Bețe în roate la cercetările privind accidentul feroviar de la Tempe, Grecia. Procurorul european, Laura Kovesi, afirmă că cercetărilor derulate de instituțiile europene privind gravul accident feroviar de la Tempe Grecia li se pun bețe în roate.
Procurorii europeni cercetează modul în care au fost folosiți bani europeni pentru un proiect de semnalizare a cărui implementare ar fi ajutat la preîntâmpinarea acestui accident.
Kovesi a vorbit despre investigațiile privind cazul Tempe în buletinul de știri central al instituției pe care o conduce.
„Ne blochează să aflăm adevărul. Ne blochează să facem dreptate. Pentru că, dacă ți se interzice să faci cercetări, nu poți dezvălui adevărul”. Kovesi a răspuns la o întrebare conexă a unei jurnaliste elene referitoare la faptul dacă există responsabilități penale ale politicienilor.
„Din păcate, prevederea constituțională trebuie schimbată. De aceea am cerut acest lucru și am trimis o scrisoare Comisiei”, a subliniat ea.
„Dacă proiectul ar fi fost finalizat la timp, Tempe nu s-ar fi întâmplat. Această rană nu poate fi vindecată fără justiție. În decembrie am invitat 23 de funcționari publici. Am investigat doar părțile legate de modul în care au fost folosite fondurile europene „a precizat ea.
Semnături după accidentul feroviar de la Tempe, Grecia
În ceea ce privește strângerea a peste 1,3 milioane de semnături pentru rezoluția Karystianou, Laura Kovesi a răspuns: „Nu am cuvinte să le spun de ce nu am fost în poziția lor. În calitate de procuror, le promit că ne vom face treaba. Multe victime au fost tineri nevinovați, nu există cuvinte pentru a descrie această tragedie”
În urmă cu câteva luni Guvernul Greciei a respins un apel al procurorului european de a lua măsuri în legătură cu posibila răspundere penală a doi foști miniștri ai Transporturilor după o coliziune mortală de tren care a cutremurat Grecia în februarie anul trecut.
Anul trecut, protestatarii au ieșit în stradă după ce 57 de persoane – mulți dintre ei studenți – au murit în cea mai gravă catastrofă feroviară din țară, pe 28 februarie. Ei au acuzat proasta gestionare la nivel înalt și corupția pentru coliziunea frontală dintre un tren de marfă și un tren de pasageri la Tempi, în nordul țării.
Ca și în România, proiecte realizate doar pe hârtie
Parchetul European (EPPO) a a acuzat 23 de suspecți – inclusiv 18 funcționari publici – pentru infracțiuni legate de executarea contractelor privind sistemele de control la distanță al traficului și de semnalizare a rețelei, cofinanțate de UE.
Într-o scrisoare trimisă de procurorul EPPO Popi Papandreou pe 2 iunie autorităților elene și văzută de POLITICO, aceasta a precizat că, în timpul anchetei privind accidentul, „au apărut suspiciuni privind presupuse infracțiuni penale comise de foști membri ai guvernului elen”.
„Aceste presupuse infracțiuni penale privesc încălcarea obligațiilor de serviciu comise de fostul ministru Christos Spirtzis și deturnarea de fonduri comise de fostul ministru Konstantinos Karamanlis”, a scris Papandreou în document. „Vă cerem să luați propriile măsuri”, a continuat ea.
Miniștrii eleni demiși doar cu voia Parlamentului. Și dacă au aceeași culoare politică?
Această cerere de acțiune împotriva celor doi foști miniștri se bazează pe o particularitate a legislației grecești, potrivit căreia doar Parlamentul poate efectua anchete privind acuzațiile de comportament necorespunzător împotriva foștilor miniștri.
Cu toate acestea, guvernul grec a îngropat cazul din punct de vedere politic, folosindu-se de majoritatea sa parlamentară pentru a respinge necesitatea unei comisii de anchetă.
Inițial, premierul grec Kyriakos Mitsotakis a pus incidentul pe seama unei „tragice erori umane”, dar a fost nevoit să dea înapoi după ce a fost acuzat că a încercat să acopere rolul Guvernului elen.