spot_img
miercuri, decembrie 7, 2022
spot_img

”Bazele Carierei Inginerului CFDP-ist” sau cum ar trebui să înceapă un ciclu universitar

În zilele de 27 și 28 septembrie 2022, Carieră Feroviară în România – CFiR și Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri – UTCB, în parteneriat media cu Agerpres și Club Feroviar, au organizat evenimentul ”Bazele Carierei Inginerului CFDP-ist”, eveniment despre care Corina Gudei, Marketing Manager la TPF Inginerie, a spus că ”este modul cel mai potrivit în care ar trebui să înceapă un ciclu universitar”.

Evenimentul, prin care ne-am propus să realizăm o introducere a studenților de anul I în tainele meseriei de inginer CFDP-ist, a avut obiectivul de a crește retenția studenților în facultate și gradul de absolvire a acestora prin prezentări susținute de reprezentanții facultății și cei ai mediului de afaceri despre:

  • exemple de proiecte concepute și realizate de această categorie de ingineri;
  • punctele de atracție și de motivare din timpul facultății – burse, stagii de practică, vizite tehnice, posibilități de internship/angajare;
  • posibilități și direcții de dezvoltare a unei cariere după absolvirea facultății;
  • exemple concrete din activitatea curentă a firmelor prezente la eveniment a activității inginerilor CFDP-iști.
Companii participante

Ziua 1 – Puncte de atracție pentru studenți: sprijin din partea facultății, oferte variate din partea companiilor

Deschiderea evenimentului a fost facută de decanul Facultății de Căi Ferate, Drumuri și Poduri, conf. univ. dr. ing. Adrian Burlacu, care le-a făcut o introducere proaspeților studenți în ceea ce înseamnă oportunitățile ca inginer CFDP-ist și care sunt misiunea și obiectivele facultății, practic care este rolul facultății în relația cu studenții:

  • promovarea unui învățământ de înaltă calitate;
  • adaptarea curriculei la nevoile societății, în urma discuțiilor avute cu partenerii din mediul de afaceri;
  • formarea tinerilor ca ingineri de elită;
  • consolidarea unei bune relații cu piața muncii;
  • susținerea cercetării și inovației;
  • sprijinirea financiară a studenților prin burse de merit, burse sociale, burse de performanță, burse de ajutor social ocazional, burse private oferite de partenerii facultății.


DB Engineering&Consulting, parte a grupului Deutsche Bahn, este compania de inginerie, consultanță și operare a sistemului de infrastructură feroviară a grupului.

Cătălin Onu, director tehnic, a prezentat compania, una cu activitate în special pentru piața germană, și oferta acesteia pentru studenți, care constă în: cursuri de limbă engleză și germană, posibilități de experiență internațională datorată proiectelor în care sunt implicați, regim de lucru hibrid și multiple posibilități de dezvoltare profesională.

Maria Vapor, angajată la DB Engineering&Consulting din 2019, din timpul facultății, Silviu Nicolau team leader în cadrul departamentului de infrastructură de transport din cadrul DB Engineering Design Center, Tiberiu Buzescu, leaderul departamentului de proiecte internaționale, și George Lazăr, inginer proiectant de poduri în departamentul de proiecte internaționale, au prezentat câteva proiecte în care este implicată compania, amintind în mod special de Rail Baltica, poate cel mai important proiect feroviar al deceniului la nivel european, și aspecte din modul de lucru din companie.


Total Business Land Grup este companie 100% românească care și-a început activitatea în urmă cu șapte ani  și care și-a dublat activitatea, cifra de afaceri, de la an la an ajungând azi să aibă mai mult de 500 de angajați. Compania are o orientare cu precădere în activitatea de inginerie.

Bogdan Petrescu, Director în cadrul TBL Grup, propune studenților să vină să îi viziteze, să vadă cum arată activitatea companiei, cum arată o zi din viața unui inginer. Pentru aceștia compania a creat un set de oferte pentru a avea o mai ”ușoară și plăcută” activitate studențească: burse private, asigură practică studențească, internshipuri și joburi de vară, toate remunerate.

În prezent, compania are mai mult de 150 de poziții deschise, fiind incluse și oferte pentru ingineri în devenire sau cei la început de drum.


FCC Construccion  este o companie de construcții cu sediul în Spania cu o istorie de aproape 120 de ani, aflată în România din 2004, cu lucrări în toate domeniile CFDP și în toate zonele țării. 

Raluca Stan, manager de resurse umane, le-a spus proaspeților studenți că ingineria este foarte ofertantă și că în funcție de abilitățile fiecăruia, ceea ce consideră fiecare că este mai potrivit pentru el, poți deveni inginer proiectant, în producție, project management, planificare, cost-control sau alte specializări, deci fiecare dintre cei care au ales să urmeze cursurile acestei facultăți își poate găsi locul său.

Ignacio Crespo Montes, angajat la FCC și sosit în România în urmă cu aproximativ șase ani ca inginer junior, poate fi considerat exemplul perfect pentru cum poate progresa cineva care își dă interesul pentru meseria sa, fiind acum Project Manager, a prezentat proiectul de cale ferată Sighișoara – Ațel – Micăsasa.

Corina Gudei, TPF Inginerie – modul cel mai potrivit în care ar trebui să înceapă un ciclu universitar

voestalpine Railway Systems România, parte a unui grup cu tehnologie la standarde înalte, are o experiență de 49 de ani și funcționează pe același amplasament din martie 1973, timp în care și-a consolidat poziția pe piața românească, fiind singura companie furnizoare de schimbătoare și elemente de infrastructură pentru căile ferate, metrou, tramvai și companii cu linii industriale proprii.

Carmen-Mihaela Vlad, HR & Legal Manager, a prezentat compania și implicarea acesteia în mediul preuniversitar/universitar, unde au trei proiecte în derulare:

  • Programul de învățământ dual
  • Conventie – Cadru de colaborare privind efectuarea stagiilor de practică pe perioada verii pentru studenții Facultății de Transporturi – UPB
  • Învață o meserie la Școala Duală MERITAS Buzău!

Laurențiu Albu, manager în cadrul departamentului de inginerie, le-a făcut studenților o introducere în tainele proiectării aparatelor de cale, precum și prezentarea portofoliului de produse a voestalpine Railway Systems România.

În final, Carmen Vlad a invitat studenții să vină să faca practică, internshipuri sau să lucreze în cadrul companiei, unde vor avea mari șanse de a fi implicați în proiecte internaționale: „Vă așteptăm cu drag să ne vizitați firma, să veniți cât mai des pe la noi și suntem alături de voi. Bafta multă!”


TPF Inginerie,  membră a grupului TPF cu sediul la Bruxelles, este o companie dinamică de consultanță și inginerie integrată, capabilă să propună cele mai bune soluții pentru investitorii publici și privați din Romania, oferind servicii de: studii de fezabilitate; monitorizare factori de mediu; master plan și aplicații de finanțare; proiecte tehnice și detalii de execuție; documentații de atribuire pentru servicii, furnizare și lucrări; asistență tehnică pentru managementul proiectului și supervizarea lucrărilor de execuție.

Simona Corina Gudei, Marketing Manager, cea care a făcut o scurtă prezentare a companiei, a apreciat că ”inițiativa Facultății de Căi Ferate, Drumuri și Poduri, împreună cu Carieră Feroviară în România – CFiR reprezintă începutul unui ciclu universitar așa cum ar trebui să înceapă, adică cu imaginea de final a ceea ce urmează să faceți, să vedeți unde veți putea ajunge, după formarea voastră profesională, după acumularea cunoștințelor importante oferite de cadrele universitare din această facultate, iar împreună cu noi, reprezentanții mediului de afaceri, prezenți astăzi aici, veți avea ocazia ca ceea ce ați învățat în facultate să veniți să experimentați în mediul real, unde veți lucra ulterior.”

Valentin Albu, project manager în cadrul departamentului de infrastructură, a prezentat proiectul ”Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic pentru modernizarea liniei de cale ferată Apahida – Suceava, Subsecțiunea 2: Ilva Mică – Pojorâta”.


ISPCF – Institutul de Studii și Proiectări Căi Ferate este prima companie românească de proiectare și consultanță din domeniul feroviar. De-a lungul timpului a participat la elaborarea studiilor şi planurilor legate de dezvoltarea transportului feroviar în România, iar astăzi compania este implicată în unele dintre cele mai importante proiecte de dezvoltare a acestui sistem, în vederea realizării traficului de viteză sporită.

Iulian Câmpeanu, project manager,  și-a exprimat dorința ca actualii studenți să îi calce pe urme, scoțând în evidență sentimentul de mândrie pe care trebuie să îl aibă orice inginer CFDP-ist, știind că ce a făcut el, fie pe parte de proiectare, fie pe parte de execuție, are o durată de viață lungă și un grad ridicat de importanță în mobilitatea populației și a bunurilor/produselor.

În finalul prezentării companiei și a proiectelor în care aceasta a fost/este implicată le-a expus studenților care este oferta ISPCF pentru ei – stagii de practică, internshipuri plătite, joburi part-time sau full-time și programe de dezvoltare profesională asistate de angajații cu mai multă experiență, existând în cadrul companiei posturi disponibile în funcție de specializarea fiecăruia: lucrări de artă, linii și suprastructură de căi ferată sau chiar clădiri civile în zonele gărilor.


DB Cargo Romania, parte a grupului Deutsche Bahn, este un operator feroviar ce asigură servicii de calitate premium, de încredere pentru clienți, viabil economic, sigur pentru angajați și atent cu mediul, printr-o flotă de locomotive și vagoane impresionantă ca număr și performanță, precum și personal motivat și calificat, dispus pe întreaga rețea feroviară din România.

Magdalena Vrăjitoru, Professional Development and Change Support Coordinator, pe lângă prezentarea generală a companiei, i-a ademenit pe bobocii CFDP cu ceea ce DB Cargo Romania le oferă studenților: stagii de practică și posibilități de angajare, dar și suport de realizare a lucrărilor de licență.

Pentru stagiile de practică, compania face o selecție, similară cu un interviu de angajare, ulterior studenții sunt trecuți prin toate departamentele companiei, având posibilitatea de a petrece mai mult timp în departamentul care îi atrage cel mai mult, li se pare cel mai potrivit pentru ei.


În finalul sesiunii de prezentări de companii, șef lucrări dr. ing. Claudia Petcu, prodecan al facultății, a mulțumit companiilor participante, partenerilor media, dar și studenților care au dovedit răbdare și interes pentru prezentările susținute și a invitat studenții să își preia ceea ce noi am numit ”trusa viitorului inginer” și să afle mai multe detalii despre oportunitățile pe care le oferă companiile atât pe perioada studenției, cât și după absolvire, într-o sesiune de interacțiune directă.

Ziua 2 – Vizită tehnică la Pasajul Doamna Ghica

Pentru ca inițierea în tainele meseriei de inginer CFDP-ist să fie cât mai completă, în cea de-a doua zi a evenimentului ”Bazele Carierei Inginerului CFDP-ist”, studenții, sub îndrumarea șef lucrări dr. ing. Claudia Petcu și a șef lucrări dr. ing. Vlad Urdăreanu, au fost să viziteze un șantier în execuție, cel al Pasajului Doamna Ghica.

La acest obiectiv, Trustul de Clădiri Metropolitane București se ocupă de lucrările de proiectare și execuție pentru modernizarea rețelelor și a drumului, dar și a construcției pasajului de la Doamna Ghica, urmând ca la finalul lucrărilor, traficul din zona Doamna Ghica să fie descongestionat prin noul pasaj construit pentru bucureșteni.

Ghid în șantier și cea care le-a prezentat studenților căteva aspecte din ceea ce înseamnă realizarea unui proiect de o asemenea anvergură, de la faza de licitare și până la cea de execuție, și a răspuns cu mare plăcere întrebărilor venite din partea acestora a fost doamna Veronica Bulf, coordonator tehnic în cadrul Trustul de Clădiri Metropolitane București.

Pentru a încheia în aceeași notă în care am început acest articol, ca urmare a interesului acordat de studenți tuturor activităților din aceste două zile, dar și a percepției pe care au avut-o reprezentații companiilor care au participat la eveniment, putem spune că ”Bazele Carierei Inginerului CFDP-ist”, eveniment organizat de Carieră Feroviară în România – CFiR și Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri – UTCB, în parteneriat media cu Agerpres și Club Feroviar, ”este modul cel mai potrivit în care ar trebui să înceapă un ciclu universitar” și ne dorim ca el sa devină un obicei în următorii ani, iar la sfârșitul celor 3 ani de studii să se vadă efectele preconizate, și anume de a crește retenția studenților în facultate și gradul de absolvire.

Organizatori Parteneri Media

 

Parteneri CFiR

Ultimele Articole