De la toamnă vor fi bilete de tren gratuite în Spania. Guvernele din mai multe state ale Uniunii Europene, dar și autorități regionale sau chiar locale s-au lansat în această vară într-o adevărată cursă a ieftinirii biletelor la transportul public, inclusiv la cel feroviar. Tonul l-a dat Germania și apoi au urmat Franța și Spania. Doar România înoată împotriva curentului și a scumpit biletele de tren cu 20%.
Provocarea lansată de Pactul Green Deal al Comisiei Europene, condusă de Ursula von der Leyen, dar și necesitatea de a spori numărul de călători pe calea ferată a determinat mai multe autorități să intervină pentru a reduce costurile biletelor. Această măsură a fost gândită deopotrivă ca una de ordin social, în condițiile în care inflația a explodat peste tot în UE, iar costul vieții este din ce în ce mai mare. Măcar transportul să fie mai ieftin, dacă tot dai mai mult pe mâncare sau pe utilități – așa par să fi gândit decidenții din spațiul comunitar, fie ei guvernanți, fie șefi de regiuni sau aleși municipali.
Reducerile de prețuri la bilete nu sunt peste tot la fel și nici nu vizează aceeași perioadă de timp. În unele cazuri se aplică pentru toată lumea (localnici și turiști deopotrivă) și pe tot teritoriul național sau chiar și pentru legături scurte transfrontaliere, în altele vizează doar regiuni dintr-un stat membru. Și mai sunt cazuri în care de reducerea tarifelor de transport beneficiază doar tinerii, pentru a-i atrage ”din fașă”, dacă putem spune așa, către transportul pe calea ferată, căruia să-i rămână fideli apoi tot restul vieții. În fine, unele reduceri sunt în vigoare pe perioada verii, a sezonului estival, pentru a facilita desfășurarea vacanțelor, iar altele intră în vigoare la începutul toamnei.
Bilete de tren gratuite în Spania, pe unele rute
După ce a redus la jumătate prețurile transportului public de stat, Spania a anunțat că unele călătorii cu trenul vor fi gratuite.
Măsura va intra în vigoare începând cu luna septembrie și va fi valabilă în rețeaua publică de trenuri Renfe. Premierul spaniol Pedro Sanchez a anunțat că biletele cu mai multe călătorii pentru trenurile locale și cele pe distanță medie vor fi gratuite de la 1 septembrie până la sfârșitul anului. Nu sunt vizate de gratuitate biletele cu o singură călătorie sau călătoriile pe distanțe lungi, potrivit postului public TVE, citat de CNN. De gratuitate beneficiază titlurile de transport care includ minimum 10 călătorii dus-întors.
„Această măsură încurajează utilizarea acestui tip de transport public în comun pentru a garanta naveta zilnică cu un mijloc de transport sigur, fiabil, confortabil, economic și durabil, pe fondul circumstanțelor extraordinare ale creșterii constante a prețurilor la energie și combustibil”, a explicat Ministerul spaniol al Transporturilor într-un comunicat.
Germania a fost prima care a redus drastic tarifele de transport
Dar Spania nu este singura țară din Uniunea Europeană care acordă facilități la călătoriile cu trenul. Vârful de lance al luptei cu prețurile a fost Germania.
Chiar dacă este republică federală, landurile având o autonomie notabilă, în Germania decizia de a scădea tarifele a fost luată la nivel central, de Guvernul de la Berlin. Astfel, timp de trei luni, începând de la 1 iunie, preţul unui abonament lunar este de doar 9 euro pentru toate trenurile de metrou, autobuzele, tramvaiele şi trenurile regionale din această țară.
Această măsură luată de autorități a redus semnificativ costul cu transportul public, în primul rând pentru navetiști. De exemplu, o persoană care face naveta în zona din jurul Berlinului economisește pe perioada verii 98 de euro pe lună, în timp ce un navetist din zona Hamburg scoate din buzunar mai puțin cu 105 euro lunar. Abonamentele ieftine, la preț de dumping, am putea spune, sunt disponibile şi pentru locuitorii micilor oraşe care călătoresc la nivel naţional, nu doar cu trenurile regionale din interiorul landurilor federale. Deşi reducerea nu se aplică şi pentru trenurile de mare viteză, un abonament de nouă euro pe lună permite călătoriile pe întreg teritoriul Germaniei utilizând reţeaua de trenuri regionale, iar abonamentele cumpărate într-un land sunt valabile la nivel naţional.
Și măsura a avut impactul scontat sau chiar peste așteptările oficialilor, în condițiile în care numărul de călătorii a explodat pur și simplu, pentru că milioane de abonamente de călătorie în valoare de 9 euro au fost cumpărate în Germania. Potrivit autorităților de la Berlin, abonamentul lunar cu reduceri incredibile are ca scop o alinare a consumatorilor afectați de creșterea costurilor vieții, în special a prețurilor la energie. De asemenea, această măsură introdusă pentru o perioadă limitată este văzută ca un experiment în lupta împotriva schimbărilor climatice, în speranța că oferta va convinge cât mai mulți oameni să-și lase mașinile acasă pentru a se deplasa cu transportul public.
Și a funcționat. Folosirea mijloacelor de transport public în Berlin a înregistrat în luna iunie, prima de la lansare, o creștere de 16% față de luna mai, când nu exista abonamentul de 9 euro. La nivel național, oficialii operatorului feroviar de stat Deutsche Bahn au precizat că numărul pasagerilor a crescut cu 30%.
La creșterea fără precedent a numărului de călătorii efectuate pe cale ferată a contribuit și faptul că abonamentul de 9 euro nu a fost disponibil doar pentru cetățenii germani, ci și pentru turiști. În plus, abonamentul la preț redus poate fi utilizat și pe unele rute transfrontaliere, spre localități din Austria, Elveția, Polonia, Franța sau Olanda. Doar pentru tren, pentru că odată ajuns în gara din țara vecină abonamentul nu este valabil și pentru transportul public urban de acolo.
Două regiuni din Franța introduc reduceri și gratuități pe calea ferată
Să trecem acum în Franța vecină. Aici, Guvernul de la Paris nu a decis o reducere a tarifelor de transport feroviar la nivel național, poate și pentru că șeful Executivului s-a schimbat în urma alegerilor, chiar la începutul verii.
Însă reduceri semnificative ale tarifelor de călătorie pe calea ferată au fost decise la nivelul regiunilor din Hexagon. Una dintre acestea vizează regiunea Hauts-de-France, unde de la începutul lunii iulie și până la data de 28 august poate fi cumpărat un bilet valabil la trenurile regionale (TER, Train Express Régional) scoțând din buzunar sau de pe card doar un euro. Un tarif care este valabil pe toata durata săptămânii, atât în zilele lucrătoare cât și în weekend, și care este menit să stimuleze descoperirea regiunii. În acest program sunt incluse trenurile care trec prin 21 de stații feroviare, dintre care nouă sunt la malul mării (Boulogne-Ville, Calais-Ville, Dunkerque, Etaples-Le Touquet, Le Tréport, Noyelles-sur-Mer, Rang-du-Fliers, Rue, Wimille-Wimereux), pentru cei care vor să meargă la plajă. De precizat faptul că acolo unde gările sunt departe de plajă, deci ar fi incomodă deplasarea pe jos, curse de autobuz sunt disponibile gratuit, doar prezentând biletul de un euro utilizat la transportul feroviar. Printre obiectivele care pot fi vizitate cu un cost de transport redus se numără și Nausicaà, cel mai mare acvariu din Europa.
Un alt aspect care trebuie luat în seamă de amatorii călătoriilor cu preț redus este că numărul de bilete disponibile în cadrul programului este limitat. În fiecare zi sunt puse în vânzare, pe site-ul de internet TER Hauts-de-France sau prin intermediul aplicației SNCF Connect, doar 5.000 de bilete la acest preț promoțional. În total, pe parcursul verii sunt disponibile 260.000 de bilete la un euro fiecare.
Și o altă regiune a Franței, Bretagne, a reînnoit și în acest an, pentru sezonul estival, un program lansat anul trecut. Este vorba de gratuitatea la trenurile regionale pentru tinerii cu vârsta până la 26 de ani, care a intrat în vigoare la data de 9 iulie. Această gratuitate nu este valabilă doar pe calea ferată, ci și pentru autobuze, autocare și chiar vapoare, cu condiția ca rezervarea să fie făcută cel târziu în ajunul călătoriei. Anul trecut, această măsură a costat regiunea franceză aproape 300.000 de euro, iar în acest an bugetul ar putea fi dublat sau chiar triplat, în funcție de gradul de ocupare al trenurilor.
În prima vară în care a fost aplicat, cea a lui 2021, programul a avut un succes modest, poate și din cauza restricțiilor impuse în contextul pandemiei de coronavirus: în vreme ce au fost oferite gratuit 50.000 de bilete în fiecare săptămână, regiunea nu a contabilizat decât 100.000 de călătorii în iulie și august.
Pentru acest an însă, previziunile oficialilor sunt mult mai optimiste, având în vedere că transportul cu mașina personală a devenit practic un lux, în condițiile scumpirii accelerate a carburanților. „Suntem mai bine structurați, mai bine pregătiți în acest an. Am comunicat mult pe rețelele sociale. Sperăm ca cel puțin să dublăm numărul de beneficiari”, a declarat președintele regiunii, socialistul Loïg Chesnais-Girard. El a dat asigurări că tarife reduse pentru toată populația vor fi introduse gradual în această regiune a Franței.
Deja, o reducere importantă de tarif a intrat în vigoare pentru cei care călătoresc cu trenul alături de bicicletele lor. Astfel, tariful pentru transportul unei biciclete s-a redus la o treime față de cel practicat anul trecut, adică la un euro. În paralel, Regiunea Bretagne a urgentat transfomarea unor rame în care au suprimat locuri pe scaune pentru a face loc celor destinate bicicletelor. Și acest lucru s-a văzut la nivelul rezervărilor făcute de cicliști: peste 7.000 în luna iunie 2022, față de doar 4.500 în aceeași perioadă a anului trecut.
Bilete de tren gratuite în Spania și cu preț mai mare în România
În alte țări europene, tarifele la transportul public urban și la cel feroviar au rămas neschimbate. Însă în România autoritățile au acționat exact pe dos față de trendul general al spațiului comunitar.
Prin Ordin al ministrului Transporturilor și Infrastructurii, începând cu data de 1 iulie 2022 tarifele la transportul feroviar pe tot teritoriul României au fost majorate cu 20%. Proiectul fusese pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Transporturilor la data de 14 aprilie 2022 și nu a suferit nicio modificare, fiind apoi publicat în Monitorul Oficial al României pe 26 mai, așa cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar. În motivarea deciziei de a scumpi biletele de tren, inițiatorul a adus ca argumente majorarea prețurilor la materii prime, materiale, piese de schimb, energie electrică, motorină și uleiuri, precum și devalorizarea monedei naționale în raport cu euro. De fapt, majorarea fusese luată în calcul încă din primăvară, la întocmirea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul în curs al operatorului feroviar de stat CFR Călători.