Blocajul căii ferate Gara de Nord – Otopeni, în atenția France Presse

29 noiembrie 2019

Blocajele lucrărilor de modernizare a căii ferate Gara de Nord – Otopeni, a căror importanță pentru derularea corespunzătoare a meciurilor găzduite de România la Euro – 2020 nu poate fi tăgăduită, au intrat în atenția Agenției de presă a Franței, Agence France -Presse (AFP). Aceasta a publicat un articol despre stadiul în care se găsește România cu pregătirile cu câteva luni înainte de începerea competiției.

Doru Cireașă

calea ferată de Otopeni calea ferată de aeroport

AFP arată într-un material care sunt problemele cu care se confruntă România înaintea tragerii la sorţi a grupelor Campionatului European din 2020, care va avea loc sâmbătă: stadioanele promise nu sunt gata, nici calea ferată de la aeroportul Otopeni la Bucureşti nu este, iar echipa nu şi-a asigurat participarea la turneul final, potrivit News.ro.

Organizând sâmbătă tragerea la sorţi a Euro-2020 şi fiind una dintre cele 12 ţări-gazdă, totul ar trebui să încurajeze România să se bucure. Dar cu şapte luni înaintea loviturii de începere a turneului final, ţara se teme că nu e nici pregătită, nici calificată, arată AFP, în materialul citat de lematin.ch.

“Sunt dezamăgit pentru că nici stadioanele, nici infrastructura pentru a transporta turiştii nu sunt terminate. Şi ce să mai spun de starea fotbalului românesc?”, s-a plâns Alexandru, un fan de 38 de ani, agenţiei franceze, după o nouă înfrângere a echipei naţionale, bătută cu 5-0 la mijlocul luinii noiembrie, în preliminarii.

Atmosfera nu este veselă pe şantierele stadioanelor din Capitală. Multiplele întârzieri au luat o turnură politică atunci când noul premier de centru-dreapta Ludovic Orban a făcut inventarul stadiului lucrărilor, în noiembrie, la câteva zile după preluarea funcţiei.

“Lucrările nu au avansat niciun pic în patru ani”, a deplâns el situaţia, dând vina pe guvernele anterioare, de stânga.

România a promis modernizarea a patru stadioane din Bucureşti, pentru antrenamentele echipelor calificate. Însă pentru şeful guvernului român, doar două vor fi funcţionale înaintea primului meci, din 14 iunie 2020. Fundaţiile unui al treilea abia au fost puse. Din cauza unui litigiu, lucrările nici nu au început la al patrulea. Cele patru meciuri din Grupa C, din care vor mai face parte Ucraina şi Olanda, vor avea loc pe Arena Naţională din Bucureşti, un stadion de aproape 55.000 de locuri, omologat pentru competiţii europene.

“Am fost bucuros când am auzit că vom găzdui aceste meciuri, gândindu-mă că vom avea în sfârşit o nouă infrastructură la Bucureşti. Dar am rezolvat problema în stil românesc”, încălcând toate angajamentele, a ironizat situaţia un alt suporter, Adrian, de 32 de ani. Inaugurat în octombrie, şantierul căii ferate care ar trebui să lege aeroportul de principala gară din Bucureşti este astăzi întârziat din cauza unei acţiuni în justiţie a riveranilor.

În faţa acestor critici, coordonatorul naţional al evenimentului, Florin Sari, de la FRF, dă asigurări că nimeni nu trebuie să-şi facă griji: “Am parcurs un lung drum şi suntem pe ultima linie dreaptă. Infrastructura promisă nu a fost cerută de UEFA, ea a fost doar pentru a susţine candidatura noastră”, a spus el pentru AFP. Echipele vor avea la dispoziţie, potrivit lui, trei alte stadioane pentru antrenamente, în vecinătatea Bucureştiului.

Precauțiile CFR SA, luate degeaba

Într-un document prezentat la începutul lucrărilor, CFR preciza că a ales o variantă de traseu proiectată cu un impact minim asupra tuturor clădirilor situate în zona amplasamentului actual. Soluția pentru implemetarea acestui proiect implică un traseu de cale ferată suprateran, situat pe partea stângă a Străzii Drumul Gării Odăi, pe amplasamentul obiectivului urmând a fi construie doar pilele viaductului și un drum de acces tehnologic. Cu toate acestea lucrările au trezit nemulțumirea locuitorilor din zonă care au reușit să anuleze in instanțele de judecată autorizația de construire.

”Astfel, noua construție nu va afecta nici proprietățile și nici accesul la acestea, deoarece înălțimea viaductului va fi de minimum 7,5 m, iar distanțele măsurate de la axul căii vor avea minimum 12,18 m și maximum 24,28 m. De asemenea, tot în cadrul acestui proiect, CFR SA va reabilita strada Drumul Gării Odăi, iar dacă va fi cazul, utilitățile existente (conducte de apă, canal, rețele electrice și de telecomunicații) vor fi relocate, cheltuielile aferente urmând a fi suportate tot de CNCF CFR S.A”, spunea CFR într-un comunicat de presă

În ce privește viaductul de acces spre terminalul T1 al Aeroportului, cu supratraversarea DN1, acesta are o lungime totală de 1.521 m și va fi realizat din 42 de pile și o culee, care vor fi fundate indirect pe piloți forați de diametru mare D=1,5 m, cu lungimea de 30 m. ”Facem precizarea că doar 5 dintre cele 42 de pile ale viaductului sunt prevăzute a fi construite în zona locuită, fără a fi afectate însă clădirile. În ceea ce privește distanța măsurată de la marginea viaductului la fața clădirii/locuinței aceasta este cuprinsă între minimum 14,71 m și maximum 27,78 m. Singura execepție o reprezintă o anexă/extindere fără număr cadastral, situată la o distanță de 8,53 m de la marginea viaductului”, arăta CFR SA.