spot_img
miercuri, noiembrie 30, 2022
spot_img

Beția consultărilor de piață: ARF vrea să afle cât costă trenurile cu hidrogen și cele electrice cu baterii

Autoritatea pentru Reformă Feroviară a organizat în doar o lună nu mai puțin de patru consultări ale pieței pentru trenuri pe hidrogen și baterii.

Pe lângă actuala consultare a pieței privind estimarea unei valori a ramelor electrice cu hidrogen, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a demarat alte trei consultări ale pieței privind tot ramele electrice cu hidrogen, dar și altele electrice pe baterii.

Nu este clar care este motivația unei noi consultări a pieței, demarate exact în ziua în care vechea consultare privind trenurile pe hidrogen s-a încheiat.

Spre deosebire de vechea consultare, acum ARF vrea să afle prețuri de trenuri defalcat pe rute scurt parcurs – lung parcurs și capacități diferite ale trenurilor. În plus, a fost demarată o nouă consultare și în ceea ce privește achiziția trenurilor electrice pe baterii.

Astfel, în cazul trenurilor inter-regionale pe hidrogen ARF cere propuneri de preț pe trei capacități distincte, și anume 160,180 și 200 de pasageri. Serviciile de mentenanță trebuie ofertate separat, în unitate euro pe kilometru pentru 15 ani cu posibilitate de prelungire la 30 de ani.

„Cele trei prețuri, distincte din punct de vedere al capacității de transport, vor fi compuse din:

  • prețul de achiziție al ramei electrice cu hidrogen, exprimat în euro/ramă;
  • prețul pentru asigurarea întreținerii/mentenanței pentru 15 ani, exprimat printr-un preț mediu în euro/km, serviciile de mentenanță vor fi prevăzute cu o opțiune de suplimentare de până la 30 de ani și
  • prețul aferent asigurării serviciului de alimentare, pentru 15 ani, cu hidrogenul necesar funcționării acestei rame, exprimat în euro/km.

Alte aspecte solicitate în urma consultării de piață:

  • viteza maximă constructivă pentru fiecare tip de rama propus;
  • termenul de livrare al primei rame.”, spune autoritatea.

Cerințele sunt similare în cazul ramelor de scurt parcurs cu excepția faptului că lipsește varianta de 200 de locuri.



Trenurile pe baterii vor avea până la 160 de locuri

În cazul ramelor electrice pe baterii se doresc trenuri de scurt parcurs cu mentenanța aferentă de 15-30 de ani. În acest caz, capacitățile trenurilor sunt mai mici, și anume 120 sau 160 de locuri.

Prețul ramei în functie de capacitate va fi compus din:

  • prețul de achiziție al ramelor electrice cu baterii, exprimat în lei/ramă;
  • prețul pentru asigurarea întreținerii/mentenanței pentru 15 ani, exprimat printr-un preț mediu în lei/km. Serviciile de mentenanță vor fi prevăzute cu o opțiune de suplimentare de până la 30 de ani;
  • prețul aferent asigurării serviciului de alimentare, pentru 15 ani, cu baterii necesar funcționării acestei rame, exprimat în lei/km. Alte aspecte solicitate în urma consultării de piață: i. viteza maximă constructivă pentru fiecare tip de rama propus; ii. termenul de livrare al primei rame.

Potrivit declarațiilor anterioare, România va lansa în curând prima licitație pentru cumpărarea a 12 trenuri alimentate cu hidrogen. Dacă achiziția merge bine, garniturile ar urma să ajungă pe șine în 2 ani.

Uniunea Europeană finanțează cumpărarea acestor trenuri sută la sută prin Planul Național de Redresare. Dar, impune condiții stricte. Licitațiile să fie organizate ca la carte fără întârzieri. Altfel nu primim niciun ban.

După aproape 15 ani de când nu a mai cumpărat niciun tren nou, țara noastră speră să adopte cea mai modernă tehnologie care pune în mișcare locomotivele pe calea ferată.

Ultimele Articole