sâmbătă, aprilie 20, 2024
spot_img

Două motive feroviare pentru care se va construi Biserica Eroilor de pe Valea Trotușului

Primul pod metalic mixt (feroviar și rutier) construit în România, proiectat de Anghel Saligny și inaugurat în 1881, și vechea stație de cale ferată Onești, ridicată în 1884, sunt două dintre motivele pentru care se va construi Biserica Eroilor de pe Valea Trotușului.

”Va fi construită o nouă poartă către cer, Biserica Parohiei Sf. Împărați Constantin și Elena. Cu binecuvântarea IPS Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului, Parohia Sf. Împărați Constantin și Elena a pornit într-o nouă călătorie atât în plan comunitar, cât mai ales în plan duhovnicesc, la finalul căreia se va afla o Biserică închinată Eroilor Neamului și Reginei Maria, purtând hramul Acoperământul Maicii Domnului. Suntem, de atunci, cu gândul și cu fapta spre o nouă poartă către cer”, a declarat protopopul de Onești, părintele dr. Ioan Bârgăoanu, cu ocazia sfințirii locului pe care va fi ridicat noul lăcaș de cult.



Șase motive pentru Biserica Eroilor de pe Valea Trotușului. Două au legătură cu calea ferată

Consultat de ziarul băcăuan Deșteptarea, inginerul Gheorghe Bogza, pasionat de istoria zonei Onești, autor al mai multor cărți de istorie locală oneșteană, a menționat șase motive pentru care trebuie edificat noul locaș de cult.

„Motivul principal este cuprins chiar în testamentul Reginei Maria a României, în care ne spune: <Dorința mea fierbinte ar fi fost să înalț o biserică mică pe fostul front de la Onești și să înființez un cămin cu numele meu pentru studentele de la Universitatea din Iași, ca amintire a zilelor grele petrecute acolo în timpul Marelui Război pentru Întregirea Neamului>”, spune el.

Alte două motive sunt funcționarea la Onești, tot în Primul Război Mondial, a primului Spital „Regina Maria”, existența Panteonului Eroilor „Regina Maria” de lângă sediul Primăriei Onești, finalizat în 1941 de Așezământul Național „Regina Maria” pentru Cultul Eroilor, în care se odihnesc osemintele ostașilor „căzuți pe aceste meleaguri în Războiul 1916-1919 de Întregire a Neamului”. Un al patrulea motiv este existența la intrarea în Onești, dinspre Bacău, tot pe Calea Mărășești, la circa 500 metri de amplasamentul noii biserici, a Obeliscului Eroilor români din Primul Război Mondial, “ridicat în 1930 din inițiativă cetățenilor”.

Al cincilea este apropierea noii biserici de podul de metal ridicat în 1881 peste râul Trotuș, proiectat de Anghel Saligny, primul pod metalic mixt (feroviar și rutier) construit în România. Pe acest pod au trecut Regele Ferdinand și Regina Maria, mulți generali, ofițeri și soldați, în drumul lor spre linia frontului de la Tg. Ocna, și tot pe aici s-au întors trenurile sanitare și ambulanțele “Regina Maria” pline cu răniți spre spitalele militare de la Onești, Căiuți și Coțofănești.

Și vechea stație de cale ferată din Onești, ridicată în 1884, ar fi un motiv pentru construirea Bisericii Eroilor Neamului, aceasta fiind menționată de Regina Maria, de generalul Alexandru Averescu și de mulți alții în jurnalele și memoriile lor de război.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC 25 de ani: Basm/Real. Ţinta comună – Realizarea proiectului

ARIC a organizat ieri, 18 aprilie, o Conferință aniversară la hotel Novotel București pentru a celebra 25 de ani de la înfiinţare. Evenimentul, intitulat „Basm/Real...

Ultimele Articole