red.). Vineri am făcut declarațiile de la Timișoara și tot vineri am transmis adrese oficiale către ministrul Muncii, Afacerilor Interne, Externe prin care am solicitat informații pe subiect”, spune Lucian Bode.

Urmează consultări pe trenurile cu îngrijitoare

Foarte important, vineri, după declarațiile făcute la Timișoara, am primit o scrisoare oficială din partea Ambasadei Austriei în care suntem informați oficial, pentru prima dată, cu privire la intențiile Austriei. Mâine dimineața voi avea o convorbire telefonică cu doamna ministru din Austria, ocazie cu care vom clarifica toate aspectele”, spune Bode.

El a solicitat ca toate probleme acestui tip de transporturi și responsabilitățile tuturor să fie clare.

Trebuie să fie foarte clar, suntem în stare de urgență, trebuie să știm cine se ocupă de recrutarea forței de muncă și ce obligații are, trebuie să știm cum se deplaseză această forță de muncă de la domiciliu la Timișoara și ce responsabilități sunt”, afirmă Bode.

Cât privește declarațiile anterioare ale managementului CFR Călători privind aceste trenuri, Bode a spus că firma condusă de Dan Costescu nu a purtat negocieri oficiale. „Eu nu am informația oficială că managementul CFR Călători a negociat oficial cu OBB astfel de chestiuni. I-am întrebat pe cei de la CFR Călători dacă au înțelegeri oficiale, căci discuții pot avea, e o piață liberă și poți avea discuții, dar aici vorbim de relații comerciale care se stabilesc pe baza unor înțelegeri comerciale, clauze parafate, nu pe baza unor discuții telefonice”, afirmă ministrul.

Potrivit lui Bode, Dan Costescu i-ar fi zis că „este o evaluare pe care compania o face, nu că s-a luat decizia”.

Exemplul zborurilor charter de la Cluj-Napoca

Bode a făcut și o paralelă cu charterele plecate de pe Aeroportul Cluj în 9 aprilie, zi în care mii de români s-au înghesuit pe aeroport, fără a respecta măsurile de protecție. După 9 aprilie Bode a dat un ordin de ministru și astfel de cazuri nu au mai avut loc. La fel se așteaptă să se întâmple și în transporturile feroviare speciale.

Am fost în situația neplăcută pe 9 aprilie cu acele zboruri de la Cluj-Napoca și a doua zi am emis un ordin de ministru în care am reglementat clar cum se fac aceste zboruri charter. Din 10 aprilie nu a mai existat nicio dispută publică pentru că lucrurile sunt clare astăzi. Dacă se dorește transportul muncitorilor sezonieri, se poate realiza foarte bine cu acest zboruri charter, dar dacă statul român la solicitarea Guvernului federal ajunge la o înțelegere la transportul pe calea ferată, la fel lucrurile trebuie să fie foarte clare. De la momentul la care pleacă de la domiciliu, la momentul în care ajunge la destinație, fiecare parte trebuie să își cunoască responsabilitățile”, afimă oficialul român.

Ultimele Articole