Boc merge la risc. Dacă CNSC dă verde, va semna contractul pentru S.F. metrou

21 noiembrie 2019

Dacă la CFR există rezerve privind semnarea unor contracte importante de modernizare a căii ferate ca urmare a faptului că pe rolul instanțelor de judecată se găsesc dosare privind procedurile de achiziție (exemplu loturile Brașov – Sighișoara), la Cluj lucrurile par a merge mai simplu. Primarul Emil Boc spune că va semna contractul pentru SF metrou, cu riscurile ulterioare.

Doru Cireașă

 

Emil Boc crede că prezentarea situației ca fiind dificilă din cauza posibilității avute de nemulțumiții la licitație, de a se adresa Curții de Apel, reprezintă o abordare în „manieră dramatică”.

“Haideți să nu dramatizăm ceea ce reprezintă o procedură legală. Adică, ca la examen – dai un examen, primești un rezultat, ai dreptul să faci contestație. Și aici, este o licitație, s-a anunțat un câștigător, au dreptul cei care au pierdut să facă o contestație, nu e nimic deplasat în asta. Contestația se soluționează între 30 și 60 de zile, potrivit legii, de către Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, după care se merge mai departe. Să nu privim în manieră dramatică, ca ceva ieșit din comun, este o procedură legală”, a declarat, joi, primarul, la un post de radio local, potrivit zcj.ro.

Prevederile legale permit într-adevăr semnarea contractelor după obținerea deciziilor favorabile de la CNSC. Legea 101/2016 ce  reglementează contestațiile și modul de soluționare a acestora spune la art.9, alin.4 că “Autoritatea Constractantă are dreptul de a încheia contractul numai după comunicarea deciziei CNSC și cu respectarea termenului de așteptare prevăzut pentru încheierea lui”.

În cazul în care Curtea de Apel ar pronunța o hotărâre contrară, firma ce ar fi fost îndreptățită să câștige contractul ar urma să primească cota de profit declarată în oferta depusă, de regulă sub 10% din valoarea contractului.

Deciziile Justiției întârzie proiectele cu 3-6 luni

Boc este decis ca odată pronunțată o decizie pozitivă a CNSC să semneze contractul cu asocierea câștigătoare, respectiv SWS Engineering Spa (Italia) – Systra (Franța) – Metrans Engineering SRL.

“Legea s-a simplificat și, practic, acum sunt câteva instrumente la îndemâna administrației publice locale de a scurta puțin sau elimina cangrena aceasta. Dacă nu se respectă termenul de 30, maxim 60 de zile la CNSC, devine o problemă, dacă acolo nu s-ar judeca la timp. Deocamdată, suntem în termen. După ce vine o decizie a CNSC, sunt două soluții: dacă licitația este în regulă, poți semna contractul, chiar dacă el are dreptul să te acționeze în instanță. Mulți primari nu au curajul, deși legea le permite, ca după ce au o soluție pozitivă de la CNSC, să semneze contractul. Dacă mergi înapoi în instanță, din nou ai trimis între 3 și 6 luni proiectul în decor, dar asta stă la îndemâna primarului să-și asume. Legea îți dă dreptul să mergi mai departe. Eu, de obicei, am așteptat rezoluția primei instanțe și am mers mai departe”, a explicat Emil Boc.

Decizia Primăriei Cluj de a desemna câștigătoare o asociere de firme în principal din afara României, în condițiile în care la procedură a participat și  asocierea româno-japoneză Metroul SA  Padeco a suprins.

Aceasta deoarece Metroul SA este nelipsită din toate proiectele de dezvoltare a metroului bucureștean. Metroul SA, participantul la licitație a cărui ofertă a fost plasată pe locul 2, a depus, în 8 noiembrie 2019, contestaţie la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor. Pe lângă faptul că preţul oferit de Metroul SA, de 29,38 milioane de lei, a fost mai mic decât cel al asocierii declarate câştigătoare, reprezentanţii companiei bucureştene au acuzat şi depunctarea artificială a ofertei lor.

Firma câștigătoare, înființată de un fost director tehnic al Metrorex

Cât privește oferta desemnată câștigătoare se pare că există și un conflict de ineterese ce urmează a fi tranșat de cNSC. Mai precis asocierea declarată câştigătoare include tocmai firma Metrans Engineering SRL, care a a oferit consultanţă pentru elaborarea documentaţiei. În toamna anului trecut Primăria Cluj-Napoca a acordat firmei Metrans Engineering, prin atribuire directă, un contract de 100.000 de lei pentru consultanţă chiar pentru realizarea caietului de sarcini al licitaţiei pe care Metrans urma să o câştige un an mai târziu împreună cu partenerii italieni şi francezi. Metrans are printre acționari pe Ionel Oprea, director tehnic al Metrorex acum câțiva ani și a fost înființată chiar în anul în care a primit contractul de la Primăria Cluj. Celălalt acționar Radu Gabriel Dumitru a fost angajat ca manager de proiect al Metroul SA.

Pentru realizarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate pentru metrou și tren metropolitan în Cluj-Napoca au fost depuse cinci oferte: asocierea SWS Engineering Spa (Italia) –  SYSTRA (Franța) – METRANS Engineering (România); asocierea Explan (România) – DR. SAUER & PARTNERS (Marea Britanie); asocierea METROUL SA (România) – PADECO ( Japonia); asocierea EUROCERAD INTERNATIONAL (România) – 3TI PROGETTI ITALIA – INGEGNERIA INTEGRATA (Italia); EGIS RAIL SA (Franța). Două dintre cele cinci participante, respectiv EGIS RAIL și socierea Explan SRL (România)  – DR. SAUER and PARTENERS (România) au fost declarate inacceptabile de către comisia de evaluare și respinse din cauza neîndeplinirii cerințele de calificare solicitate în documentația de atribuire.

Traseul metroului clujean

”Metroul este prevăzut din centrul Floreștiului, pe la Polus/Vivo, cum se numește acum. Are 16 km și 16 stații, cam la un km va fi o stație. Se va oprit la Podul Ira, iar de la Podul Ira metroul se va conecta cu calea ferată și vei putea merge până unde ai nevoie. Aproximativ doi ani durează realizarea acestui studiu de prefezabilitate, după care se va trece în faza următoare de de a gândi bani europeni, bani locali, bani naționali și parteneriat public-privat pentru finanța metroul”, explica recent Emil Boc la Napoca FM.