vineri, mai 16, 2025

EXCLUSIV. Astra Trans Carpatic vrea să cumpere rame electrice. Pe ce rute vor fi introduse

Operatorul feroviar Astra Trans Carpatic studiază piața în vederea unei posibile achiziții de rame electrice. Dacă inițiativa se va concretiza, ATC va deveni al doilea operator de transport feroviar de călători din România care va opera rame cu tracțiune electrică, după Softrans, având în vedere că nici CFR Călători nu mai dispune în parcul activ de asemenea material rulant.

Club Feroviar a lansat o campanie de presă prin care prezintă rezultatele obținute în anul 2023 de operatorii de transport feroviar, fie ei de călători sau de marfă, și perspectivele pentru anul în curs. Astfel, am trimis solicitări de presă conducerilor celor șase operatori de călători (inclusiv operatorului național CFR Călători) și către cele mai importante societăți de transport de marfă pe calea ferată. Azi vă prezentăm bilanțul Astra Trans Carpatic pe 2023 și intențiile operatorului pentru anul în curs.

Rame electrice spre mare și spre munte, în locul automotoarelor diesel

bilanțul Astra Trans Carpatic pe 2023Vom începe cu cel mai important anunț pe care l-a făcut conducerea ATC în răspunsul trimis la solicitarea Club Feroviar.

L-am întrebat pe directorul general al societății, Liviu Pescărașu, ce material rulant a fost cumpărat în anul 2023 și care este programul de achiziții pentru 2024. „În 2023 nu au fost efectuate achiziții. Pentru anul 2024 se caută oportunități de a achiziționa EMU (Electric Multiple Units, adică rame electrice – n.red.)”, a răspuns șeful ATC.

Întrebat pe ce rute vor fi introduse aceste trenuri, dacă și când vor fi cumpărate, Liviu Pescărașu a răspuns că este vorba de ruta București-Brașov și de București-Mangalia, ”atunci când va fi electrificată”.

Pe aceste rute, în momentul de față operatorul feroviar din Arad pune în circulație automotoare diesel IC2, cumpărate aproape noi de la compania feroviară de stat din Danemarca (DSB), care oferă un grad sporit de confort. În sezonul estival, datorită faptului că nu trebuie schimbată locomotiva la Constanța, ca în cazul CFR Călători, trenurile ATC scot cel mai bun timp de parcurs pe relația București-Mangalia.

Potrivit conducerii ATC, în parcul său de material rulant se află 12 vagoane (șase în proprietate și alte șase închiriate), fabricate în anii 2016 și 2017, patru locomotive electrice (toate închiriate) și 15 automotoare (în proprietate), fabricate în anul 2013.



Scădere la călători expediați, creștere la călători-km

Să vedem acum bilanțul Astra Trans Carpatic pe 2023. Anul trecut, ATC a înregistrat o mică scădere față de 2022 (-4%) în ceea ce privește indicatorul călători expediați (totalul călătorilor transportați), de la 490.507 la 470.179.

Pe de altă parte, se constată o creștere cu 3% a indicatorului călători-km, în 2023 față de 2022, de la 91.582.217 la 94.692.391. „Precizăm că în cursul anului 2022 pe relația București-Brașov și retur trenurile ATC au circulat ca trenuri Regio, iar în cursul anului 2023 aceste au circulat ca Interregio – așa cum a impus Autoritatea pentru Reformă Feroviară în Contractul de Servicii Publice. Diferența de preț a avut o influență asupra numărului de călători expediați, dar totodată și asupra cifrei de afaceri”, a precizat conducerea Astra Trans Carpatic.



Bilanțul Astra Trans Carpatic pe 2023: profit mai mult decât dublu față de 2022

Pentru că tot a venit vorba de cifra de afaceri, aceasta a fost în 2023 de 26.494.471 de lei, în creștere față de anul precedent, când se consemnase o valoare de 19.641.500 de lei. În ceea ce privește profitul net al exercițiului financiar pentru anul 2023, acesta s-a ridicat la aproximativ trei milioane de lei, mai mult decât dublul valorii din 2022, de 1.230.228 de lei.

În anul 2022, cota de piață a ATC a fost în jur de 1%. „Pentru 2023 este dificil de precizat, întrucât nu avem acces la realizarile volumelor de tren-km  ale celorlalți OTF”, precizează conducerea operatorului.

ATC a făcut angajări anul trecut și va face și în 2024

Cât privește aspectele legate de resurse umane, Astra Trans Carpatic are în prezent 107 salariați, iar in comparație cu începutul anului 2023 se constată o creștere de 8%.

Anul trecut, în rândul salariaților ATC nu au avut loc pensionări, ci doar o parte din personal a părăsit firma din alte cauze. De aceea, în cursul anului trecut s-au făcut 21 de angajări, dintre care patru mecanici de locomotivă.

Angajările vor continua și în cursul acestui an, dă asigurări conducerea ATC. „Căutăm în continuare personal specializat, pentru funcțiile:

–              mecanic de locomotivă;

–              șef de tren;

–              electrician locomotive;

–              inginer T”, se arată în răspunsul trimis de ATC la solicitarea Club Feroviar.

IN THE SPOTLIGHT

Primul tren regional electric construit de PESA pentru România va fi prezentat în premieră absolută la Conferința de Operatorie Feroviară & Material Rulant

Primul tren regional electric construit de PESA Polonia pentru România va fi prezentat în premieră absolută la Oradea, în cadrul Conferinței de Material Rulant,...

Ultimele Articole