Biletul unic feroviar, pe care vrea să-l introducă Autoritatea pentru Reformă Feroviară pe rețeaua de cale ferată din România, a intrat de vineri în teste.
ARF a anunțat printr-un comunicat că echipa de proiect a SC Informatică Feroviară a lansat începând de vineri, 21 aprilie 2023, acțiunea de testare tehnică a sistemului de vânzare a biletelor, de pe platforma online de test pusă la dispoziție de ARF, prin proiectul ”Sistem integrat, bază de date unică și furnizare de informații privind sistemul de ticketing al operatorilor de transport feroviar de călători”.
În cadrul acestei activități se urmărește testarea de către toți operatorii a modului de comercializare a titlurilor de călătorie, integrate în ghișeul unic, astfel încât implementarea acestei soluții tehnice software să poată fi lansată publicului călător, în condiții depline de fiabilitate și eficiență.
Transferoviar Călători, primul ”partener” al CFR Călători
Astfel, într-o primă etapă vor fi incluse rutele formate din trenurile care aparțin SNTFC CFR Călători SA și Transferoviar Călători SRL și vor avea în vedere verificarea și vizualizarea datelor legate de vânzarea tilurilor de călătorie integrate, restituirea sumelor cuvenite către călător la renunțarea la călătorie și emiterea facturilor fiscale la solicitarea acestuia. Testarea soluției inițiale a modului de comercializare a titlurilor de călătorie integrate va putea fi considerată ca finalizată numai după parcurgerea testării tuturor funcționalităților existente și după integrarea propriilor platforme de către ceilalți OTF, se mai arată în comunicatul ARF.
Biletul unic feroviar, promis încă de pe vremea când premier era Ludovic Orban
Introducerea biletului unic în transportul feroviar de călători a fost promisă în martie 2020 de premierul proaspăt reînscăunat atunci Ludovic Orban, așa cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.
„Achiziția și implementarea unui sistem național unic de ticketing electronic pentru transportul feroviar de călători care să asigure monitorizarea transparentă a călătoriilor la toți operatorii feroviari de călători, interoperabilitatea între titlurile de călătorie ale tuturor operatorilor feroviari și interoperabilitatea cu titlurile de călătorie ale operatorilor de transport public local” – era una dintre măsurile prevăzute în programul Cabinetului Orban 2.
A rămas la stadiu de promisiune și pentru Ludovic Orban, și pentru succesorul său Florin Cîțu. Acum, lucrurile se mișcă timid în mandatul lui Nicolae Ciucă, iar atunci când va avea loc implementarea (promisă, nu și certă) premier va fi Marcel Ciolacu.
De când a fost făcută promisiunea, la conducerea Ministerului Transporturilor s-au perindat patru miniștri: Lucian Bode, Cătălin Drulă, Dan Vîlceanu (interimar) și Sorin Grindeanu. Ghișeul Unic al operatorilor feroviari va fi introdus în mandatul celui de-al cincilea, căci la rotativa guvernamentală Ministerul Transporturilor urmează să treacă la PNL, deci Grindeanu va fi înlocuit.