Primarul general Nicușor Dan a anunțat miercuri suspendarea pentru doi ani a Planurilor Urbanistice Zonale a cinci sectoare din Capitală, în încercarea de a opri, printre altele, construcția de blocuri pe calea ferată.
Edilul a spus că este absolut scandalos ca în situaţia în care avem o poluare a aerului, în situaţia în care avem zeci de mii de copii care suferă de boli respiratorii, în situaţia în care avem zeci de mii de vârstnici care suferă de boli cardiovasculare din cauza acestei poluări atmosferice în Bucureşti, sute de hectare de spaţiu verde, prin aceste PUZ-uri de Sector, urmează să devină spaţii construibile.
”În al doilea rând, vorbesc punctual, dar e o chestiune importantă. Am prezentat un proiect care are şi acordul Ministerului Transporturilor pentru metroul de suprafaţă. Există zone în Bucureşti care nu sunt conectate, care nu au încă metrou şi care nu sunt conectate, bine conectate cu alte zone de interes din Bucureşti. În acest, unul din punctele importante din această reţea de metrou de suprafaţă este zona Giurgiului-Ferentari, da? Acolo vorbim de 200.000 de oameni care pot să fie conectați direct cu Pipera, care pot să fie conectați direct cu Gara de Nord, cu AFI, cu Aeroportul Otopeni. Prin PUZ Sector 5, pe această linie de tren pe care există fizic, Primăria Sectorului 5 vrea să pună alte blocuri între blocurile care deja există în acea zonă”, a spus Nicușor Dan.
Construcția de blocuri pe calea ferată, intenția fostului primar Daniel Florea
Fostul primar al Sectorului 5, Daniel Florea (PSD), a reușit, la finele lunii iunie 2020, după ani de lobby, să treacă prin Parlament o lege controversată, ce prevedea dezafectarea a 7,4 km de cale ferată urbană din sud-vestul Capitalei.
Edilul voia cu orice preț s-o transforme într-un bulevard, înscriindu-se astfel într-o tendință antieuropeană, din moment ce la nivelul UE este promovat intens transportul pe șină. Prima etapă ar fi fost transferul căii ferate respective în administrarea Primăriei Capitalei, condusă atunci de Gabriela Firea, colega de partid a lui Daniel Florea. Planul continua apoi cu delegarea atribuțiilor către Primăria Sectorului 5, care urma să scoată șinele și să facă acolo un bulevard cu patru benzi.
Prima etapă, în speță Legea, a trecut fluierând prin forul legislativ. Cot la cot Putere și Opoziție, 200 de membri ai Camerei Deputaților (din totalul de 300) au votat pentru trecerea căii ferate Cotroceni – Progresul (Răzoare-Luică), de la CFR SA la Consiliul Local al Sectorului 5.
Apoi, și Senatul a luat aceeași decizie, iar pe 29 iunie 2020 actul normativ a fost trimis spre promulgare la Palatul Cotroceni. Numai că președintele Klaus Iohannis a contestat Legea la Curtea Constituțională și a avut câștig de cauză. (A.B.)